Zarząd Allegro na konferencji wynikowej skomentował umowę z InPostem, która daje właścicielowi paczkomatów opcję rocznej indeksacji cen. Pozycję negocjacyjną Allegro wzmacnia sieć automatów paczkowych, która jest już większa niż liczba paczkomatów InPostu. Jak przekazało Allegro, 40 proc. kupujących ma najbliższy automat w odległości mniejszej niż 200 metrów.


Allegro w ramach usługi Allegro Delivery dysponuje już siecią 33 tysięcy automatów paczkowych (APM). Własna Infrastruktura automatów Allegro przekroczyła 7 tys. maszyn w trzecim kwartale. Do tego dochodzą maszyny DHL, Orlen Paczka, a także z DPD, które dołączyło do usługi we wrześniu bieżącego roku.
Automat Allegro Delivery za 200 metrów
W sumie sieć Allegro Delivery to poza automatami paczkowymi(APM) także 37 tys. punktów odbioru (PUDO), czyli razem ponad 70 tys. lokalizacji odbioru paczek. Allegro chwali się, że prawie 40 proc. kupujących ma najbliższy automat paczkowy Allegro Delivery w odległości mniejszej niż 200 metrów od domu. Budowanie własnej sieci automatów Allegro rozpoczęło w 2021 r. Z kolei w 2024 r. zaczęło integrować dostawy w ramach swojej usługi Allegro Delivery.
„Gdybyśmy nie rozpoczęli tego projektu w 2021 roku, postęp, który robimy w tej chwili, nie byłby możliwy. A także dyskusje na temat długoterminowej umowy, którą mamy z InPostem, byłyby trudniejsze niż w obecnej sytuacji” - powiedział na konferencji prasowej dyrektor finansowy Jonathan Eastick (CFO).
Pytany na spotkaniu z inwestorami i analitykami o szacunki wzrostu kosztów dostawy w 2026 r. ze strony InPostu, czyli największego dostawcy usług logistycznych szef finansów w Allegro przypomniał, że obowiązująca umowa z InPostem wygasa w 2027 r. W jej ramach przewidziano coroczne podwyżki wskaźnika inflacji, które mogą wejść w życie 1 stycznia.
„To w całości decyzja uznaniowa InPostu, czy chce wdrożyć te podwyżki, czy nie. Inflacja w tym roku znacznie spadła. Obecnie wynosi nieco poniżej 3 proc. Tak więc podwyżki, jeśli zostaną wdrożone, będą jednocyfrowe. Oczywiście są już drożsi niż nasze alternatywy, o czym mówiliśmy wiele razy. Więc jeśli wejdą podwyżki, będą jeszcze drożsi niż dotychczas. Zobaczymy, co się wydarzy. Ale prosta odpowiedź brzmi: mają prawo to zrobić, jeśli zdecydują się z niego skorzystać” - skomentował Eastick.
Lepsza pozycja negocjacyjna Allegro
Własna infrastruktura i zarządzanie wolumenami dają Allegro silną pozycję przetargową w stosunku do InPostu oraz "opcjonalność" na wypadek fiaska negocjacji długoterminowej umowy. Allegro nadal intensywnie inwestuje w rozwój własnej sieci automatów, mając na celu przekroczenie 8 tys. maszyn do końca roku.
Allegro rozważa oferowanie swoich "zdolności logistycznych" oraz innych usług (finansowych, reklamowych) poza platformą. Logistyka jako Usługa (LaaS) to nowy, potencjalny kierunek rozwoju i dywersyfikacji przychodów, który ma na celu zaoferowanie atrakcyjnej propozycji wartości partnerom biznesowym (sprzedawcom) prowadzącym również sprzedaż poza Allegro. Mówiono o tym już przy okazji wyników za drugi kwartał.
„Uważamy, że niektóre usługi finansowe, niektóre zdolności logistyczne lub niektóre usługi reklamowe mogą być również sprzedawane poza Allegro. Oczywiście analizujemy atrakcyjność, analizujemy potencjalny wpływ na Allegro. Rozmawiamy z zarządem i jeśli zdecydujemy się pójść dalej, sądzę, że w najbliższych kwartałach, w przyszłym roku, coś będzie widoczne na rynku” – wskazał prezes Allegro Marcin Kuśmierz (CEO).
Te same paczki w lepszych cenach
Padło też pytanie dotyczące tego jak wprowadzeniem nowych firm do usługi Allegro Delivery (na początku 2025 roku do sieci dołączyła firma DHL, we wrześniu DPD) przełożyło się na wzrost wolumenów paczek i koszt wzajemnej współpracy. Firmy te bowiem świadczyły wcześniej dostawy poza Allegro Delivery.
„Przed dołączeniem do programu ani DHL, ani DPD nie realizowali dla nas żadnych dostaw do automatów paczkowych (APM). Mieli z nami istniejące relacje kurierskie, ale nie w zakresie APM. Zatem strona APM jest czysto przyrostowa” – wyjaśnił CFO Allegro.
Dopytywany czy cena, którą płaci Allegro (nie księgowa, ale faktyczna), jest inna niż była, zanim DHL czy DPD dołączyło do Allegro Delivery? Odpowiedział, że ogólnie rzecz biorąc, ceny są lepsze niż ceny, które Allegro miało w poprzednim modelu.
„Zmierzamy w kierunku rentowności własnych automatów”
Szef finansów pytany o perspektywę osiągnięcia rentowności EBITDA w przypadku automatów paczkowych Allegro One Box, powiedział, że Allegro zmierza w jej kierunku przy obecnym poziomie cen, który jest na rynku.
„Robimy bardzo znaczące postępy w zakresie wypełniania automatów i ich wykorzystania, co oznacza, że zbliżamy się coraz bardziej do progu rentowności” – odpowiedział Jonathan Eastick.
Wracając do elektryzującej rynek umowy z InPostem szefowie Allegro przypomnieli, że obecnie InPost pozostaje dostawcą działającym w modelu agencyjnym, w której Allegro, jako agent kupuje usługę dla klienta. Klient płaci opłatę za obsługę (pakiet Smart), a agent cenę z umowy InPostowi.
Grupa Allegro obniżyła założenia wzrostu GMW w Polsce w 2025 roku o 0,5-1 pp., do 9-9,5 proc. w wyniku powolnego startu Black Week i opóźnionego popytu na ofertę zimową. Spółka podała, że czwarty kwartał rozpoczął się w Polsce stabilnie, a październikowy wzrost wyniósł ponad 10 proc., ale w pierwszej połowie listopada wzrost wyniósł zaledwie kilka procent. Wzrost GMV grupy zakładany w tym roku jest na 8-9 proc. wobec 9-10 proc. wzrostu zakładanego wcześniej.
Przedstawiciele Allegro pytani o prognozy dotyczące kosztów dostawy w stosunku do GMV odpowiedzieli, że im więcej mają klientów Smart!, tym wyższy jest GMV, ale rośnie również koszt dostawy jako procent klientów korzystających ze Smart!. „Jeśli ten wskaźnik będzie nadal rósł, to jest to dla nas pozytywne, ponieważ oznacza wzrost GMV” – powiedział Jonathan Eastick.
Michał Kubicki























































