REKLAMA

Będzie okrągły stół ws. podatku od reklam?

2021-02-25 14:57
publikacja
2021-02-25 14:57

W trakcie prekonsultacji projektu ustawy o podatku od reklam wpłynęło ponad 150 wniosków z uwagami, które w tym momencie analizujemy. Mamy też propozycję przeprowadzenia okrągłego stołu z zainteresowanymi podmiotami - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister finansów Piotr Patkowski.

Będzie okrągły stół ws. podatku od reklam?
Będzie okrągły stół ws. podatku od reklam?
fot. Andrzej Hulimka / / FORUM

Podsekretarz stanu w MF odpowiadał w Sejmie na pytanie grupy posłów KO Joanny Jaśkowiak, Dariusza Rosatiego, Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej i Jana Grabca w sprawie przewidywanych skutków wprowadzenia przez rząd podatku od reklam dla wolnych mediów oraz wydatków spółek Skarbu Państwa na reklamy w wybranych mediach.

"Prekonsultacje tego projektu mają na celu przede wszystkim opracowanie na tyle optymalnego modelu tej ustawy, tej propozycji, która zadowoli jak najwięcej podmiotów. W trakcie prekonsultacji wpłynęło ponad 150 wniosków z uwagami, które w tym momencie analizujemy i po przeprocedowaniu tych analiz przedstawimy ich skutek, mamy też propozycję przeprowadzenia okrągłego stołu z zainteresowanymi podmiotami tak, aby ta ustawa była jak najbardziej optymalna" - powiedział Patkowski.

Poinformował, że odbył się "szereg bilateralnych spotkań z zainteresowanymi podmiotami, w których co do zasady wspólny mianownik jest jeden - giganci cyfrowi w Polsce, ale też na całym świecie niestety stosują niedozwoloną optymalizację podatkową, powodują, że nie płacą takich podatków, jak uczciwie działające przedsiębiorstwa".

"Tak, do tej ustawy są uwagi, często zasadnicze, ale właśnie po to przeprowadzamy proces prekonsultacji, aby była możliwość udoskonalenia tej ustawy. Często też w ramach dyskusji z mediami, także tymi, które przestały działać dwa tygodnie temu dochodziliśmy do wniosku, że być może ta reakcja była przesadzona, że być może ona była na wyrost, ale najważniejsze jest to, że potrafiliśmy się z tymi mediami spotkać i w wielu punktach osiągnąć punkt wspólny" - podkreślił wiceminister finansów.

Przyznał, że ma nadzieję, iż "na koniec tego procesu uda się przedstawić regulację, z której zdecydowana większość podmiotów medialnych będzie zadowolona, która wreszcie uzna, że warunki działania na rynku medialnym w Polsce, ale też w Europie i na całym świecie, są równe dla wszystkich".

Wskazał, że "rząd Australii pokazał, że można przeprowadzić takie regulacje". "Myślę, że Polska nie ma czego się bać" - dodał.

Ocenił, że mówienie na tak wczesnym etapie o ocenie skutków regulacji jest "chyba przedwczesne, bo ta ustawa może ewoluować, może się zmieniać, a w ślad za tym OSR". Przekazał, że "w tym momencie OSR wskazuje na skutki w wysokości 800 mln zł". "Myślę, że ta suma może się zmieniać, poczekajmy na wynik konsultacji" - mówił Patkowski.

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, którego konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek ma trafić m.in. do NFZ, a także na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków i nowo utworzony Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Do 16 lutego trwały prekonsultacje projektu. Plany wprowadzenia opłaty zaniepokoiły dużą część mediów, które protestowały we wspólnej akcji "Media bez wyboru". (PAP)

autor: Katarzyna Krzykowska

ksi/ wj/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (7)

dodaj komentarz
andregru
Za ten podatek ( jak i za inne już wprowadzone ,ukryte pod różnymi postaciami ) i tak zapłaci społeczeństwo w zakupach tych reklamowanych towarów na które reklamodawcy podniosą ceny ,.
kochan
Czyli jak facebook zapłaci jakiś kolwiek podatek w Polsce to np. The Economist (reklamowany na fb) podniesie cenę?
Ojjjj to by była wielka strata dla całej społeczności międzynarodowej!
itso_nie_oddawaj_figur
a dokładnie tak jak już przeczytałem okrągły stół to taka myśl mi przyszła do głowy :)
lorelie
Dla współwłaściciela Agory i Gazety wyborczej - Sorosa to być albo nie być w Polsce...uruchomi swoich stypendystów Biedronia, Trzaskowskiego i fundację Batorego z Holland na czele...
endes
Jakie konsultacje.... od nachalnej, niechcianej reklamy 80% podatku wrzepic natrętom!
pstrzezek
Znowu widzę "Cierpienia tempego hejtera" Ta opłata to być albo nie być dla takiego tworu jak lorelka. Bo nawet kasa na farmy będzie powoli wysychała a ktoś musi zapłacić za ten smród ze wschodu
endes odpowiada pstrzezek
Trolik to ty jesteś... wszędzie cie pełno jak mowa o rządzie, PiS, TVP itd... widać nie masz nic innego do roboty tylko trolowac w interesie lewackiego światopoglądu i interesów.
Zajmij się prawdziwa i twórcza pracą... firmę załóż... nie będziesz miał czasu na bżdrzenie farmazonów z których dziecko by sie uśmiało.

Powiązane: Dziennikarze i media

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki