CD Projekt zarobił dużo mniej niż przed rokiem

W trzecim kwartale 2018 r. zysk netto CD Projektu wyniósł 15,5 mln zł. To rezultat gorszy od oczekiwań analityków.

(CD Project)

[Aktualizacja 09:20] Na otwarciu środowej sesji akcje CD Projektu tanieją o blisko 3 proc. Licząc od początku roku CD Projekt wciąż jest jednak 46 proc. na plusie.

W minionym kwartale największy polski producent gier komputerowych wygenerował 67,2 mln zł przychodu. To o 20,8 proc. mniej niż przed rokiem oraz 27,7 proc mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Takiego spadku spodziewali się jednak analitycy, którzy prognozowali 69,2 mln zł.

Inaczej rzecz miała się z zyskiem netto przypisanym akcjonariuszom jednostki dominującej. W tej pozycji CD Projekt wykazał 15,5 mln zł wobec rynkowego konsensusu na poziomie 19,5 mln zł (oczekiwania wahały się w przedziale 15,2 - 24,5 mln zł). Warto dodać, że w porównaniu do trzeciego kwartału 2017 r. zysk netto spółki spadł o 56,6 proc., zaś w zestawieniu z drugim kwartałem 2018 r. był niższy o 47,5 proc.

Oczywiście przepływy finansowe w przypadku producenta gier są mocno związane z kalendarzem premier. W przypadku CD Projektu wciąż czekamy na główny hit w postaci gry „Cyberpunk 2077”. Z kolei ostatnie premiery spółki w postaci nowej wersji gry „Gwint” oraz produkcji „Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści” (ang. "Thronebreaker") miały miejsce w czwartym kwartale tego roku.

- Niższy poziom wygenerowanego wyniku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego związany jest przede wszystkim z cyklem wydawniczym studia CD Projekt Red, którego aktualna faza objawia się naturalną redukcją przychodów ze sprzedaży produktów wydanych w poprzednich okresach przy jednoczesnym rosnącym poziomie kosztów związanych z kolejnymi premierami – czytamy w raporcie spółki.

W raporcie znajdujemy także opinię, z której wynika, że zarząd CD Projektu nie jest zadowolony ze sprzedaży gry „Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści”.

- Mając na uwadze opinie i pozytywne komentarze ze strony branżowych ekspertów, zarząd spółki zakładał wyższy niż osiągnięty od premiery do dnia publikacji sprawozdania poziom sprzedaży tytuł – czytamy.

Gra dostępna jest na PC od 23 października (na platformie GOG, na Steam pojawiła się dopiero 9 listopada). Być może sytuację poprawi premiera wersji na konsole, którą zaplanowano na 4 grudnia.

Wzrost kosztów

Koszty operacyjne CD Projektu wzrosły rok do roku o ponad 6 mln zł, do 48,5 mln zł, głównie za sprawą wyższych o prawie 5 mln zł kosztów sprzedaży. Nieco wyższe niż rok wcześniej były również koszty ogólnego zarządu (o prawie 1 mln zł, do 8,7 mln zł) oraz koszt własny sprzedaż (o około 700 tys. zł do 19,5 mln zł). Wynagrodzenia spadły o około 13 proc. do 13,2 mln zł.

Przepływy operacyjne netto grupy w trzecim kwartale wyniosły 29,3 mln zł, wobec 27,9 mln zł wypracowanych w całym pierwszym półroczu. Z końcem września grupa miała dostęp łącznie do 601,6 mln zł gotówki oraz lokat bankowych powyżej trzech miesięcy, o ponad 6 mln zł mniej niż na koniec czerwca.

CD Projekt poniósł w trzecim kwartale 28,2 mln zł nakładów na prace rozwojowe wobec 29,6 mln zł wydanych w drugim kwartale i 21,2 mln zł w pierwszym kwartale tego roku. Wynikały one głównie z wydatków ponoszonych na produkcję: "Cyberpunka 2077", "Gwinta: Wiedźmińskiej Gry Karcianej" oraz "Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści". Łączne nakłady na prace rozwojowe wykazane w bilansie spółki wzrosły do 228 mln zł ze 196,7 mln zł na koniec czerwca.

Spółka zależna CD Projekt Red, zajmująca się produkcją gier komputerowych, wypracowała w trzecim kwartale 39,1 mln zł przychodów do zewnętrznych klientów, o 24 proc. mniej rok do roku. Zysk netto segmentu wyniósł 16,05 mln zł, czyli spadł rdr o 53 proc.

Przychody drugiej największej spółki zależnej grupy, dystrybutora cyfrowych wersji gier komputerowych GOG, spadły rok do roku o 16 proc. do 28,1 mln zł. Strata netto tego segmentu spółki wyniosła 0,5 mln zł wobec 1,9 mln zł zysku rok wcześniej.

Poniżej przedstawiamy wyniki grupy CD Projekt w trzecim kwartale 2018 roku, ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz do wyników z poprzednich okresów.

Wyniki grupy CD Projekt w trzecim kwartale 2018 roku, ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz do wyników z poprzednich okresów (dane w mln zł)
3Q2018 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2018 rdr
Przychody 67,2 69,2 -2,8% -20,8% -27,7% 235,6 -30,6%
EBITDA 19,4 23,4 -17,0% -56,4% -43,9% 83,0 -56,3%
EBIT 18,3 22,1 -17,3% -57,6% -45,2% 79,6 -57,3%
zysk netto j.d. 15,5 19,5 -20,4% -56,6% -47,5% 67,9 -56,0%
marża EBITDA 28,9% 33,6% -4,72 -23,55 -8,34 35,23% -20,66
marża EBIT 27,2% 31,8% -4,54 -23,65 -8,68 33,79% -21,04
marża netto 23,1% 28,1% -5,07 -18,98 -8,65 28,82% -16,64

MZ/PAP

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
9 1 -pio-

8 osób nie zrozumiało treści postu, szkolnictwo schodzi na psy, smutne to.

! Odpowiedz
4 21 wizytator

Koszty zarządu w górę, wynagrodzenia w dół.
Cieniutko CD, cieniutko.

! Odpowiedz
15 8 -pio-

Osobiście ciekawi mnie to, że:

"...Z kolei ostatnie premiery spółki w postaci nowej wersji gry „Gwint” oraz produkcji „Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści” (ang. "Thronebreaker") miały miejsce w czwartym kwartale tego roku. "

I jeszcze jedno: "...największy polski producent gier komputerowych" myślałem, że Techland jest troszkę większy, no ale autor artykułu pewnie ma rację, korzystał ze sprawdzonych i wiarygodnych źródeł i takie tam, bo ceni dobre dziennikarstwo.

Pozdrawiam

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 6 silas1990

W raporcie znajdujemy także opinię, z której wynika, że zarząd CD Projektu nie jest zadowolony ze sprzedaży gry „Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści”.

Przydałaby się jakieś konkretne dane a nie tylko domysły.

! Odpowiedz
1 7 janusz26904029

Konkretnie tak napisali, że nie są zadowoleni :)
Danych już nie chcieli podać.

! Odpowiedz
8 32 silas1990

Niestety, widać tendencje spadkową. Jedną dobra gra raz na 5 lat nie wystarczy by dorównać najlepszym.

! Odpowiedz
1 7 ezpz

Do 2021 roku planowane są dwie gry AAA, co zostało niedawno potwierdzone, prace idą zgodnie z planem. Przed nami CP, dodatki i multi do niego oraz prawdopodobnie nowy wiesiek. Do tego pozytywny wpływ na sprzedaż CP będzie miał fakt, iż zostanie on wydany na przełomie zmiany generacji konsol, część zachodnich konsumentów zakupi produkt dwukrotnie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 3 pokornik

Najnowszy Thronebreaker stoi na wysokim poziomie, po prostu to nie jest format rozgrywki popularny u większości graczy.
O wiele większa liczba graczy sięgnęłaby po nowego Wiedźmina w porównaniu do Thronebreakera nie z powodu na jakość, ale z powodu na format rozgrywki takiej grze towarzyszący.

Poza tym, CDPR musi urosnąć, by tworzyć 2 duże gry na 5 lat.
Taki wzrost może mu umożliwić tylko udany Cyberpunk 2077, albo przestawienie się z prokonsumenckich praktyk przy tworzeniu produkcji.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
CDPROJEKT -0,28% 143,60
2018-12-14 17:02:07
WIG -0,29% 58 780,55
2018-12-14 17:05:00
WIG20 -0,31% 2 303,41
2018-12-14 17:15:00
WIG30 -0,27% 2 620,67
2018-12-14 17:15:00
MWIG40 -0,25% 4 066,57
2018-12-14 17:15:00
DAX -0,54% 10 865,77
2018-12-14 17:35:00
NASDAQ -2,26% 6 910,67
2018-12-14 22:02:00
SP500 -1,91% 2 599,95
2018-12-14 21:59:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl