Dokąd po terminal płatniczy i ile to kosztuje

W Polsce na dobre zagościła bankowość elektroniczna, która przyczyniła się do spadku transakcji gotówkowych. Klienci, kierując się wygodą, zastąpili gotówkę w portfelu plastikiem, natomiast właściciele biznesów, wychodząc naprzeciw ich potrzebom, instalują terminale płatnicze. Sprawdzamy, do którego banku udać się po terminal i jaki jest koszt standardowej oferty.  

Obecnie prawie każdy posiada konto bankowe wraz z umową o kartę. Z tego też powodu większość punktów handlowych wyposażona jest w terminale płatnicze. Przedsiębiorcy musieli dostosować swoją działalność do powszechnie panujących trendów. Urządzenia te sprawiają, że transakcje są prostsze i łatwiejsze do przeprowadzenia. Niestety dla właścicieli własnych biznesów terminal płatniczy wciąż jest również dodatkowym kosztem, zdecydowanie wyższym niż w przypadku obrotu gotówkowego.

Mimo to, rynek odnotował w ostatnim czasie spadek kosztów akceptacji kart, co nie pozostało bez wpływu na liczbę terminali. – Wzrost liczby terminali to w dużej mierze efekt spadku opłaty interchange – wyjaśnia Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl. – Do 2015 roku sprzedawca od każdej transakcji musiał odprowadzać średnio 1,2 proc. prowizji interchange plus dodatkowe koszty wynikające z obsługi terminala. Teraz interchange wynosi 0,2 proc. dla transakcji wykonanymi kartami debetowymi i 0,3 proc. dla "kredytówek" – dodaje.

Gdzie po terminal płatniczy?
Gdzie po terminal płatniczy? (YAY Foto)

Oferty terminali płatniczych vs banki

Za pomocą terminali płatniczych są dokonywane transakcje nie tylko w punktach stacjonarnych, ale również mobilnych. Swoje przenośne wersje terminali mają dziś bowiem m.in. taksówkarze, konduktorzy, a coraz częściej można je także zauważyć na wszelkiego rodzaju targowiskach.

Terminale płatnicze niewątpliwie są dużym ułatwieniem zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców, szczególnie działających w handlu czy usługach. Jednak rozważając nabycie urządzenia, przedsiębiorca musi się liczyć z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów m.in. opłaty za dzierżawę, prowizji od transakcji czy opłaty aktywacyjnej. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności może dobrać ofertę, która będzie najlepiej odpowiadać jego firmie. Jeśli w miesiącu dokonuje niewielkiej liczby transakcji, może rozważyć nabycie na własność terminala mobilnego. Ponosi wówczas wyłącznie jednorazowy koszt jego zakupu w wysokości 199-270 zł. Jednak musi liczyć się z tym, że prowizja za wykonane transakcje jest znacznie wyższa niż w przypadku oferty tradycyjnych terminali przenośnych bądź stacjonarnych.

Przykładowe oferty na terminale płatnicze proponowane przez banki

Bank

Rodzaj terminala

Opłata za dzierżawę

Prowizja od transakcji

Opłata za instalację

Opłata aktywacyjna

Czas księgowania transakcji

Alior Bank

stacjonarny

- umowa na 12 m-c - 49 zł
- umowa na 24/26 m-c - 45 zł

- umowa na 12 m-c - 0,65% + 0,01 zł
- umowa na 24/36 m-c - 0,65%

0 zł

- umowa na 12 m-c - 99 zł
- umowa na 24/26 m-c - 0 zł

1 dzień roboczy

przenośny

- umowa na 12 m-c - 69 zł
- umowa na 24/26 m-c - 49 zł

BGŻ BNP Paribas

stacjonarny

29 zł

0,69% + 0,05 zł

0 zł

0 zł*

1 dzień roboczy

przenośny

45,50 zł

BOŚ Bank

stacjonarny

- umowa na 12 m-c - 49 zł
- umowa na 24/36 m-c - 45 zł

- umowa na 12 m-c -0,65% + 0,01 zł

- umowa na 24/36 m-c - 0,65%

0 zł

0-99 zł**

1 dzień roboczy

przenośny

- umowa na 12 m-c - 69 zł
- umowa na 24/36 m-c - 49 zł

BZ WBK stacjonarny

- 39 zł przy obrocie poniżej 100 tys. zł

- 45 zł przy obrocie powyżej 100 tys. zł

0,69% + 0,05 zł 0 zł 60 zł 1 dzień roboczy
przenośny

- 49 zł przy obrocie poniżej 100 tys. zł

- 55 zł przy obrocie powyżej 100 tys. zł

Credit Agricole stacjonarny 49 zł 0,30%******* 0 zł 0 zł 1 dzień roboczy
przenośny

Getin Bank

przenośny

umowa na 24/ 36 m-c  - 49 zł

0,65%

0 zł

0 zł

1 dzień roboczy

Idea Bank

mobilny

0 zł

1,49%***

270 zł zakup na własność

0 zł

1 dzień roboczy

stacjonarny

od 41 zł

0,69% +  0,05 zł

0 zł

przenośny od 48 zł

ING Bank Śląski

przenośny

40 zł

-0,59% + 0,10 zł

- 0,22% przy płatności Blik

0 zł

0 zł

1 dzień roboczy

mBank

tradycyjny przenośny

55 zł

- 0,65%
- 0,39% przy płatności Blik

0 zł****

0 zł

1 dzień roboczy

mobilny

0 zł

0-1,49%*****

199 zł zakup na własność

4-6 dni robocze

PKO BP

stacjonarny

25 zł

1,59%

200 zł

0 zł

1dnień roboczy

mobilny

55 zł

50 zł

Plus Bank

stacjonarny

29-59 zł ******

0,59-0,69%

0 zł

0 zł

1 dzień roboczy

przenośny

Źródło: Bankier.pl, na podstawie informacji uzyskanych w bankach, stan na dzień 01.08.2017 r.
*0 zł przy zamówieniu jednego terminala stacjonarnego, każdy kolejny to koszt 250 zł, opłata aktywacyjna w przypadku terminala przenośnego wynosi 0 zł;
** 99 zł w przypadku zawarcia umowy na 12 m-c;
***0 zł prowizji za transakcję do kwoty 2000 zł (jednorazowo), po przekroczeniu limitu prowizja od każdej następnej transakcji wynosi 1,49%;
****instalacja srebrna;
*****prowizja 1,49% w przypadku transakcji o łącznej kwocie powyżej 1000 zł, poniżej wskazanej kwoty - zwrot prowizji od obrotu;

****** opłata za dzierżawę zależna jest od obrotu na doładowaniach pre-paid;

*******prowizja uśredniona z uwzględnieniem promocji Terminal POS z Premią

Oferta większości banków nie przewiduje opłat za aktywację i instalację urządzenia. Opłata aktywacyjna występuje w BZ WBK oraz w przypadku podpisania umowy na okres 12 miesięcy za pośrednictwem Alior Banku oraz BOŚ Banku. Kolejną opłatą, jakiej nie uniknie przedsiębiorca, jest prowizja od transakcji, która oscyluje przeważnie od 0,59 do 0,69 proc. oraz miesięczna opłata za dzierżawę.

Właściciel własnego biznesu z reguły posiada możliwość podpisania umowy na okres 12, 24 albo 36 miesięcy. Od dokonanego wyboru mogą zależeć ponoszone koszty. Przykładowo, jeśli podpisze umowę na 12 miesięcy w Alior Banku, BOŚ Banku czy Getin Banku, opłata za dzierżawę będzie wynosić – w przypadku terminala stacjonarnego 49 zł, natomiast terminala przenośnego 69 zł. Zamawiając umowę na 2 lub 3 lata, miesięczny koszt ulega obniżeniu do 45 zł bez względu na wybrany rodzaj urządzenia.

Niewątpliwym ułatwieniem jest zawarcie umowy rachunku firmowego z możliwością złożenia wniosku o terminal płatniczy w jednej instytucji. Niestety na chwilę obecną nie wszystkie banki posiadają w swojej ofercie urządzenia płatnicze. Z takiego udogodnienia nie skorzystają klienci Banku Pocztowego, BPS Banku, Citi Handlowy, Deutsche Banku, NeoBanku, Nest Banku, Orange Finanse, T-Mobile Usługi Finansowe, Toyota Banku oraz Volkswagen Banku.

Banki kuszą promocjami

Przedsiębiorcy rozważający zamówienie terminala płatniczego mogą również skorzystać z promocji oferowanych przez banki, połączonych z ofertą urządzeń. Instytucje gwarantują m.in. brak pobierania opłaty za dzierżawę przez określony czas. Nowo powstałe firmy, które założą rachunek w PKO BP, nie ponoszą opłaty za dzierżawę terminala przez 12 miesięcy. Natomiast właściciel własnego biznesu zostanie zwolniony z opłaty przez pół roku pod warunkiem podpisania umowy na 36 miesięcy w Alior Banku, BOŚ Banku oraz Getin Banku. W Idea Banku może liczyć na nieco krótszy okres promocji – 4 miesiące, w PKO BP oraz ING Bank Śląski – 3 miesiące. mBank gwarantuje dodatkowo prowadzenie rachunku mBiznes Konto za 0 zł przez 12 m-c, a Plus Bank kusi stałością rabatów od doładowań telefonów.

Przykładowe promocje dostępne w ofercie terminali płatniczych dostępnych w bankach

Bank

Rodzaj terminala

Promocje

Alior Bank

stacjonarny / przenośny

0 zł opłaty za dzierżawę przez 6 m-c, w przypadku podpisania umowy na 36 m-c

BGŻ BNP Paribas

stacjonarny

9 zł opłaty za dzierżawę przez 12 m-c

BOŚ Bank

stacjonarny / przenośny

0 zł opłaty za dzierżawę przez 6 m-c, w przypadku podpisania umowy na 36 m-c

BZ WBK

stacjonarny/

przenośny

0 zł za prowadzenie konta firmowego w taryfie Konto Firmowe Godne Polecenia pod warunkiem rozliczenia w poprzednim miesiącu min. 1 transakcję za pomocą terminala
Credit Agricole

stacjonarny/

przenośny

0 zł za prowadzenie konta firmowego przez 12 m-c od momentu podpisania umowy o akceptację kart, dodatkowo premia do 50 zł za każdy miesiąc gdy obroty terminalu przekraczają 8000 zł

Getin Bank

przenośny

0 zł opłaty za dzierżawę przez 6 m-c, w przypadku podpisania umowy na 36 m-c

Idea Bank

tradycyjny przenośny

0 zł opłaty za dzierżawę przez 4 m-c;

brak prowizji od łącznej kwoty transakcji poniżej 2000 zł (jednorazowo)

ING Bank Śląski

przenośny

0 zł opłaty za dzierżawę przez 3 m-c

mBank

tradycyjny przenośny

1 zł opłaty za dzierżawę przez 3 m-c

mobilny

0 zł za prowadzenie rachunku mBiznes Kotno przez 12 m-c;

zwrot prowizji od transakcji poniżej kwoty 1000 zł;

PKO BP

stacjonarny

0 zł za dzierżawę przez 12 m-c

przenośny 0 zł za dzierżawę w miesiącu instalacji oraz kolejnych 2 miesiącach

Plus Bank

stacjonarny / przenośny

rabaty od doładowań telefonów oraz gwarancja ich stałości w trakcie trwania umowy, pod warunkiem że zmiana nie zostanie wprowadzona przez operatora

Źródło: Bankier.pl, na podstawie informacji uzyskanych w bankach, stan na dzień 01.08.2017 r.


Właściciel własnego biznesu posiadający konto firmowe w mBanku może również liczyć na zwrot prowizji od transakcji wykonanych za pośrednictwem mobilnego terminala płatniczego, pod warunkiem że łączna kwota transakcji nie przekroczy 1000 zł. Idea Bank natomiast daje możliwość skorzystania z jednorazowej promocji, która zakłada brak prowizji od transakcji łącznie do kwoty 2000 zł. Po przekroczeniu wskazanego progu, każda kolejna operacja to koszt  0,69% + 0,05 zł.

Na co zwracać uwagę wybierając terminal płatniczy?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów terminali płatniczych i jeszcze więcej możliwych wariantów zawarcia umowy z operatorem. Istotne jest, aby ofertę dobrać indywidualnie do potrzeb prowadzonej działalności. Dlatego wybierając urządzenie, warto zwrócić uwagę na:

  • koszty związane z nabyciem terminala płatniczego (m.in. instalacja, dzierżawa, aktywacja),
  • prowizję od transakcji dokonywanych kartami płatniczymi oraz innymi instrumentami np. Blik,
  • czas oczekiwania na księgowanie środków na rachunku firmowym,
  • dostęp do elektronicznych raportów online,
  • warunki serwisowania oraz gwarancji,
  • możliwość szkolenia z obsługi,
  • opcję przewalutowania wykonanych transakcji,
  • możliwość dokonywania opcji poprzez płatności zbliżeniowe czy NFC,
  • dostęp do dodatkowych usług tj. doładowania telefonów, wypłata gotówki czy DCC (płatność w walucie karty),
  • ustalone limity transakcji,
  • dostęp do internetu,
  • opłata za kartę GPRS,
  • koszt stacji dokującej,
  • koszty związane z rozwiązaniem umowy (m.in. opłata wyrównawcza, deinstalacja urządzenia).

Zalety i wady posiadania terminala płatniczego

Jedną z podstawowych zalet, jakimi charakteryzują się terminale płatnicze, jest możliwość pozyskania nowych klientów. Obecnie chętniej wybieramy punkty, które posiadają opcję zapłaty kartą płatniczą. W związku z tym, kiedy mamy do wyboru sklepy z podobnym asortymentem czy punkty usługowe ze zbliżoną ofertą, wybierzemy ten, który umożliwia dokonanie płatności w łatwiejszy sposób. Tym samym posiadanie terminala może przyczynić się dodatkowo do zwiększenia utargu firmy. Klienci kupujący za pośrednictwem kart płatniczych zazwyczaj wydają większe kwoty niż w przypadku zakupu dokonywanego gotówką. Dodatkowo jeśli posiadają kartę kredytową mogą pozwolić sobie na zakup nawet w sytuacji, gdy na rachunku nie posiadają wymaganej kwoty pieniędzy.

Kolejną zaletą tego typu rozwiązania jest bezpieczeństwo, bowiem powszechność terminali przyczyniła się do tego, że klienci nie muszą nosić gotówki w portfelu, natomiast przedsiębiorcy nie muszą jej przechowywać ani odwiedzać banku w celu wpłacenia dziennego utargu. Za tym idzie również szybkość i łatwość obsługi klientów – brak konieczności wydawania reszty oraz błyskawiczne płatności zbliżeniowe.

Za terminalami przemawia również prostota w ich obsłudze. Większość instytucji finansowych gwarantuje również szkolenie z obsługi urządzenia oraz serwis w cenie dzierżawy. Przedsiębiorca posiadający terminal płatniczy może również skorzystać z dodatkowych jego atutów, tj. możliwość sprzedaży doładowań telefonów komórkowych w systemach prepaid oraz wypłaty gotówki klientom poprzez usługę cashback generujących dodatkowe przychody dla przedsiębiorcy.

Z obsługą terminala płatniczego wiążą się jednak wysokie koszty. Przeciętny koszt dzierżawy wynosi ok. 50 zł miesięcznie, natomiast prowizji od transakcji przeważnie – od 0,59 do 0,69 proc. Dla porównania prowizje od wpłat i wypłat gotówkowych dokonywanych w kasie banku wynoszą: w przypadku wpłat od 0 zł do 1 proc., min. 10 zł, wypłat – od 0 zł do 3 proc., min. 10 zł. Wysokie stawki ustalane przez banki świadczą o kierunku, w którym zmierza bankowość. Instytucje zachęcają klientów do korzystania przede wszystkim z bankowości internetowej oraz w miarę możliwości odejścia od tradycyjnych operacji gotówkowych. Jednak jak się okazuje, przedsiębiorcy nie otrzymują w zamian tańszej alternatywy, a jedynie rozwiązanie, które wymusił współczesny rynek.  

Gdy dodatkowe opłaty potraktujemy jednak jako koszty zwiększenia przychodów, to może się okazać, że dość szybko się zwrócą pod warunkiem pozyskania nowych klientów czy zwiększenia wartości koszyka zakupowego. Należy jednak pamiętać, że z punktu widzenia aspektów finansowych, istotne jest przeprowadzenie kalkulacji, która wskaże, czy przy danym obrocie osiąganym przez firmę, ustawienie terminala płatniczego nie będzie jedynie dodatkowym wydatkiem. Indywidualną ocenę należy dokonać, biorąc pod uwagę dłuższą perspektywę.

Kolejnym minusem jest dość żmudny proces uzyskania informacji na temat oferty terminali płatniczych. Okazuje się bowiem, że większość banków jedynie pośredniczy w zawieraniu umów pomiędzy swoimi klientami firmowymi, a instytucjami specjalizującymi się w przetwarzaniu płatności. W związku z czym kontakt z infolinią banku może okazać się bezcelowy, ponieważ i tak przedsiębiorca zostanie odesłany do konsultanta ds. sprzedaży.

Katarzyna Rostkowska

Katarzyna Rostkowska

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 jaspers

Hmm... chyba eservice jest najpewniejszy. Są na tym rynku od lat, mają wszystkie istotne rozwiązania, jaki problem? Skoro do nich należy zdecydowana większość rynku to też chyba średnio ma sens testowanie innych, co nie? Z jakiegoś powodu mają ten udział...

! Odpowiedz
6 0 anna9999

Topcard ma teraz super ofertę na terminale. Polecam ich ,bo cechuje ich niezawodność i wytrzymałość a to w przypadku innych operatorów to masakra.

! Odpowiedz
5 0 sebastian9087

Jesli interesuje cie niska marża, wytrzymałość i dobra jakosc to sprobuj z TopCard, u mnie w firmie są terminale od nich i wszyscy są zadowoleni.

! Odpowiedz
4 0 konradmalina

ja korzystam z terminala topcard- wydaje mi się ze jeden z lepszych na rynku. Wcześniej korzystałem z usług innej firmy i non stop były jakies problemy. Bardzo polecam

! Odpowiedz
2 1 mori

Korzystam od niedawna z terminala, zdecydowałam się na Polskie ePłatności. Zauważyłam wzrost obrotów, jednak ludzie w dzisiejszych czasach często chcą płacić za usługi bezgotówkowo. Jestem zadowolona ze współpracy, fajnie, że mam pomoc indywidualne opiekuna, który w razie jakichkolwiek problemów, pomaga je rozwiązać:)

! Odpowiedz
0 3 joannafiks2013

Chciałam powiedzieć, że koszt obsługi jest nadal bardzo wysoki. Mam firmę sezonową, bo w branży turystycznej. Niestety działamy tylko w lecie, jak znaczna część wynajmujących pokoje letnikom. W naszej miejscowości jest śladowy ruch turystyczny poza wakacjami i teraz powstaje problem z terminalem. Przez cały rok , nawet jeśli nie funkcjonuję muszę płacić abonament. Dla mnie roczny abonament około 600zł. to duże obciążenie. Polska bezgotówkowa rozruszała system płatności kartą.... i co dalej??? Sądzę, że znaczna część przedsiębiorców, którzy tak jak ja wzięli terminale z tego programu oddadzą go po roku. Fakt świat zmierza do wyeliminowania gotówki i przedsiębiorcy, którzy odstąpią od terminali będą wypierani z rynku. Ale chodzi mi o to, żeby Ministerstwo wymyśliło dla tych mini i rodzinnych firm taki program, aby funkcjonować w nowoczesnym bezgotówkowym świecie, a nie rezygnować z biznesu, bo koszty przewyższają sens istnienia malutkiej firmy. Program Polska bezgotówkowa owszem, jest wyjściem z sytuacji , ale tylko chwilowym, brak rozwiązań długoterminowych ( jak zwykle zresztą ).
Joanna

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 0 julitaxxx1

Rany, ile tutaj reklamy. Jako konsument połowy terminali niżej wymienionych najbardziej mogę polecić TopCard. Niskie ceny, technicznie bardzo okej. Odradzam dalej szukać

! Odpowiedz
4 0 adam987

Warto zajrzeć na strone card-expert.pl i sobie przejrzeć ich warunki jeśli chciałoby się przejść na płatność bezgotówkową. Ja widzę tylko zalety takiego rozwiązania. Klienci więcej wydają, są zadowoleni że mogą zapłacić kartą, i kolejna sprawa że ja nie muszę się martwić że nie mam jak wydać reszty, ten problem już praktycznie nie istnieje.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 1 jaspers

W bezgotówkowej Polsce terminal nie jest dożywotnio za darmo?

! Odpowiedz
4 1 doradca102

Poszukajcie terminala do kart płatniczych z polską firmą działającą od 25 lat na rynku - Grupa LEW. Pierwsza umowa na 12 miesięcy całkowicie bezpłatna w ramach Polski Bezgotówkowej. Bezpłatny pakiet minimum 10 rolek papierowych. Pieniądze płatne do dowolnego banku na drugi dzień roboczy. Nie stosujemy żadnych ukrytych kosztów. Nie mamy w zwyczaju obrzucania błotem konkurencji. Dajcie nam szansę.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne