REKLAMA

Dwie trzecie Polaków płaci za dostęp do serwisów filmowych

2021-11-25 13:30
publikacja
2021-11-25 13:30
Dwie trzecie Polaków płaci za dostęp do serwisów filmowych
Dwie trzecie Polaków płaci za dostęp do serwisów filmowych
fot. Rawpixel.com / / Shutterstock

Dwie trzecie Polaków deklaruje posiadanie subskrypcji w serwisach streamujących wideo. To 20 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Deloitte.

 Dla porównania w Wielkiej Brytanii odsetek osób korzystających z serwisów streamingowych wideo jest o 10 pp. wyższy. Największy wzrost odnotowano w grupie wiekowej 55-65 lat i wyniósł 39 proc r/r. Nie jest niespodzianką, że usługi te są najpopularniejsze w grupie 18-24 lat - korzysta z nich 81 proc.

Co dziewiąty ankietowany w ciągu ostatniego roku zrezygnował z usług VOD, choć w prawie połowie tych przypadków (45%) nie była to decyzja natychmiastowa. Okres rezygnacji z usługi od rozpoczęcia rozważania tej opcji jest dość długi. W Polsce najczęściej proces ten trwał 2-3 miesiące (23 proc.) lub więcej (22 proc.). Jedynie 8 proc. dokonywało rezygnacji jeszcze tego samego dnia.

Co ciekawe w Stanach Zjednoczonych odsetek w tej kategorii wynosił 43 proc., a w Wielkiej Brytanii 23 proc. Ciągle 43% respondentów jest zainteresowana "bezpłatnym" korzystaniem z serwisów w zamian za oglądanie reklam.

Wśród głównych powodów rezygnacji z subskrypcji wymieniane są: "nie korzystałem/am z subskrypcji w wystarczającym stopniu" 21 proc.odpowiedzi, "obejrzałem/am wszystko, co chciałem/am" 18 proc.,"nie było nic, co chciałbym/am oglądać" 16 proc. Dopiero na czwartym miejscu wskazywano "zbyt wysoka cena". Pewnym argumentem odnośnie cen jest współdzielenie kont pomiędzy kilka osób i opłacaniu ułamka ceny regularnej, z czym np. Netflix od dawna zapowiada walkę.

Fake newsy coraz większym problemem

Z raportu można się również dowiedzieć, że podstawowym źródłem informacji o świecie jest telewizja i media społecznościowe. Rozwój i powszechność internetu sprawiła, że coraz częstszym problem stają się fake newsy - wskazuje na to 77 proc. badanych. 76 proc. deklaruje z kolei korzystanie w innych źródeł i weryfikowanie otrzymanych informacji. Niestety połowa deklaruje, że ma problem z oceną, co jest prawdziwą informacją , a co nie.

Jak uważa jednak Rafał Wojciechowski: 

Zagrożeniem jest, coraz silniej akcentowany problem fake newsów, dla których media społecznościowe są idealnym środowiskiem do szerokiego i błyskawicznego rozprzestrzeniania się. Zastanawiającym zjawiskiem jest to, że 3/4 użytkowników, zdając sobie sprawę z zagrożenia, twierdzi, że weryfikuje źródła informacji. Obserwując jednak sukcesy propagowania się rozmaitych teorii, nie popartych rzeczywistymi źródłami, weryfikacja najprawdopodobniej ogranicza się do innych mediów społecznościowych, w których rozpowszechniane są te same treści.

Rośnie jednak odsetek rezygnujących z korzystania z social mediów, a głównymi przyczynami są: znudzenie treścią (33 proc.), spędzanie zbyt dużo czasu (26 proc.), a dla 21 proc. - natłok fałszywych informacji. Na pierwsze dwa powody wskazywały szczególnie osoby w wieku 18-24 lat. Zaś rezygnację z przynajmniej jednego serwisu (tymczasowo lub na stałę) zadeklarowało 43 proc. najmłodszych respondentów. 

W ostatnich dniach Deloitte opublikował drugą część raportu Digital Consumer Trends. Polska edycja jest częścią raportu Deloitte Digital Consumer Trends 2021 - międzynarodowego badania użytkowników usług cyfrowych. Badanie w Polsce zostało przeprowadzone na dość pokaźnej grupie reprezentacyjnej liczącej 2000 osób w wieku 18-65 lat.

Autor: Jacek Misztal

Źródło:
Tematy
Sprawdź, jak odebrać na start 24 000 punktów o wartości do 400 zł z kartą kredytową CitiBanku (RRSO 12,59%)

Sprawdź, jak odebrać na start 24 000 punktów o wartości do 400 zł z kartą kredytową CitiBanku (RRSO 12,59%)

Komentarze (2)

dodaj komentarz
itso_widmo_bieli
brak szacunku dla pieniądza
syn_kornela
Czy Netflix dalej można kupić dużo taniej w Turcji, czy już to zablokowali?

Powiązane: Platformy streamingowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki