Korzystnymi wynikami finansowymi za III kwartał powinny pochwalić się dzięki upalnemu latu przede wszystkim browary. Dobrze wypadnš także firmy produkujšce na eksport, które korzystajš na tegorocznym osłabieniu złotego w stosunku do euro. Jednak na trwalsze sygnały poprawy koniunktury gospodarczej musimy jeszcze poczekać.
Pierwsze raporty finansowe za III kwartał opublikowane w poniedziałek okazały się zaskakujšco dobre. O 50% wzrósł - w porównaniu z III kwartałem 2001 r. - zysk netto Frantschach wiecie, o 159% Stomilu Olsztyn, a aż o 380% wyższy zysk operacyjny pokazała Fabryka Mebli Forte. Czyżby oczekiwana poprawa wyników giełdowych spółek, dajšca nadzieję na trwalsze ożywienienie gospodarcze, wreszcie nadeszła?
- Nie spodziewam się po wynikach III kwartału specjalnych rewelacji. Poprawa może dotyczyć wybranych spółek, a na ich wyniki wpływ będzie mieć sezonowoć sprzedaży. Na przykład browary majš za sobš udany okres - powiedział Waldemar Bojara, doradca inwestycyjny DM BO. Spodziewana poprawa sytuacji spółek eksportowych to pochodna korzystniejszych notowań euro (redni kurs euro utrzymał się przez 3 kwartały br. w okolicach 3,83 zł, podczas gdy rednie notowania waluty europejskiej przez pierwszych dziewięć miesięcy 2001 r. wynosiły 3,66 zł). Wpływ tego czynnika okazał się bardzo ważny w przypadku wyników opublikowanych w poniedziałek przez wiecie.
Fortuna się toczy oponš
Również w przemyle oponiarskim słabszy złoty korzystnie odbił się na kondycji spółek. Potwierdzajš to wyniki Stomilu Olsztyn, któremu udało się zwiększyć zarówno sprzedaż, jak i zyski. Narastajšco od poczštku roku spółka zależna Michelina osišgnęła 992 mln zł sprzedaży (wobec 878 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego). Znacznie większš dynamikš charakteryzuje się zysk operacyjny i netto. Ten pierwszy wyniósł 165,5 mln zł (i był prawie dwukrotnie wyższy przed rokiem), a drugi 96,3 mln zł (ponad trzykrotny wzrost). - Korzystnie na wyniki firm oponiarskich wpływa kurs euro, którego poziom zapewnia satysfakcjonujšcš rentownoć eksportu. W przypadku Stomilu, plusem jest także redukcja kosztów, w tym kosztów produkcji. Niewykluczone, że pozytywny wpływ na pokazany wynik ma presja akcjonariuszy mniejszociowych, którzy zarzucali Michelinowi transfer zysków - mówi nam Radek Biadoń, analityk branży oponiarskiej w BDM PKO BP.
Raportu finansowego nie opublikowała jeszcze Dębica. Analitycy uważajš jednak, że w tym przypadku także można liczyć na znacznš poprawę w stosunku do ubiegłego roku. Ich zdaniem, akcjonariusze obu firm oponiarskich mogš liczyć na dywidendę za 2002 r. - W Dębicy może ona wynieć nawet 4 zł na akcję - uważa R. Biadoń.
Agora poczeka na IV kwartał
Także Fabryka Mebli Forte wymieniła korzystny kurs euro jako jeden z elementów pozwalajšcych na poprawę rentownoci. Dodatkowo na jej wyniki wpłynęła sezonowoć sprzedaży - spółki meblowe tradycyjnie większoć przychodów osišgajš w II połowie roku. Przedstawiciele branży majš jednak mieszane odczucia. Wzrost sprzedaży i zamówień w końcówce roku potwierdziły WFM, ale już Swarzędz i Grajewo patrzš na ożywienie bardziej sceptycznie i nie widzš w nim symptomów przełamania dekoniunktury.
Dużš wrażliwociš na notowania walutowe charakteryzujš się m.in. Amica, Orbis czy Agora. Ta ostatnia spółka może jednak ucierpieć z powodu mocniejszego euro, wzrosły bowiem koszty zakupu papieru (którego notowania również poszły w górę). - Dopiero w IV kwartale, który jest zwykle najlepszy dla branży reklamowej, spodziewamy się poprawy wyników tej spółki - powiedział W. Bojara.
Lato browarów
Poza eksporterami dobrych rezultatów mogš oczekiwać inwestorzy, posiadajšcy akcje browarów. - Po tej branży można spodziewać się dużo dobrego. Efekt tradycyjnie lepszej sprzedaży piwa w okresie wakacyjnym został wzmocniony doskonałš pogodš - uważa Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao, która uważa, że najkorzystniej w tym sezonie wypadły Żywiec i Strzelec. Przychody grupy Żywca już w II kwartale wzrosły o 15% w stosunku do 2001 r. Wyniki sprzedaży ilociowej browarów nie sš od kilku miesięcy publikowane - jedynie Kampania Piwowarska pochwaliła się, że w sierpniu jej sprzedaż przekroczyła po raz pierwszy w historii 1 mln hl.
Grzegorz Zybert
Emil Szweda