Wynik EBITDA grupy CCC w pierwszym kwartale 2020 roku był ujemny i wyniósł -136 mln zł, strata operacyjna grupy w tym czasie sięgnęła 327 mln zł - wynika ze wstępnych szacunków CCC. Marża brutto grupy na sprzedaży spadła do 43,4 proc. z 47,4 proc. przed rokiem.


"Zmiana marży brutto na sprzedaży w głównej mierze spowodowana była zwiększeniem udziału ecommerce w całkowitych przychodach oraz głębszym poziomem wyprzedaży w styczniu (nowy kalendarz handlowy spółki)" - napisano w komunikacie.
CCC podało, że styczeń był znacznie głębszy wyprzedażowo, więc sprzedaż odbywała się na niższych marżach. W lutym, czyli znacznie szybciej niż w roku ubiegłym, CCC wprowadziło do sklepów asortyment wiosenny, który “pracował” już na wyższych marżach.
"Wyniki całego kwartału są jednak pod ogromnym wpływem marca, w którym zamknięte zostały sklepy stacjonarne, a sprzedaż odbywała się tylko w internecie. Trafiki były nieco mniejsze od początku kwartału, jednak na początku marca spadły już drastycznie, aby 13. dnia miesiąca wyhamować zupełnie" - napisano w komunikacie.
Prezes CCC Marcin Czyczerski zapowiada, że obecnie pioriorytetem jest płynność i zabezpieczenie finansowania Grupy.
"Porozumieliśmy się w tym zakresie z bankami i instytucjami finansującymi, które zgodziły się na odroczenie naszych zobowiązań, teraz rozmawiamy dalej z intencją zmiany warunków finansowania. Planujemy także emisję akcji, z której zamierzamy pozyskać 400-500 mln zł. Pamiętajmy, że obecnie walczymy także o utrzymanie miejsc pracy. Jednocześnie chcemy być gotowi do wznowienia handlu w sklepach stacjonarnych oraz mieć zabezpieczony odpowiedni towar na sezon AW2020. Obecna sytuacja wymusiła szereg działań restrukturyzacyjnych, które mają skutkować istotnymi oszczędnościami kosztowymi jeszcze przez wiele lat" - powiedział Czyczerski, cytowany w komunikacie.
Zysk brutto grupy CCC ze sprzedaży wyniósł w pierwszych trzech miesiącach 2020 roku 410 mln zł, co oznacza spadek rdr o 17 proc.
Rok temu EBITDA grupy CCC wyniosła 19 mln zł, a strata operacyjna sięgnęła 149 mln zł.
Kozty sprzedaży i ogólnego zarządu oraz saldo pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych grupy CCC w pierwszym kwartale 2020 roku wzrosła rdr o 15 proc., do 737 mln zł.
Przychody całej grupy CCC na koniec marca spadły 9 proc., do 944 mln zł. Przychody sieci detalicznej spadły o 26 proc., do 528 mln zł, a przychody e-commerce wzrosły o 39 proc., do 401 mln zł (w tym przychody Eobuwie zwiększyły się w pierwszym kwartale o 32 proc. i wyniosły 362 mln zł).
Sprzedaż porównywalna LFL CCC spadła o 32 proc. wobec spadku o 10 proc. rok wcześniej.
Wyniki Grupy CCC w pierwszym kwartale znajdowały się pod istotnym wpływem epidemii koronawirusa. Sklepy w Grupie sukcesywnie były zamykane od 14 marca, pod koniec miesiąca czynne było jedynie 6 sklepów na Łotwie.
Grupa zanotowała dynamiczny wzrost udziału e-commerce w przychodach po zamknięciu sklepów stacjonarnych (w połowie marca już powyżej 90 proc.).
Sprzedaż e-commerce w pierwszym kwartale zanotowała 39-proc. wzrost, w efekcie czego udział przychodów online w sprzedaży Grupy w pierwszym kwartale 2020 wzrósł do 43 proc. (vs. 28 proc. rok wcześniej).
Zapasy grupy CCC na koniec marca wzrosły o 20 proc., do 2,488 mld zł, a środki pieniężne zwiększyły się o 50 mln zł, do 261 mln zł.
Zobowiązania z tytułu kredytów i obligacji CCC w tym okresie wzrosło o 15 proc. i wynosiło na koniec marca 1,668 mld zł.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec I kwartału 2020 roku wynosiła 754 tys. mkw., co oznacza, że od początku roku zmniejszyła się o 6 tys. mkw. Jest to zgodne ze strategią, która zakłada optymalizację powierzchni handlowej Gino Rossi w Polsce oraz Voegele w Szwajcarii.
Najszybciej rosnącą powierzchnią handlową były sklepy eobuwie (+12 sklepów omnichannelowych r/r). Ze względu na niepewność związaną z pandemią koronawirusa, spółka zamierza znacznie ograniczyć plan otwarć w dalszej części roku.
Na koniec marca 2020 roku grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 23 sprzedaż prowadzona jest w przeszło 1200 sklepach stacjonarnych, a w 15 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie ponad 50 platform online w całej Europie. (PAP Biznes)
pr/

























































