REKLAMA
TYLKO U NAS

Bumech chce integrować pojazdy opancerzone z RPA ze szwedzkimi dronami

2025-10-06 14:50, akt.2025-10-06 16:21
publikacja
2025-10-06 14:50
aktualizacja
2025-10-06 16:21

Grupa Bumech, która jest m.in. właścicielem kopalni węgla PG Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, zamierza produkować południowoafrykański pojazd opancerzony z systemami wsparcia opartymi o drony szwedzkiej firmy Nordic Air Defence AB (NAD) - wynika z informacji firmy.

Bumech chce integrować pojazdy opancerzone z RPA ze szwedzkimi dronami
Bumech chce integrować pojazdy opancerzone z RPA ze szwedzkimi dronami
fot. Amanda Weight / / Shutterstock

Z końcem lipca br. Bumech podpisał list intencyjny z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych OTT Technologies, zamierzając produkować takie pojazdy na rynek europejski. We wrześniu br. o szczegółach współpracy spółka informowała podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

W poniedziałek Bumech poinformował o umowie z firmą NAD, dotyczącą nawiązania współpracy w zakresie produkcji i integracji bezzałogowych systemów powietrznych jako systemów wsparcia dla pojazdów opancerzonych.

Jak zaznaczono w informacji prasowej, partnerstwo z NAD stanowi naturalne rozszerzenie ogłoszonej we wrześniu br. współpracy z OTT Technologies w zakresie produkcji pojazdów opancerzonych klasy MRAP.

„Nordic Air Defence wnosi do tej kooperacji krytyczny element technologii przeciwdronowej ochrony pojazdów, która stanowi optymalną kosztowo odpowiedź na jedno z najpoważniejszych zagrożeń współczesnego pola walki” - zasygnalizowano.

Dodano, że umowa o współpracy z NAD jest dla Bumechu ważnym krokiem w realizacji strategii wejścia w sektor technologii obronnych i w budowaniu pozycji jako partnera w zakresie nowoczesnych systemów bezzałogowych. „Współpraca stwarza możliwości dywersyfikacji działalności w kierunku zaawansowanych technologii obronnych, dostępu do innowacyjnych rozwiązań NAD, ekspansji geograficznej oraz rozwoju kompetencji w obszarze systemów wsparcia dla pojazdów opancerzonych” - uściślono.

Współpraca firm ma obejmować m.in. ocenę i wykorzystanie potencjału zakładów produkcyjnych w Polsce, wspólną produkcję podzespołów oraz rozwój łańcucha dostaw. W obszarze badań i rozwoju przewidziano dostosowanie technologii do potrzeb użytkowników końcowych, w tym ulepszanie parametrów aerodynamicznych, systemów naprowadzania, wyrzutni oraz integrację systemów dowodzenia i kontroli (C2).

Działania mają objąć także strategie testowania i wsparcia eksploatacyjnego oraz wspólną promocję i sprzedaż produktów na wskazanych rynkach, a także rozwój partnerstw przemysłowych. Zakres geograficzny współpracy obejmuje: Polskę, Szwecję i Ukrainę.

Bumech akcentuje, że kraje te łączy bliskość geograficzna, ale też identyczny profil zagrożeń bezpieczeństwa. Wschodnia flanka NATO oraz Ukraina borykają się z intensywnym wykorzystaniem dronów jako broni ofensywnej, co ma czynić technologie NAD szczególnie istotnymi dla modernizacji sił zbrojnych regionu.

Cytowany w informacji większościowy akcjonariusz Bumechu Marcin Sutkowski zadeklarował, że ambicją spółki jest budowa europejskiego konsorcjum obronnego, łączącego najlepsze kompetencje z różnych krajów. „Polska produkcja, szwedzkie technologie i południowoafrykańskie doświadczenie bojowe – to kombinacja, która może wzmocnić układ sił w europejskim przemyśle obronnym” – ocenił przedstawiciel firmy.

„Wierzymy, że współpraca (z NAD - PAP) otworzy przed nami nowe możliwości rozwoju – zarówno technologicznego, jak i biznesowego. Integracja systemów bezzałogowych z pojazdami opancerzonymi rozwijanymi przez Bumech - w ramach współpracy z OTT Technologies - znacząco poprawi naszą ofertę, zapewniając przyszłym konstrukcjom dodatkową warstwę ochrony oraz nowe możliwości bojowe” - dodał Sutkowski.

Założeniem wcześniej nawiązanej współpracy z OTT Technologies jest umożliwienie pozyskania przez Bumech możliwości prowadzenia w pierwszej kolejności procesu montażu pojazdów w oparciu o gotowe podzespoły dostarczane przez OTT, a następnie samodzielnego prowadzenia produkcji w oparciu o surowce i podzespoły pochodzące z obszaru Unii Europejskiej.

Bumech uważa, że projekt dywersyfikacji jego działalności wpisuje się w strategiczne cele rozwoju krajowego potencjału obronnego. Bumech planuje licencyjną produkcję m.in. czterokołowych wielozadaniowych pojazdów bojowych typu HMMWV (high-mobility multipurpose wheeled vehicle), z myślą o rynku europejskim.

Zgodnie z informacjami Bumechu, Nordic Air Defence AB to szwedzka spółka specjalizująca się w rozwiązaniach obronnych, ze szczególnym uwzględnieniem systemów bezzałogowych dla zastosowań militarnych i ochrony cywilnej infrastruktury krytycznej.

OTT Technologies to natomiast prywatna firma z Republiki Południowej Afryki, działająca od 1980 r. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji, modyfikacjach i wsparciu eksploatacyjnym pojazdów wojskowych i dla służb bezpieczeństwa.

Grupa Bumech jest m.in. właścicielem spółki PG Silesia, eksploatującej największą prywatną kopalnię węgla w Polsce w Czechowicach-Dziedzicach, z udziałem w polskim rynku w 2022 r. na poziomie ok. 3 proc. w produkcji węgla energetycznego i 2,3 proc. w produkcji węgla kamiennego łącznie.

Bumech, który ma swoją siedzibę w Katowicach, przejął kontrolę nad PG Silesia w 2021 r. Od tego czasu grupa skoncentrowała działalność na wydobyciu węgla kamiennego i handlu tym surowcem; świadczy też usługi drążenia wyrobisk oraz produkcji, serwisu czy remontu maszyn i urządzeń górniczych.

Od 2009 r. Bumech SA jest spółką notowaną na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. W 2024 r. Bumech miał stratę netto 1,155 mld zł, co spółka tłumaczy głównie spadkiem popytu na węgiel. W 2023 r. strata netto wyniosła 25,9 mln zł. (PAP)

mtb/ mrr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Wydatki na zbrojenia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki