Faktoring jest dobrym sposobem na finansowanie bieżącej działalności firmy i szansą na jej rozwój. Przede wszystkim zabezpiecza przedsiębiorstwa przed utratą płynności finansowej, ale ogranicza również ryzyko związane z opóźnieniami w płatnościach lub brakiem zapłaty za wystawione faktury, co jest bardzo ważne, szczególnie w sytuacji ograniczonego dostępu do kredytów bankowych - mówi Sebastian Grabek, dyrektor Departamentu Faktoringu HSBC Bank Polska S.A.
Korzystanie z faktoringu daje przedsiębiorcom możliwość znaczącej poprawy płynności finansowej dzięki natychmiastowemu otrzymaniu gotówki za wystawione i dostarczone do banku faktury. Zaliczka otrzymywana przez firmę od faktora zazwyczaj sięga 80 proc. Podczas gdy w przypadku kredytu, banki oceniają sytuację finansową firmy oraz wielkość i jakość zabezpieczeń, w faktoringu zwykle nie stosuje się dodatkowych zabezpieczeń w postaci hipoteki lub zastawów rejestrowych.
Grupa HSBC to jedna z największych i najbardziej doświadczonych instytucji factoringowych na świecie. Dzięki obecności w 85 krajach i regionach świata HSBC jest w stanie zapewnić swoim klientom najwyższe standardy obsługi, niezależnie od tego, gdzie znajdują się ich rynki zbytu. Prestiżowy magazyn „Trade Finance”, zajmujący się tematyką światowego handlu już po raz szósty z rzędu przyznał Grupie HSBC nagrodę „Award for Excellence 2008” w kategorii Najlepszy Faktor. Od maja ubiegłego roku z doświadczenia HSBC korzystają także polskie firmy z sektora MŚP i Dużych Firm oraz korporacje zajmujące się handlem międzynarodowym.
W Polsce faktoring jest wciąż stosunkowo mało znany, ale ubiegły rok pokazał, że jego udział w finansowaniu przedsiębiorstw jest coraz większy. Rozwiązaniem szczególnie interesującym jest tzw. faktoring bez regresu, który polega na przejęciu przez faktora ryzyka niewypłacalności odbiorców krajowych lub zagranicznych. W ten sposób firma otrzymuje gwarancję zapłaty za sprzedane towary. W ramach faktoringu bez regresu, HSBC przejmuje ryzyko aż do 90% wartości faktury – dodaje Grabek.
Bank HSBC Polska oferuje trzy podstawowe rodzaje faktoringu: faktoring krajowy z regresem, faktoring krajowy bez regresu oraz faktoring eksportowy bez regresu. Od maja do grudnia 2008 roku obroty HSBC Bank Polska z tytułu usług faktoringowych wyniosły ponad 90 mln złotych, z czego aż 70 proc. to przychody z faktoringu eksportowego. W tym roku bank chce zwiększyć obroty z faktoringu do ok. 700 mln złotych, a w ciągu najbliższych trzech lat osiągnąć 10 proc. udziału w polskim rynku faktoringu.
Usługa faktoringu HSBC jest dostępna za pośrednictwem nowoczesnej platformy internetowej - Internet Invoice Finance (IIF). IIF zapewnia pełną kontrolę nad rozliczeniami handlowymi oraz daje możliwość szybkiego i bezpiecznego przesyłania faktur do banku. Klienci HSBC mogą korzystać z platformy IIF wszędzie tam, gdzie jest dostęp do Internetu, bez potrzeby bezpośredniego kontaktowania się z bankiem.
Chociaż w Polsce usługa faktoringowa HSBC jest dostępna od niedawna, to klienci już docenili poziom świadczonych przez bank usług. HSBC Bank Polska S.A. otrzymał tytuł „Odkrycie Roku 2008” w programie konsumenckim „Laur Klienta 2008” w kategorii Usługi Finansowe, przyznawany przez Grupę Media Partner. Jednym z obszarów, na który wskazywali respondenci, wyróżniając HSBC były właśnie usługi faktoringowe.
/ HSBC Bank Polska























































