REKLAMA

Elektrośmieci pod kontrolą

2010-11-30 12:00
publikacja
2010-11-30 12:00
Problem śmieci technologicznych ujawnia się zarówno w firmach jak i gospodarstwach domowych. Początkowo dotyczy składowania a potem utylizacji starych komputerów, podzespołów, monitorów czy drukarek. Zazwyczaj zużyty i zepsuty sprzęt  ląduje na śmietniku, ale na takie postępowanie możemy pozwolić sobie coraz rzadziej. Nie dość, że narusza to prawo to coraz częściej dostęp do miejsc składowania i utylizacji jest reglamentowany. Zarówno ustawa o odpadach, jak i ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wskazują ściśle określone sposoby pozbycia się tego rodzaju odpadów.

W przypadku gospodarstwa domowego wystarczy przy zakupie zgłosić potrzebę utylizacji sprzętu lub odwieźć urządzenie do punktu zbierania elektrośmieci, który znajduje się w każdej gminie. W przypadku firm sprawa nie jest taka prosta.

W firmie trudniej utylizować

  • Po pierwsze, przedsiębiorców wiąże ustawa o ochronie danych osobowych, która określa sposoby przetwarzania danych osobowych oraz warunki techniczne i organizacyjne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych. Firmy muszą zwracać szczególną uwagę na dyski z danymi osobowymi pracowników czy klientów.
  • Po drugie, w firmach istnieje plan amortyzacyjny i decyzje CIO o wymianie sprzętu IT na nowszy nie będą się pokrywały z decyzjami CFO dotyczącymi zapisów finansowo-księgowych.
  • Po trzecie, ilości sprzętu podlegającego likwidacji i utylizacji w średnich i dużych przedsiębiorstwach mogą być bardzo duże, co wiąże się z dodatkowymi kosztami dla firmy (wynikającymi nie tylko z opłat za utylizację w wyspecjalizowanych jednostkach, ale także na przykład z bezpiecznego transportu sprzętu). Wyżej wymienione problemy dotyczą zarówno firm, które zakupiły sprzęt za gotówkę, na kredyt, jak i tych, które korzystają z leasingu finansowego.

Leasing rozwiązuje problem śmieci

Przedsiębiorstwa, które leasingują flotę teleinformatyczną na podstawie umowy leasingu operacyjnego mogą skorzystać z opcji zwrotu sprzętu do leasingodawcy wraz z bezpiecznym usunięciem danych.Jest wiele firm leasingowych na rynku, które oferują utylizację i remarketing (sprzedaż sprzętu poleasingowego) sprzętu teleinformatycznego.

Przy wyborze warto zwrócić uwagę na istotne szczegóły usługi. Przedstawiciel CSI Leasing Polska, Agnieszka Ledóchowska, wskazuje następujące aspekty, istotne dla przedsiębiorstwa:

”Dokonując wyboru firmy odpowiedzialnej za bezpieczną i sprawną utylizację lub remarketing sprzętu teleinformatycznego warto skoncentrować się na tych, które oferują rozwiązania „just in time”, czyli terminowy odbiór sprzętu. Dzięki temu unikamy magazynowania zużytych urządzeń w przedsiębiorstwie, tym samym zmniejsza się ryzyko nieupoważnionego dostępu do danych. Gdy firma posiada dane szczególnie do nich istotne, można zażądać demontażu w siedzibie firmy. Warto dowiedzieć się także jak wygląda transport,   gdzie następuje niszczenie danych, jaką metodą, czy zachowana jest anonimowość i bezpieczeństwo, i czy wydany zostanie dokument potwierdzający wyczyszczenie dysków, (co jest szczególnie ważne w przypadku dalszej odsprzedaży sprzętu). W CSI Leasing oferujemy klientom system do monitorowania całego procesu, dzięki któremu na bieżąco można uzyskać informacje na temat zawartych umów oraz sprzętu objętego leasingiem.”

Utylizacja sprzętu musi być przeprowadzona zgodnie z regulacjami prawnymi. Wiele firm leasingowych albo ma wyspecjalizowane w tej dziedzinie jednostki – przykład CSI Leasing i CSI Lifecycle Technology – albo współpracuje z firmami utylizującymi elektrośmieci. Warto więc rozważyć inne możliwości nabycia sprzętu IT, także pod kątem bezpiecznej utylizacji sprzętu.  

 

 



Jan Petersen
Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Leasing

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki