REKLAMA

Cztery formy finansowania pojazdów

2010-12-12 06:00
publikacja
2010-12-12 06:00
Większość dużych firm działających w Polsce korzysta z usług firm leasingowych lub z sektora CFM. W przypadku mniejszych firm dylemat dotyczący pozyskania auta firmowego jest bardziej skomplikowany. Leasing w ich przypadku nie zawsze jest najkorzystniejszą formą pozyskania samochodu.

Ze względu na specyfikę działalności danego przedsiębiorstwa, ich właściciele muszą więc wziąć pod uwagę cztery formy finansowania samochodu: zakup za gotówkę lub kredyt, leasing oraz wynajem długoterminowy.

Ostatnie lata dla firm z sektora finansowych usług motoryzacyjnych działających w Polsce były nadzwyczaj dobre. Banki udzielające kredytów samochodowych i firmy z sektora Car Fleet Management systematycznie odnotowują kilkudziesięcioprocentowe wzrosty, jeszcze lepiej prezentują się wskaźniki przedsiębiorstw leasingowych.
Najpopularniejszą formą pozyskania samochodu do firmy nieprzerwanie od kilku lat jest w Polsce leasing.

Najrzadziej wybieraną formą, zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach, jest Full Service Leasing, czyli wynajem długoterminowy. Wskazuje to, że wśród polskich przedsiębiorców wciąż dominuje silne przywiązanie do własności i chęć posiadania samochodu na własność. Przedsiębiorcy nie są także chętni do płacenia dość wysokich rat miesięcznych na rzecz firmy wynajmującej w zamian za zwolnienie z obowiązku prowadzenia czynności związanych z obsługą serwisowo-administracyjną pojazdu.

Wśród polskich przedsiębiorców zakup za gotówkę jest wciąż często wybieraną formą pozyskiwania samochodu. Oczywiście posiada ona pewne zalety – nie generuje dodatkowych kosztów, równocześnie zamraża jednak znaczne kwoty, które mogłyby być przeznaczone na inwestycje i rozwój podstawowego biznesu firmy. Ze względu na brak skomplikowania procedur związanych z zakupem auta za gotówkę, nie zajmiemy się w tym tekście jego analizą, natomiast szczegółowo przybliżymy specyfikę, a także wady i zalety trzech pozostałych możliwości nabycia auta firmowego: leasingu, wynajmu długoterminowego oraz kredytu.

Leasing


W krajach Europy Zachodniej udział leasingowanych samochodów osobowych w ogólnej liczbie aut firmowych jest dwukrotnie większy niż w Polsce. Wynika to m.in. z wciąż niewielkiej wiedzy na temat leasingu, zwłaszcza wśród właścicieli małych firm. Na przeszkodzie stoją także restrykcyjne przepisy dotyczące możliwości pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji samochodów osobowych oraz możliwości pełnej amortyzacji tych pojazdów. Mimo to już teraz leasing cieszy się sporym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców. – Chętnie sięgają po niego zarówno zarządzający dużymi spółkami, jak i właściciele małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Daniel Drobniak, dyrektor sieci sprzedaży bezpośredniej w Getin Leasing. – Zwłaszcza ci ostatni doceniają koronne zalety leasingu, wśród których możemy wskazać przejrzyste i uproszczone procedury, dostosowanie warunków do indywidualnych potrzeb klienta, a także korzyści podatkowe wynikające z zawarcia umowy – dodaje.

W polskiej praktyce największą popularnością cieszą się dwa rodzaje leasingu: finansowy i operacyjny. Ten pierwszy charakteryzuje się tym, że przedmiot umowy leasingu, np. samochód, zaliczany jest do składników majątku korzystającego. Ma on tym samym możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych, które są dla niego kosztem wraz z odsetkami. Ta część odsetkowa czynszu leasingowego stanowi przychód firmy leasingowej, natomiast część kapitałowa raty nie jest ani kosztem dla korzystającego, ani przychodem dla finansującego.


