REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Bumech podpisał list intencyjny z OTT Technologies ws. produkcji pojazdów opancerzonych

2025-07-31 14:32, akt.2025-07-31 17:48
publikacja
2025-07-31 14:32
aktualizacja
2025-07-31 17:48

Grupa Bumech, która jest m.in. właścicielem kopalni węgla PG Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, zamierza współpracować z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych; chce produkować takie pojazdy na rynek europejski - wynika z informacji firmy.

Bumech podpisał list intencyjny z OTT Technologies ws. produkcji pojazdów opancerzonych
Bumech podpisał list intencyjny z OTT Technologies ws. produkcji pojazdów opancerzonych
fot. Zbyszek Kaczmarek / / FORUM

Jak przekazał Bumech w czwartkowym komunikacie, dywersyfikując dotychczasowe portfolio i wchodząc w produkcję sprzętu wojskowego, spółka podpisała list intencyjny z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych OTT Technologies.

„Porozumienie ma na celu nawiązania współpracy w zakresie rozpoczęcia procesu produkcji na terenie Polski samochodów opancerzonych z przeznaczeniem dla służb mundurowych na terenie Europy. Strony porozumienia prowadzą obecnie negocjacje w przedmiocie ustalenia szczegółowych warunków współpracy” - podała spółka.

Uściśliła, że założeniem współpracy jest umożliwienie pozyskania przez Bumech możliwości prowadzenia w pierwszej kolejności procesu montażu pojazdów w oparciu o gotowe podzespoły dostarczane przez OTT, a następnie samodzielnego prowadzenia produkcji w oparciu o surowce i podzespoły pochodzące z obszaru Unii Europejskiej.

Współpraca ma przewidywać transfer technologii, wspólne prace projektowe oraz wsparcie OTT przy uruchomieniu produkcji. Rynki docelowe mają obejmować Europę Północną i Środkowo-Wschodnią, kraje bałtyckie, nordyckie i Bałkany.

Bumech zasygnalizował, że projekt dywersyfikacji jego działalności wpisuje się w strategiczne cele rozwoju krajowego potencjału obronnego. Cytowany wiceprezes Bumechu Michał Kończak ocenił, że to dla spółki „moment przełomowy”.

„W oparciu o własne zasoby, infrastrukturę i pozyskany know-how, wchodzimy na dynamicznie rozwijający się rynek obronny. Współpraca z OTT Technologies otwiera przed nami nowe perspektywy, pozwalając zaoferować Europie sprawdzone, a teraz lokalnie produkowane rozwiązania wojskowe” - powiedział wiceprezes

„Wychodząc naprzeciw narastającym potrzebom w zakresie obronności i odpowiadając na zapowiedzi repolonizacji gospodarki, jesteśmy optymistycznie nastawieni na odbiór naszych przyszłych produktów, wytwarzanych w polskich zakładach produkcyjnych” – dodał Kończak.

W ramach współpracy grupa Bumech planuje licencyjną produkcję m.in. czterokołowych wielozadaniowych pojazdów bojowych typu HMMWV (high-mobility multipurpose wheeled vehicle), z myślą o rynku europejskim.

Według informacji z ub. roku, na które powołuje się spółka, tylko zapotrzebowanie polskiej armii na pojazdy tego typu szacowane jest na ok. 3 tys. egzemplarzy. Dodatkowo zapotrzebowanie na ten rodzaj pojazdów zidentyfikowano w straży granicznej i policji.

Bumech przekonuje, że pojazdy produkowane przez OTT to nowoczesne, wielozadaniowe pojazdy bojowe, charakteryzujące się wysoką mobilnością i zaawansowanym poziomem ochrony. Są wyposażone w jeden z najmocniejszych układów napędowych w klasie, co przekłada się na mobilność w trudnym terenie.

Pojazdy te według polskiego partnera OTT spełniają standardy balistyczne i przeciwminowe EN1063 oraz STANAG 4569. Mogą pełnić różne funkcje, m.in. nośnika uzbrojenia z różnymi typami wieżyczek, transportera opancerzonego (APC), pojazdu policyjnego, patrolowego lub dowodzenia.

Pojazdy OTT miały przejść już testy polowe, uzyskać certyfikaty NATO i być gotowymi do produkcji. W ramach współpracy w wybranych modelach przeprojektowany ma zostać m.in. układ napędowy i silnik, aby spełniać europejskie normy. Proces „europeizowania” ma też objąć stosowanie europejskich komponentów – docelowo ponad 70 proc. pojazdu ma być produkowane z części i podzespołów pochodzących z UE.

Według wiceprezesa Kończaka do końca października br. planowane jest podpisanie umowy licencyjnej z OTT Technologies. Produkcja seryjna ma ruszyć w zakładach Bumech, które zostaną dostosowane do nowych zadań dzięki istniejącemu parkowi maszynowemu.

„Zakładamy, że pierwsze trzy egzemplarze pojazdów powstaną w modelu montażowym do końca I kwartału 2026 r. Pojazdy wykorzystamy do promocji naszej oferty na targach i pokazach w celu pozyskania kontraktów na rynku europejskim” – zapowiedział Kończak.

„Rozpoczęcie współpracy z OTT Technologies oznacza wejście Bumechu w nowy segment działalności. Rozwój działań w tym segmencie będzie jednym z kluczowych kierunków opracowywanej strategii dla grupy kapitałowej Bumech” – podsumował wiceprezes spółki.

Zgodnie z informacjami Bumechu OTT Technologies to prywatna firma z Republiki Południowej Afryki, działająca od 1980 r. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji, modyfikacjach i wsparciu eksploatacyjnym pojazdów wojskowych i dla służb bezpieczeństwa.

Obecnie OTT jest największym producentem pojazdów opancerzonych w RPA, z zakładem produkcyjnymi także w USA. Firma dostarczyła ponad 2 tys. pojazdów na potrzeby klientów na całym świecie, w tym ONZ.

OTT ma certyfikaty ISO dot. standardów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy. Działa zgodnie z prawem międzynarodowym i jest zarejestrowana w Narodowym Komitecie Kontroli Uzbrojenia Konwencjonalnego (NCACC) RPA., co umożliwia jej produkcję i sprzedaż pojazdów opancerzonych oraz ich podzespołów.

Grupa Bumech jest m.in. właścicielem spółki PG Silesia, eksploatującej największą prywatną kopalnię węgla w Polsce w Czechowicach-Dziedzicach, z udziałem w polskim rynku w 2022 r. na poziomie ok. 3 proc. w produkcji węgla energetycznego i 2,3 proc. w produkcji węgla kamiennego łącznie.

Bumech, który ma swoją siedzibę w Katowicach, przejął kontrolę nad PG Silesia w 2021 r. Od tego czasu grupa skoncentrowała działalność na wydobyciu węgla kamiennego i handlu tym surowcem; świadczy też usługi drążenia wyrobisk oraz produkcji, serwisu czy remontu maszyn i urządzeń górniczych.

Od 2009 r. Bumech SA jest spółką notowaną na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. W 2024 r. Bumech miał stratę netto 1,155 mld zł, co spółka tłumaczy głównie spadkiem popytu na węgiel. W 2023 r. strata netto wyniosła 25,9 mln zł.(PAP)

mtb/ drag/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
darius19
Listow intencyjnych ci u nas dostatek. Wozow bojowych niedostatek.

Powiązane: Wydatki na zbrojenia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki