Już za kilka miesięcy pierwsze banki zaproponują swoim klientom możliwość znacznego uproszczenia płatności za zakupy w sieci. Proces będzie przypominać logowanie do konta Google z tzw. dwuskładnikowym zabezpieczeniem. Na ekranie telefonu pojawi się prośba o potwierdzenie transakcji, a klient nie będzie musiał przepisywać kodu.


Tydzień temu Google wprowadził możliwość potwierdzania prośby o zalogowanie do konta poprzez kliknięcie w powiadomienie wyświetlane na telefonie. Do tej pory użytkownicy, którzy chcieli dodatkowo zabezpieczyć się przed włamaniem mieli do wyboru przepisywanie do formularza na stronie internetowej kodu wysyłanego SMS-em lub jednorazowego hasła generowanego przez aplikację Google Authenticator („token”). Takie uproszczone mobilne potwierdzenia oferują od pewnego czasu także inni – np. menedżer haseł LastPass.
Spółka Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, już kilka miesięcy temu zapowiadała wprowadzenie podobnego rozwiązania. Celem jest uproszczenie zakupów w sieci. Do tej pory płatność Blikiem polegała na przepisaniu kodu z aplikacji mobilnej do internetowego formularza na stronie sklepu i potwierdzeniu operacji na telefonie. Nowy „Blik na jeden click” skróci proces – pierwszy krok nie będzie już potrzebny.
„Wymogiem koniecznym, aby uruchomić metodę akceptacji jednym kliknięciem jest wyrażenie zgody na taką formę transakcji dla danego sklepu internetowego. Po wyrażeniu zgody, profil klienta w sklepie internetowym czy urządzenie z którego korzysta zostaną powiązane poprzez BLIK z kontem bankowym, z którego będzie akceptowana transakcja, a opcja płatności zostanie zapisana jako preferowany sposób transakcji. Przy każdej następnej płatności BLIKIEM użytkownik otrzyma jedynie komunikat z aplikacji bankowej z prośbą o potwierdzenie transakcji” – mówi Jacek Klukowski z Polskiego Standardu Płatności.
Przy większych kwotach operacja będzie musiała być zatwierdzona kodem PIN. „Poziomy autoryzacji płatności będą zależne od banku, który ma na względzie rekomendacje regulatorów dotyczące bezpieczeństwa transakcji internetowych” – wskazuje Jacek Klukowski. Wprowadzenie nowego schematu wymagać będzie wdrożenia po stronie banków i aktualizacji aplikacji bankowości mobilnej. Przedstawiciel PSP zapowiada, że pierwsze instytucje zaoferują szybką ścieżkę płatności w najbliższych miesiącach.