Branża zabawkowa zauważyła niszę wśród dorosłych, którzy wspominając swoje dzieciństwo, buszują po półkach w poszukiwaniu lalek, klocków czy kolekcjonerskich misiów. Jak się okazuje, to oni w dużej mierze napędzają obecnie podaż, bo odpowiadają za ponad 25 proc. sprzedaży.


Zamek Robin Hooda, lalka Barbie ubrana w strój z lat 80. czy miś Uszatek na poduszce. Kidults, a więc dorośli, którzy lubią wracać do czasów dzieciństwa, m.in. robiąc zakupy w sklepach z zabawkami, są obecnie głównym motorem branży - podaje NBC News. To oni wydają rocznie 9 mld dolarów na przedmioty, które przypominają im dzieciństwo. Analitycy obserwują systematyczny wzrost tej kwoty od czasów pandemii, kiedy to spędzano więcej czasu w domu, a więc poszukiwano sposobów na jego "zabicie" z rodziną poprzez zakupy gier planszowych, klocków czy innych zabawek.
W pierwszych miesiącach 2022 roku zanotowano 3-proc. spadek sprzedaży artykułów dziecięcych, ale ich wyższe ceny zrekompensowały te straty, gdyż z kolei przychody w analogicznym okresie wzrosły o 3 proc. Zapotrzebowanie na "nowe-stare" zabawki zostało zauważone przez branżę, która tworzy obecnie linie produktów specjalnie dla 12 plus (bo to jest wiek, który jeszcze do niedawna nie interesował już producentów zabawek).
- Kiedyś bycie dorosłym oznaczało bycie poważnym. Aby to zrobić, należało porzucić ulubione klocki czy przytulanki i zdystansować się do przedmiotów z pokoju dziecięcego - mówił Jeremy Padawer, dyrektor ds. marki w firmie zabawkarskiej Jazwers. - Teraz czujemy się bardziej wolni, jeśli chodzi o dobór hobby - dodaje.
Dużą popularnością cieszą się zabawki oparte o filmy czy programy telewizyjne. Szlaki przetarły w tym zakresie "Gwiezdne Wojny". - W tamtym czasie, a więc pod koniec lat 70. i w 80., pokolenia dzieci przywiązały się do określonych fandomów i do teraz pozostają im wierne - wyjaśnia ekspert.

Jaką formę opodatkowania wybrać?
Własna działalność gospodarcza a podatki
Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!<BR>
Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Producenci zabawek przyjęli obecnych 30- i 40-latków z owtartymi ramionami, a Black Series firmy Hasbro jest doskonałym przykładem, jak figurki kolekcjonerskie mogą powrócić "pod strzechy", w któych niekoniecznie mieszkają dzieci. Zabawki z Marvela, lalki Barbie czy samochodziki i tory Hot Wheels tworzą specjalne linie dla dorosłych. Co więcej, producenci wzięli się za produkcję filmów niekoniecznie przeznaczonych dla młodszych widzów. W lipcu 2023 rokou premierę będzie miał film "Barbie", a w marcu "Dungeons&Dragons: Honor Among Thieves".
Popkultura i pieniądze w Bankier.pl, czyli seria o finansach "ostatnich stron gazet". Fakty i plotki pod polewą z tajemnic Poliszynela. Zaglądamy do portfeli sławnych i bogatych, za kulisy głośnych tytułów, pod opakowania najgorętszych produktów. Jakie kwoty stoją za hitami HBO i Netfliksa? Jak Windsorowie monetyzują brytyjskość? Ile kosztuje nocleg w najbardziej nawiedzonym zamku? Czy warto inwestować w Lego? By odpowiedzieć na te i inne pytania, nie zawahamy się zajrzeć nawet na Reddita.
Agata Wojciechowska