REKLAMA

Bumech podpisał list intencyjny z OTT Technologies ws. produkcji pojazdów opancerzonych

2025-07-31 14:32, akt.2025-07-31 17:48
publikacja
2025-07-31 14:32
aktualizacja
2025-07-31 17:48

Grupa Bumech, która jest m.in. właścicielem kopalni węgla PG Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, zamierza współpracować z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych; chce produkować takie pojazdy na rynek europejski - wynika z informacji firmy.

Bumech podpisał list intencyjny z OTT Technologies ws. produkcji pojazdów opancerzonych
Bumech podpisał list intencyjny z OTT Technologies ws. produkcji pojazdów opancerzonych
fot. Zbyszek Kaczmarek / / FORUM

Jak przekazał Bumech w czwartkowym komunikacie, dywersyfikując dotychczasowe portfolio i wchodząc w produkcję sprzętu wojskowego, spółka podpisała list intencyjny z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych OTT Technologies.

„Porozumienie ma na celu nawiązania współpracy w zakresie rozpoczęcia procesu produkcji na terenie Polski samochodów opancerzonych z przeznaczeniem dla służb mundurowych na terenie Europy. Strony porozumienia prowadzą obecnie negocjacje w przedmiocie ustalenia szczegółowych warunków współpracy” - podała spółka.

Uściśliła, że założeniem współpracy jest umożliwienie pozyskania przez Bumech możliwości prowadzenia w pierwszej kolejności procesu montażu pojazdów w oparciu o gotowe podzespoły dostarczane przez OTT, a następnie samodzielnego prowadzenia produkcji w oparciu o surowce i podzespoły pochodzące z obszaru Unii Europejskiej.

Współpraca ma przewidywać transfer technologii, wspólne prace projektowe oraz wsparcie OTT przy uruchomieniu produkcji. Rynki docelowe mają obejmować Europę Północną i Środkowo-Wschodnią, kraje bałtyckie, nordyckie i Bałkany.

Bumech zasygnalizował, że projekt dywersyfikacji jego działalności wpisuje się w strategiczne cele rozwoju krajowego potencjału obronnego. Cytowany wiceprezes Bumechu Michał Kończak ocenił, że to dla spółki „moment przełomowy”.

„W oparciu o własne zasoby, infrastrukturę i pozyskany know-how, wchodzimy na dynamicznie rozwijający się rynek obronny. Współpraca z OTT Technologies otwiera przed nami nowe perspektywy, pozwalając zaoferować Europie sprawdzone, a teraz lokalnie produkowane rozwiązania wojskowe” - powiedział wiceprezes

„Wychodząc naprzeciw narastającym potrzebom w zakresie obronności i odpowiadając na zapowiedzi repolonizacji gospodarki, jesteśmy optymistycznie nastawieni na odbiór naszych przyszłych produktów, wytwarzanych w polskich zakładach produkcyjnych” – dodał Kończak.

W ramach współpracy grupa Bumech planuje licencyjną produkcję m.in. czterokołowych wielozadaniowych pojazdów bojowych typu HMMWV (high-mobility multipurpose wheeled vehicle), z myślą o rynku europejskim.

Według informacji z ub. roku, na które powołuje się spółka, tylko zapotrzebowanie polskiej armii na pojazdy tego typu szacowane jest na ok. 3 tys. egzemplarzy. Dodatkowo zapotrzebowanie na ten rodzaj pojazdów zidentyfikowano w straży granicznej i policji.

Bumech przekonuje, że pojazdy produkowane przez OTT to nowoczesne, wielozadaniowe pojazdy bojowe, charakteryzujące się wysoką mobilnością i zaawansowanym poziomem ochrony. Są wyposażone w jeden z najmocniejszych układów napędowych w klasie, co przekłada się na mobilność w trudnym terenie.

Pojazdy te według polskiego partnera OTT spełniają standardy balistyczne i przeciwminowe EN1063 oraz STANAG 4569. Mogą pełnić różne funkcje, m.in. nośnika uzbrojenia z różnymi typami wieżyczek, transportera opancerzonego (APC), pojazdu policyjnego, patrolowego lub dowodzenia.

Pojazdy OTT miały przejść już testy polowe, uzyskać certyfikaty NATO i być gotowymi do produkcji. W ramach współpracy w wybranych modelach przeprojektowany ma zostać m.in. układ napędowy i silnik, aby spełniać europejskie normy. Proces „europeizowania” ma też objąć stosowanie europejskich komponentów – docelowo ponad 70 proc. pojazdu ma być produkowane z części i podzespołów pochodzących z UE.

Według wiceprezesa Kończaka do końca października br. planowane jest podpisanie umowy licencyjnej z OTT Technologies. Produkcja seryjna ma ruszyć w zakładach Bumech, które zostaną dostosowane do nowych zadań dzięki istniejącemu parkowi maszynowemu.

„Zakładamy, że pierwsze trzy egzemplarze pojazdów powstaną w modelu montażowym do końca I kwartału 2026 r. Pojazdy wykorzystamy do promocji naszej oferty na targach i pokazach w celu pozyskania kontraktów na rynku europejskim” – zapowiedział Kończak.

„Rozpoczęcie współpracy z OTT Technologies oznacza wejście Bumechu w nowy segment działalności. Rozwój działań w tym segmencie będzie jednym z kluczowych kierunków opracowywanej strategii dla grupy kapitałowej Bumech” – podsumował wiceprezes spółki.

Zgodnie z informacjami Bumechu OTT Technologies to prywatna firma z Republiki Południowej Afryki, działająca od 1980 r. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji, modyfikacjach i wsparciu eksploatacyjnym pojazdów wojskowych i dla służb bezpieczeństwa.

Obecnie OTT jest największym producentem pojazdów opancerzonych w RPA, z zakładem produkcyjnymi także w USA. Firma dostarczyła ponad 2 tys. pojazdów na potrzeby klientów na całym świecie, w tym ONZ.

OTT ma certyfikaty ISO dot. standardów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy. Działa zgodnie z prawem międzynarodowym i jest zarejestrowana w Narodowym Komitecie Kontroli Uzbrojenia Konwencjonalnego (NCACC) RPA., co umożliwia jej produkcję i sprzedaż pojazdów opancerzonych oraz ich podzespołów.

Grupa Bumech jest m.in. właścicielem spółki PG Silesia, eksploatującej największą prywatną kopalnię węgla w Polsce w Czechowicach-Dziedzicach, z udziałem w polskim rynku w 2022 r. na poziomie ok. 3 proc. w produkcji węgla energetycznego i 2,3 proc. w produkcji węgla kamiennego łącznie.

Bumech, który ma swoją siedzibę w Katowicach, przejął kontrolę nad PG Silesia w 2021 r. Od tego czasu grupa skoncentrowała działalność na wydobyciu węgla kamiennego i handlu tym surowcem; świadczy też usługi drążenia wyrobisk oraz produkcji, serwisu czy remontu maszyn i urządzeń górniczych.

Od 2009 r. Bumech SA jest spółką notowaną na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. W 2024 r. Bumech miał stratę netto 1,155 mld zł, co spółka tłumaczy głównie spadkiem popytu na węgiel. W 2023 r. strata netto wyniosła 25,9 mln zł.(PAP)

mtb/ drag/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (1)

dodaj komentarz
darius19
Listow intencyjnych ci u nas dostatek. Wozow bojowych niedostatek.

Powiązane: Wydatki na zbrojenia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki