Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w czwartym kwartale 2017 roku 72,9 mln zł wobec 68,2 mln zł konsensusu - wynika z wyliczeń PAP Biznes na podstawie raportu rocznego. W całym 2017 roku grupa zanotowała 213,6 mln zł zysku netto, 41,3 proc. więcej rdr.
Z wyliczeń PAP Biznes wynika, że zysk EBITDA grupy wyniósł w czwartym kwartale 126,2 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 116,9 mln zł EBITDA.
Oczekujemy dalszej poprawy rentowności EBITDA, o 0,2-0,3 pkt. proc. rdr" - powiedział w poniedziałek członek zarządu spółki Michał Krauze.
EBIT wyniósł 102,5 mln zł i był prawie 10 proc. lepszy od oczekiwań na poziomie 93,3 mln zł.
Przychody grupy wyniosły 1,28 mld zł wobec oczekiwanych przez rynek 1,24 mld zł.
W całym 2017 roku Dino Polska miało 4,516 mld zł przychodów (wzrost o 34 proc. rdr), 401,4 mln zł EBITDA (wzrost o 39 proc. rdr), 303,2 mln zł zysku operacyjnego (wobec 215,6 mln zł rok wcześniej) i 213,6 mln zł zysku netto (151,2 mln zł w 2016 roku).
| Wyniki Dino Polska w czwartym kwartale 2017 roku według wyliczeń PAP Biznes i ich odniesienie do konsensusu PAP i poprzednich wyników (dane w mln zł) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 4Q2017 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2017 | rdr |
| Przychody | 1277,4 | 1237,4 | 3,2% | 38,9% | 4,7% | 4515,9 | 34,0% |
| EBITDA | 126,2 | 116,9 | 8,0% | 49,9% | 15,9% | 401,4 | 42,9% |
| EBIT | 102,5 | 93,3 | 9,9% | 56,1% | 18,6% | 303,2 | 40,7% |
| zysk netto | 72,9 | 68,2 | 7,0% | 92,0% | 14,8% | 213,6 | 41,3% |
| marża EBITDA | 9,9% | 9,4% | 0,43 | 0,72 | 0,95 | 8,89% | 0,55 |
| marża EBIT | 8,0% | 7,5% | 0,49 | 0,88 | 0,94 | 6,71% | 0,32 |
| marża netto | 5,7% | 5,5% | 0,20 | 1,58 | 0,50 | 4,73% | 0,24 |
Dino Polska zwiększyło w 2017 roku sprzedaż porównywalną o 16,2 proc. rdr, a w samym IV kwartale sprzedaż LFL wzrosła o 18,8 proc. rdr. Spółka liczy na dalszy wzrost LFL - poinformowała spółka w raporcie rocznym.
"Otoczenie rynkowe, w tym rosnąca siła nabywcza Polaków związana z poprawiającą się sytuacją ekonomiczną i rosnące ceny konsumpcyjne, sprzyjają rynkowi handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Uważam, że pozytywne tendencje widoczne na rynku konsumenckim utrzymają się także w kolejnych kwartałach, a to, w połączeniu z atrakcyjnością formatu Dino (...) powinno sprzyjać dalszemu wzrostowi skali działalności i poprawie sprzedaży w ujęciu like-for-like" - napisał w liście do akcjonariuszy prezes Szymon Piduch.
Spółka podała w raporcie, że w celu dalszej poprawy przychodów LFL będzie podejmować działania zmierzające do zwiększenia liczby klientów robiących zakupy w sklepach Dino i wartości zakupów pojedynczego klienta.
W 2017 roku wzrost przychodów ze sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LFL) wyniósł 16,2 proc. w porównaniu z 2016 rokiem. W samym czwartym kwartale wzrost LFL wyniósł 18,8 proc. "Będziemy pracować nad zwiększeniem sprzedaży porównywalnej. (...) Oczekujemy dwucyfrowych wzrostów sprzedaży na poziomie LFL" - powiedział prezes na konferencji.
Dino Polska szacuje wartość tegorocznego programu inwestycyjnego grupy na ok. 650 mln zł. Planuje otwarcie większej liczby sklepów niż w 2017 r. oraz uruchomienie czwartego centrum dystrybucyjnego - poinformował prezes Szymon Piduch w liście do akcjonariuszy.
Dodał, że spółka rozpocznie także budowę drugiego zakładu mięsnego Agro-Rydzyny.
Łączna wartość inwestycji Dino zrealizowanych w 2017 r. wyniosła 457 mln zł i była o 20 proc. większa niż rok wcześniej. Nakłady na ekspansję sieci sklepów Dino wyniosły 361 mln zł, nakłady na logistykę 41,8 mln zł, a nakłady na rozbudowę i modernizacje zakładu mięsnego prowadzonego przez Agro-Rydzynę 14,7 mln zł.
Sieć marketów Dino powiększyła się o 147 nowych sklepów i na koniec 2017 r. liczyła 775 placówek.
Łączna powierzchnia sali sprzedaży na koniec grudnia 2017 r. osiągnęła poziom 295,2 tys. m kw. i była o 23,8 proc. większa niż rok wcześniej.
Na koniec grudnia 2017 r. grupa Dino Polska miała 495 lokalizacji zabezpieczonych pod nowe sklepy, w tym 99 nabytych gruntów (z czego na 54 toczyły się prace w związku z budową sklepów) oraz 396 podpisanych umów przedwstępnych dotyczących nabycia gruntów. Dla porównania na koniec grudnia 2016 r. i 2015 r. grupa posiadała zabezpieczonych odpowiednio 338 i 280 lokalizacji pod nowe sklepy.
Celem Dino Polska jest przekroczenie liczby 1200 otwartych sklepów do końca 2020 r.
Dług netto/EBITDA wyniósł na koniec 2017 roku 1,2x.
Środki pieniężne z działalności operacyjnej w 2017 r. wyniosły 497,2 mln zł.
Zarząd Dino nie planuje rekomendować walnemu wypłaty dywidendy za 2017 r. Będzie proponować przekazanie zysku za rok obrotowy na kapitał zapasowy.
pel/

























































