Dyskusję rozpoczął Robert Gwiazdowski z Centrum im. Adama Smitha. Przedstawił on sytuację polskiego sektora paliwowego na tle rynku światowego. Uważa on, że stosunkowo niewielka krajowa branża jest narażona na impulsy zewnętrzne. Przy ciągłym wzroście cen szczególnego znaczenia nabiera oddziaływanie państwa na rodzimy sektor paliwowy. Gwiazdowski w roli państwa postrzega wielopłaszczyznowy konflikt interesów. Skarb Państwa występuje z jednej strony jako właściciel konkurencyjnych spółek paliwowych (np. Naftobazy, PKN Orlen i Lotos),a z drugiej jako regulator. Uważa on, że państwo powinno skoncentrować się przede wszystkim na logistyce. Posiadanie przez nie kluczowe aktywa, takie jak Naftobazy, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń (PERN) oraz magazyny Lotosu i Orlenu, powinny zostać wykorzystane no utworzenia operatora logistycznego.
Wydaje się, że obecnie jest realna szansa na realizację ubiegłorocznego projektu Niezależnego Operatora Logistycznego (NOL) przedstawionego przez Naftę Polską. Plany przewidują powołanie spółki, do której byłyby wniesione wydzielone z PERN rurociągi do przesyłania gotowych produktów oraz Naftobazy. W efekcie NOL dysponowałby przesyłem, bazami magazynowymi i terminalami przeładunkowymi. Prezes Naftobaz Arkadiusz Siwko potwierdził, że jego spółka jest gotowa do rozpoczęcia współpracy. Tymczasem prezes Nafty Polskiej Marek Drac-Tatoń poinformował, że trwają obecnie prace nad nowym projektem dla krajowego sektora paliwowego, który to ma uwzględnić nowe warunki funkcjonowania branży.
Szef Nafty Polskiej stwierdził, że oprócz logistyki, bezpieczeństwo energetyczne kraju zależy także od dostępu do źródeł ropy. Przedstawiciele PKN Orlen i Lotosu zapewniły, że spółki podjęły już działania w tym kierunku. Lotos zamierza zdywersyfikować dostawy ropy dzięki inwestycjom w krajach arabskich.
P.O.
Źródło: „Parkiet”, Krzysztof Grad: „Logistyka paliw dla państwa”