Eksporterzy i browary poprawiają wyniki

Korzystnymi wynikami finansowymi za III kwartał powinny pochwalić się dzięki upalnemu latu przede wszystkim browary. Dobrze wypadnš także firmy produkujšce na eksport, które korzystajš na tegorocznym osłabieniu złotego w stosunku do euro. Jednak na trwalsze sygnały poprawy koniunktury gospodarczej musimy jeszcze poczekać.

Pierwsze raporty finansowe za III kwartał opublikowane w poniedziałek okazały się zaskakujšco dobre. O 50% wzrósł - w porównaniu z III kwartałem 2001 r. - zysk netto Frantschach Œwiecie, o 159% Stomilu Olsztyn, a aż o 380% wyższy zysk operacyjny pokazała Fabryka Mebli Forte. Czyżby oczekiwana poprawa wyników giełdowych spółek, dajšca nadzieję na trwalsze ożywienienie gospodarcze, wreszcie nadeszła?

- Nie spodziewam się po wynikach III kwartału specjalnych rewelacji. Poprawa może dotyczyć wybranych spółek, a na ich wyniki wpływ będzie mieć sezonowoœć sprzedaży. Na przykład browary majš za sobš udany okres - powiedział Waldemar Bojara, doradca inwestycyjny DM BOŒ. Spodziewana poprawa sytuacji spółek eksportowych to pochodna korzystniejszych notowań euro (œredni kurs euro utrzymał się przez 3 kwartały br. w okolicach 3,83 zł, podczas gdy œrednie notowania waluty europejskiej przez pierwszych dziewięć miesięcy 2001 r. wynosiły 3,66 zł). Wpływ tego czynnika okazał się bardzo ważny w przypadku wyników opublikowanych w poniedziałek przez Œwiecie.

Fortuna się toczy oponš

Również w przemyœle oponiarskim słabszy złoty korzystnie odbił się na kondycji spółek. Potwierdzajš to wyniki Stomilu Olsztyn, któremu udało się zwiększyć zarówno sprzedaż, jak i zyski. Narastajšco od poczštku roku spółka zależna Michelina osišgnęła 992 mln zł sprzedaży (wobec 878 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego). Znacznie większš dynamikš charakteryzuje się zysk operacyjny i netto. Ten pierwszy wyniósł 165,5 mln zł (i był prawie dwukrotnie wyższy przed rokiem), a drugi 96,3 mln zł (ponad trzykrotny wzrost). - Korzystnie na wyniki firm oponiarskich wpływa kurs euro, którego poziom zapewnia satysfakcjonujšcš rentownoœć eksportu. W przypadku Stomilu, plusem jest także redukcja kosztów, w tym kosztów produkcji. Niewykluczone, że pozytywny wpływ na pokazany wynik ma presja akcjonariuszy mniejszoœciowych, którzy zarzucali Michelinowi transfer zysków - mówi nam Radek Biadoń, analityk branży oponiarskiej w BDM PKO BP.

Raportu finansowego nie opublikowała jeszcze Dębica. Analitycy uważajš jednak, że w tym przypadku także można liczyć na znacznš poprawę w stosunku do ubiegłego roku. Ich zdaniem, akcjonariusze obu firm oponiarskich mogš liczyć na dywidendę za 2002 r. - W Dębicy może ona wynieœć nawet 4 zł na akcję - uważa R. Biadoń.

Agora poczeka na IV kwartał

Także Fabryka Mebli Forte wymieniła korzystny kurs euro jako jeden z elementów pozwalajšcych na poprawę rentownoœci. Dodatkowo na jej wyniki wpłynęła sezonowoœć sprzedaży - spółki meblowe tradycyjnie większoœć przychodów osišgajš w II połowie roku. Przedstawiciele branży majš jednak mieszane odczucia. Wzrost sprzedaży i zamówień w końcówce roku potwierdziły WFM, ale już Swarzędz i Grajewo patrzš na ożywienie bardziej sceptycznie i nie widzš w nim symptomów przełamania dekoniunktury.

Dużš wrażliwoœciš na notowania walutowe charakteryzujš się m.in. Amica, Orbis czy Agora. Ta ostatnia spółka może jednak ucierpieć z powodu mocniejszego euro, wzrosły bowiem koszty zakupu papieru (którego notowania również poszły w górę). - Dopiero w IV kwartale, który jest zwykle najlepszy dla branży reklamowej, spodziewamy się poprawy wyników tej spółki - powiedział W. Bojara.

Lato browarów

Poza eksporterami dobrych rezultatów mogš oczekiwać inwestorzy, posiadajšcy akcje browarów. - Po tej branży można spodziewać się dużo dobrego. Efekt tradycyjnie lepszej sprzedaży piwa w okresie wakacyjnym został wzmocniony doskonałš pogodš - uważa Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao, która uważa, że najkorzystniej w tym sezonie wypadły Żywiec i Strzelec. Przychody grupy Żywca już w II kwartale wzrosły o 15% w stosunku do 2001 r. Wyniki sprzedaży iloœciowej browarów nie sš od kilku miesięcy publikowane - jedynie Kampania Piwowarska pochwaliła się, że w sierpniu jej sprzedaż przekroczyła po raz pierwszy w historii 1 mln hl.

Grzegorz Zybert

Emil Szweda

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
ZYWIEC 0,00% 474,00
2020-03-30 16:24:23
WIG -0,15% 40 827,13
2020-03-30 17:15:02
WIG20 0,12% 1 477,65
2020-03-30 17:15:01
WIG30 -0,10% 1 699,74
2020-03-30 17:15:01
MWIG40 -1,10% 2 832,89
2020-03-30 17:15:01
DAX 1,90% 9 815,97
2020-03-30 17:37:00
NASDAQ 3,62% 7 774,15
2020-03-30 22:02:00
SP500 3,29% 2 625,10
2020-03-30 21:59:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.