Czas trwania umowy leasingu finansowego pokrywa się mniej więcej z czasem zużywania się samochodu, dlatego po upływie oznaczonego w umowie terminu (najczęściej do 5 lat) i spłaceniu wszystkich rat leasingowych, firma leasingowa zwykle nie jest zainteresowana odzyskaniem pojazdu, który mocno stracił już swoją wartość rynkową. Dlatego też umowy leasingu finansowego zawierają klauzulę o wykupie przedmiotu przez korzystającego. Za niewielką opłatę może od wykupić na własność leasingowane auto, które jeszcze jakiś czas może służyć jego firmie. Główną zaletą tego leasingu jest fakt, że zarówno amortyzacja, jak i odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu, ponadto raty leasingowe mogą być dopasowane do wymagań i możliwości budżetowych klienta.

Przedmiot umowy leasingu operacyjnego zaliczany jest natomiast do składników majątku firmy leasingowej. Dzięki temu zyskuje ona prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych z tytułu posiadania auta. Raty leasingowe wraz z opłatą początkową stanowią przychód finansującego (firmy leasingowej) i jednocześnie koszt korzystającego. Tak więc umowa leasingu operacyjnego polega na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego.

Inaczej niż w przypadku leasingu finansowego umowa zawierana jest na okres krótszy niż czas zużycia pojazdu. Podstawową korzyścią dla firmy korzystającej z tego rodzaju leasingu jest poprawienie płynności finansowej, finansowanie do 100% pojazdu, możliwość wciągnięcia płatności leasingowych do kosztów uzyskania przychodu, co zmniejsza podstawę opodatkowania.


LEASING

Plusy

Minusy

  • brak konieczności angażowania własnych środków, samochód można użytkować już po wpłaceniu raty początkowej,
  • mniejszy podatek miesięczny, bo cała rata leasingowa traktowana jest jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej,
  • ułatwione procedury księgowe, jedna miesięczna faktura,
  • leasingowany pojazd nie jest zaliczany do środków trwałych, dzięki czemu osoby prowadzące działalność nie osłabiają swojej zdolności kredytowej poprzez wzięcie pojazdu w leasing,
  • leasing może być dobrym rozwiązaniem dla osób zatrudnionych na umowę o pracę lub tych, którzy wykonują wolne zawody – aby podpisać umowę leasingową, nie trzeba spełniać trudnych wymogów zdolności kredytowej stawianych przez banki,
  • nierzadko samochód leasingowany okazuje się niewiele droższy niż zakupiony w salonie, klient firmy leasingowej może bowiem korzystać z rabatów firm leasingowych,
  • przy umowie leasingu nie sprawdza się zdolności kredytowej, może ją więc podpisać przedsiębiorca wykazujący niewielkie zyski, a nawet straty.

 

  • samochód przez okres trwania umowy leasingowej jest własnością firmy leasingowej, a nie przedsiębiorcy,
  • w przypadku kradzieży lub szkody całkowitej klient traci samochód, jednak nadal musi płacić raty, bo umowa leasingowa trwa, mimo że klient nie użytkuje pojazdu; likwidacją szkody zajmuje się firma leasingowa, która po zakończeniu likwidacji (odzyskaniu odszkodowania z ubezpieczalni) rozlicza umowę, czego efektem jest nadpłata lub niedopłata na koncie klienta,
  • spółki, które prowadzą pełną księgowość i podlegają audytowi, pokazują leasingowane samochody jako środki trwałe (ze względu na opcję wykupu w umowie leasingu); gdyby z różnych względów nie chciały tego robić, powinny skorzystać z wynajmu, gdzie w umowie nie ma opcji wykupu, więc samochodu nie wykazuje się w bilansie, a pozostaje on jedynie kosztem,
  • kradzieże i szkody rozliczane są w kwocie netto.

 


Wynajem długoterminowy


Full Service Leasing, czyli leasing operacyjny samochodów połączony z usługami dodatkowymi, jest usługą powszechnie wybieraną przez duże firmy posiadające kilkaset aut. Jest on jednak także atrakcyjną ofertą dla mniejszych przedsiębiorstw, chcących skorzystać nie tylko z optymalnego finansowania, ale i komfortu użytkowania pojazdów.

Klienci decydujący się na opcję Full Service Leasingu (FSL) podpisują z firmą leasingową umowę leasingu operacyjnego. Oznacza to, że leasingowany pojazd pozostaje własnością firmy leasingującej i stanowi część jego majątku. Raty leasingowe, które comiesięcznie płacone są przez klienta, stanowią jego koszt uzyskania przychodu i jako takie zmniejszają podstawę opodatkowania. Full Service Leasing oprócz tych fiskalnych korzyści posiada jednak wiele więcej zalet, stanowiąc przede wszystkim narzędzie pozwalające firmie zredukować do minimum czynności związane z obsługą firmowej floty.

Przykładowo dział flotowy firmy British American Tobacco Polska liczy zaledwie dwie osoby, a firma posiada blisko 400 pojazdów. – Jest to możliwe dzięki korzystaniu z leasingu operacyjnego z dodatkowymi usługami – mówi Sebastian Zalewski, specjalista ds. floty samochodowej w BAT. – Firma leasingowa zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z zarządzaniem autami służbowymi. Mnie pozostaje rozliczanie kosztów paliwowych, kontrola budżetu oraz utrzymywanie kontaktu z leasingodawcą – dodaje.
Poza korzyściami fiskalnymi związanymi z odliczeniem podatku VAT, pozabilansowością oraz możliwością wliczenia rat i innych opłat do kosztów uzyskania przychodów Full Service Leasing pozwala leasingobiorcy cieszyć się komfortem użytkowania pojazdów służbowych.

Samochody stają się dla niego elementem firmy niedostarczającym w codziennej działalności niepotrzebnego stresu. Awarie, wymiany aut na nowe, odsprzedaż auta po wycofaniu go z floty, zarządzanie kosztami paliwowymi to problemy, z którymi borykać się musi firma leasingowa. Nie dotyczą one jej klientów. Korzyścią płynącą z podpisania umowy FSL w przypadku dużych flot jest brak konieczności budowania działu transportu, możliwość jego likwidacji lub redukcji, brak konieczności obciążania swojej zdolności kredytowej środkami przeznaczonymi na zakup samochodów, brak początkowego angażowania kapitału własnego, elastyczność harmonogramu opłat, poprawa wskaźników bilansowych poprzez obniżenie sumy bilansowej, obniżenie wskaźnika finansowania aktywów kapitałami własnymi oraz gwarancja pokrycia wszystkich kosztów związanych z eksploatacją samochodu.

Oczywiście ten komfort kosztuje, ale dla coraz większej liczby klientów oferowane usługi warte są wydanych na nie pieniędzy. Nie chcą oni bowiem tracić czasu na administrowanie, obsługę i serwisowanie samochodów firmowych, woląc skupić się na swojej podstawowej działalności. O rosnącej popularności Full Service Leasingu mówią liczby – na koniec ubiegłego roku w tej formie outsourcingu obsługiwanych było 96 tys. pojazdów, co oznacza, że w stosunku do roku wcześniejszego przybyło ich 7%. Wcześniejsze lata charakteryzowały się natomiast jeszcze większymi wzrostami.



FULL SERVICE LEASING

Plusy

Minusy

  • podstawowe zalety tej opcji są identyczne jak w przypadku leasingu, dochodzą do nich jednak niżej wymienione,
  • główne czynności związane z obsługą administracyjną i serwisową, a także trud sprzedaży pojazdu po okresie trwania umowy przenoszone są na firmę wynajmującą; oznacza to, że klient może jeździć do autoryzowanego serwisu i nic za wizytę nie płacić (poza ewidentnymi kosztami nieprawidłowej eksploatacji),
  • za dodatkową opłatą klient może dokupić opcję uzyskania pojazdu zastępczego na czas naprawy,
  • uproszczona księgowość, stała rata, jedna faktura miesięcznie – wszystkie koszty związane z samochodem zawarte są w racie (ubezpieczenie, przeglądy, naprawy, przedłużona gwarancja, zmiana opon, ich zakup i przechowywanie),
  • po okresie trwania umowy klient może wykupić samochód, albo podpisać nową umowę,
  • umowy FSL charakteryzują się dużą elastycznością – można np. w umowie ustalić niskie raty miesięczne kosztem dużego wykupu. 

 

  • podstawowe słabości tej opcji są identyczne jak w przypadku leasingu, dochodzą do nich jednak niżej wymienione,
  • konieczność dobrego oszacowania spodziewanego przebiegu; po przekroczeniu limitu kilometrów ustalonych w umowie klient płaci bowiem ustaloną kwotę za każdy dodatkowo przejechany kilometr albo zobowiązany jest samemu płacić za dalsze przeglądy i naprawy,
  • koszty wynikające z udowodnionej nieprawidłowej eksploatacji są kosztami dodatkowymi, burzącymi stałe, uzgodnione koszty.

 



Kredyt


Kredyt jest mniej popularną formą finansowania niż leasing, jednak i ona ma się całkiem dobrze w ostatnich latach w polskiej rzeczywistości flotowej. Wynika to głównie z faktu, że kredyty stały się w ostatnich latach znacznie bardziej dostępne. W przypadku zakupu samochodów w kredycie klienci najczęściej wybierają wariant mieszany, czyli część płacą gotówką, resztę kredytują.

Jedną z najprostszych metod otrzymania kredytu samochodowego jest wzięcie go w instytucji finansowej bezpośrednio powiązanej z producentem samochodu. Tak zwanych autobanków jest na naszym rynku kilka. Są to: Volkswagen Polska (VW, Audi, Seat, Škoda), Fiat Bank Polska (Fiat, Lancia, Alfa Romeo), Toyota Bank Polska, Banque PSA Finance (Peugeot, Citroën), FCE Bank Polska (Ford), Daimler Bank Polska (Mercedes), RCI Banque Polska (Renault, Dacia), GMAC Bank Polska (Opel, Saab, Chevrolet).

Niemal wszyscy liczący się producenci posiadają swoje instytucje finansowe. Klienci za ich pośrednictwem finansują najczęściej marki tych właśnie producentów. Można oczywiście skredytować w autobanku inną markę, ale takie przypadki zdarzają się sporadycznie, bo są nieatrakcyjne. Banki koncernów skupiają się głównie na finansowaniu samochodów nowych.

Myślisz o własnym samochodzie? » Sprawdź ofertę kredytów
Oferty autobanków nie zawsze są konkurencyjne w porównaniu do ofert niezależnych banków, które również oferują swoje usługi w salonach dilerskich. Wybierając ofertę niezależnego banku, klient korzysta z tych samych udogodnień co przy ofercie autobanku, a często okazuje się, że jest ona tańsza niż oferta producenta. Główną zaletą korzystania z ofert tych banków jest uproszczona procedura kredytowa. Klient nie musi pokonywać kilka razy trasy salon – bank. Większość dokumentów przekazywana jest na miejscu, w placówce dilera. Także decyzja kredytowa jest podejmowana zdecydowanie szybciej i często w oparciu o uproszczone procedury.

Należy pamiętać, że kredyt jest obarczony pewnymi kosztami dodatkowymi, trzeba bowiem pokryć koszty ubezpieczenia. Bank wymaga od nas także ubezpieczenia AC. Dodatkowym kosztem może okazać się prowizja, jaką niektóre banki pobierają. Samo oprocentowanie kredytów samochodowych jest bardzo różne i zależy od wielu czynników: kwoty kredytu, marki samochodu, tego, czy kredyt jest na auto nowe, czy używane, czy cała wartość samochodu jest kredytowana itp. Uśredniona wartość dla trzyletniego kredytu z 20-proc. wkładem własnym wynosi 8-13% w skali roku, plus prowizja banku.

Nie tylko oprocentowanie ma istotne znaczenie. Należy zwrócić uwagę także na inne zapisy umowy. Kredytodawca zastrzega w niej sobie, aby cesja ubezpieczenia była zapisana na niego. Warto również przeanalizować sytuacje wcześniejszej spłaty. Czasami jest ona możliwa bez dodatkowych kosztów, niemal od razu po wzięciu kredytu, w innych przypadkach dopiero po jakimś okresie spłat.


KREDYT

Plusy

Minusy

  • samochód jest własnością klienta – dzięki czemu m.in. staje się on użytkownikiem „historii” posiadania auta – ważne do zniżki przy przyszłych ubezpieczeniach,
  • kredyt samochodowy jest łatwiejszy w uzyskaniu i tańszy niż inwestycyjny czy pożyczka, więc bardziej opłaca się wziąć samochód na raty, a gotówkę przeznaczyć na spłatę ewentualnych pożyczek gotówkowych,
  • kredyt można ubezpieczyć od utraty pracy, życia, spadku wartości pojazdu, czyli istnieje możliwość ograniczenia niebezpieczeństwa kredytowego,
  • kredyt pozwala, by pieniądze pracowały na rzecz podstawowego biznesu firmy,
  • zaciągnięcie kredytu daje klientowi dokument pochodzenia pieniędzy wydanych na zakup samochodu (umowa kredytowa) – jeżeli klient nie chce ujawniać swoich dochodów, jest to dobre rozwiązanie,
  • umowy kredytowe charakteryzują się sporą elastycznością, klient może wybrać wysokość raty, skracając lub wydłużając okres trwania kredytu,
  • kredytowany samochód można amortyzować, a odsetki stają się kosztem uzyskania przychodu, co zmniejsza płacony podatek,
  • większość kredytów można spłacić, bez żadnych dodatkowych kosztów, w dowolnym momencie; można też nadpłacać kredyt, co zmniejszy odsetki lub/i skraca okres kredytu.

 

  • dla prowadzących działalność gospodarczą standardowa amortyzacja trwa 2,5 roku dla aut używanych, 5 lat dla nowych, a więc całość zapłaty za samochód zostanie uwzględniona w kosztach dopiero po 5 latach (w leasingu już po 2 latach),
  • spory koszt odsetek i prowizji od kredytu.

 



Paweł Urbaniak

 
Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (12)

dodaj komentarz
~Ilona
Trzeba się trochę przestawić mentalnie i można się pokusić o wynajem długoterminowy. Wiadomo auto nie jest później twoje, ale w sumie jak kupujesz nowe, to z chwilą wyjechania z salonu traci na wartości. W przypadku wynajmu to nas nie interesuje i to jest plus. JA wzięłam forda z leasetake i bardzo jestem zadowolona. Mam mniejszą Trzeba się trochę przestawić mentalnie i można się pokusić o wynajem długoterminowy. Wiadomo auto nie jest później twoje, ale w sumie jak kupujesz nowe, to z chwilą wyjechania z salonu traci na wartości. W przypadku wynajmu to nas nie interesuje i to jest plus. JA wzięłam forda z leasetake i bardzo jestem zadowolona. Mam mniejszą ratę niż za leasing, a że auto nie jest moje? Przynajmniej nie będę się martwiła później o jego sprzedaż.
~anton_nik
Muszę przyznać, że to bardzo ciekawa opcja . Dzięki J&J Group ludzie którzy nie zarabiają kokosów mogą zdobyć porządny samochód, z czym w przypadku kredytu mógłby być problem, nie mówiąc już o zakupie za gotówkę, co w Polsce stanowi rzadkość. Sam postanowiłem skorzystać oferty programu 600 za 600 zresztą i faktycznie auto się Muszę przyznać, że to bardzo ciekawa opcja . Dzięki J&J Group ludzie którzy nie zarabiają kokosów mogą zdobyć porządny samochód, z czym w przypadku kredytu mógłby być problem, nie mówiąc już o zakupie za gotówkę, co w Polsce stanowi rzadkość. Sam postanowiłem skorzystać oferty programu 600 za 600 zresztą i faktycznie auto się spłaca bez wydatku z mojej strony- za jazdę z reklamą,
~Ewa
J&J GROUP ma solidnych reklamodawców wśród dużych firm, którym z kolei reklama mobilna znacznie bardziej się opłaca niżeli np. billboardy. Dzięki temu powstało właśnie optymalne rozwiązanie dla wielu kierowców- program "600 za 600". Już ponad pół roku na tej zasadzie spłaca się mój samochód, z którego jestem J&J GROUP ma solidnych reklamodawców wśród dużych firm, którym z kolei reklama mobilna znacznie bardziej się opłaca niżeli np. billboardy. Dzięki temu powstało właśnie optymalne rozwiązanie dla wielu kierowców- program "600 za 600". Już ponad pół roku na tej zasadzie spłaca się mój samochód, z którego jestem zadowolona.
~patrycja
Początkowo nie do końca wierzyłam, że ktoś da mi od razu możliwość zarabiania na auto i to taką, która nie wymaga wysiłku i nie koliduje z moimi codziennymi obowiązkami czy planami. A jednak! Oferta J&J Group tak właśnie wygląda i jest w pełni uczciwa. Firma okleja auto reklamą, trzeba z tym jeździć, a więc promować markę i za Początkowo nie do końca wierzyłam, że ktoś da mi od razu możliwość zarabiania na auto i to taką, która nie wymaga wysiłku i nie koliduje z moimi codziennymi obowiązkami czy planami. A jednak! Oferta J&J Group tak właśnie wygląda i jest w pełni uczciwa. Firma okleja auto reklamą, trzeba z tym jeździć, a więc promować markę i za to zarabia co miesiąc 600 zł i od razu spłaca samochód. Myśl bardzo pomysłowa, polecam skorzystać, nie ma chyba lepszego sposobu na finansowanie pojazdu.
~Marek08
Tak jak koledzy wyżęj - polecam firmę J&J Group. Tez korzystam z tej oferty 600za600 i naprawde sobie chwalę!
~robertt
Ja zakupilem auto za pomocą firmy J&J Group. Program 600za600. Polecam zapoznac się z tą ofertą - naprawdę jest bardzo korzystna.
~maciek
W ogóle nie ma co porównywać leasingu albo zwykłej pożyczki to tego z czym wychodzi na rynek J&J Group. Szansa na dobry samochód bez wydatku z własnej kieszeni? Możliwe! Dzięki reklamie, zamieszczonej na aucie, za jaką płaci firma, która chce się w ten sposób promować raty są automatycznie spłacane. Ja wybrałem KIE CEED, ale W ogóle nie ma co porównywać leasingu albo zwykłej pożyczki to tego z czym wychodzi na rynek J&J Group. Szansa na dobry samochód bez wydatku z własnej kieszeni? Możliwe! Dzięki reklamie, zamieszczonej na aucie, za jaką płaci firma, która chce się w ten sposób promować raty są automatycznie spłacane. Ja wybrałem KIE CEED, ale powiem Wam, że jest wiele atrakcyjnych i ekonomicznych samochodów, zarówno osobowych jak i dostawczych, niektóre bardzo luksusowe.
~artur37
ak widać wyłoniła się kolejna opcja, lepsza niż pozostałe. Warto się z tym zapoznać http://www.jjgroup.com.pl/index.php/pl/dotacje-do-kredytow
~Morfiz
Dokładnie tak:) Dobrze pojmujesz inicjatywę J&J Group. Powiem Wam że taka forma serio się sprawdza, współpracuję z firmą od kliku miesięcy, auto super ekonomiczne, diesel.
~wójcik_marcin
Z pewnością, ja dopiero od Was się dowiedziałem. Opcja wydaje się super, no i zasady takiego programu jak najbardziej zrozumiałe. J&J Group płaci za zajęcie powierzchni na aucie pod reklamę jakiejś marki, a pieniądze te spłacają ratę samochodu...dobrze rozumiem? Jeśli tak, myślę że to wiarygodna Z pewnością, ja dopiero od Was się dowiedziałem. Opcja wydaje się super, no i zasady takiego programu jak najbardziej zrozumiałe. J&J Group płaci za zajęcie powierzchni na aucie pod reklamę jakiejś marki, a pieniądze te spłacają ratę samochodu...dobrze rozumiem? Jeśli tak, myślę że to wiarygodna propozycja.

Powiązane: Leasing

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki