REKLAMA

Branża piwna ze spadkiem sprzedaży. Kupujemy więcej bezalkoholowego

2025-02-20 13:20
publikacja
2025-02-20 13:20

Branża piwna sprzedała w ubiegłym roku o 100 mln butelek i puszek piwa mniej niż w 2023 r., co stanowi spadek o 1,7 proc. - poinformowały w czwartek Browary Polskie. Wzrost odnotował jedynie segment piwa bezalkoholowego - o ponad 17 proc.

Branża piwna ze spadkiem sprzedaży. Kupujemy więcej bezalkoholowego
Branża piwna ze spadkiem sprzedaży. Kupujemy więcej bezalkoholowego
fot. Daniel Dmitriew / / FORUM

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie zwrócił uwagę, że to najniższy wynik od 20 lat. Jak podano, największe spadki widać w alkoholowych lagerach (3,1 proc. rdr) oraz piwach mocnych (3,8 proc. rdr).

"To efekt, z jednej strony trendów prozdrowotnych wśród konsumentów, a z drugiej - spadającej ekonomicznej dostępności piwa" - oceniono.

Prezes Browarów Polskich Igor Tikhonov zauważył, że ubiegłoroczny spadek całego rynku był kolejnym takim rokiem dla branży, która na przestrzeni ostatnich pięciu lat skurczyła się o ok. 10 proc. Dodał, że cena piwa rośnie od 2019 r., a jej skumulowany wzrost wyniósł 43 proc.; wynika to głównie - jak podał - ze wzrostu akcyzy na napoje alkoholowe. Branża szacuje, że do 2027 r. cena piwa wzrośnie o ponad 10 proc.

W ocenie Tikhonova, problemami dla branży jest spadająca demografia, a także "uwarunkowania związane ze zmianą życia", zwłaszcza po pandemii COVID-19.

"Liczba spotkań, liczba okazji do spotkań, a zatem do spożywania alkoholu się ograniczyła" - zauważył.

Dodał, że negatywny wpływ na branżę ma również rosnąca inflacja.

Wskazał, że o ile w 2023 r. wszystkie segmenty rynku piwnego spadły, to w 2024 r. wzrosła sprzedaż piwa bezalkoholowego. Sprzedano 17,4 proc. więcej butelek i puszek takich produktów niż w 2023 r. Pod względem wolumenu, segment ten zajmuje 6,4 proc. całego rynku piwnego. Wzrost odnotowano także pod względem wartości sprzedanego piwa bezalkoholowego - 16,8 proc. (7,5 proc. rynku). Wartość sprzedaży piwa bezalkoholowego przekroczyła 1,7 mld zł (wzrost o prawie 250 mln zł rdr).

"Najważniejszym kanałem sprzedaży piwa pozostaje handel tradycyjny, który odpowiada za 62,7 proc. całkowitej wartości piwa sprzedanego na polskim rynku" - podały Browary Polskie.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie skupia producentów piwa. (PAP)

jls/ pad/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Alkohol

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki