REKLAMA

Słabe wyniki polskich uczniów w międzynarodowym badaniu TIMSS

2020-12-08 18:09, akt.2020-12-09 08:21
publikacja
2020-12-08 18:09
aktualizacja
2020-12-09 08:21
Słabe wyniki polskich uczniów w międzynarodowym badaniu TIMSS
Słabe wyniki polskich uczniów w międzynarodowym badaniu TIMSS
fot. ZouZou / / Shutterstock

W międzynarodowym badaniu wiedzy i umiejętności z matematyki i nauk przyrodniczych TIMSS polscy uczniowie klas IV szkoły podstawowej, jeśli chodzi o osiągnięcia matematyczne zajęli 26 miejsce wśród 58 krajów biorących udział w badaniu, a jeśli chodzi o nauki przyrodnicze - miejsce 16.

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study to - obok badania PISA - jedno z najważniejszych międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych. We wtorek opublikowano wyniki badania przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja 2019 r.

Z raportu opublikowanego na stronie internetowej badania www.timss2019.org wynika, że w zakresie wiedzy matematycznej polscy uczniowie klas IV szkoły podstawowej uzyskali 520 punktów, przy średniej badania 500 punktów. Zajęli 26 miejsce. Najwyższe wyniki osiągnęli uczniowie z Singapuru - 625 punktów, Hongkongu - 602 punkty, Korei - 600 punktów, Tajwanu - 599 punktów i Japonii - 593 punkty.

Lepsze wyniki niż polscy czwartoklasiści uzyskali także uczniowie z Federacji Rosyjskiej, Irlandia Północnej, Anglii, Irlandii, Łotwy, Norwegia, Litwy, Austrii, Holandii, Stanów Zjednoczonych, Czech, Belgii, Cypru i Finlandii.

Wyniki wyższe, lecz statystycznie podobne jak polscy uczniowie, uzyskali uczniowie z Portugalii, Danii, Węgier, Turcji, Szwecji i Niemiec. Wyniki niższe, lecz też statystycznie podobne, mają uczniowie z Australii, Azerbejdżanu, Bułgarii i Włoch.

W zakresie wiedzy z nauk przyrodniczych, przy średniej badania 500 punktów, polscy czwartoklasiści uzyskali 531 punktów i zajęli 16 miejsce. Także w tym zakresie wiedzy najlepsze wyniki ponownie uzyskano w Singapurze - 595 punktów, a kolejne miejsca zajęli czwartoklasiści z Korei - 588 punktów, Federacji Rosyjskiej - 567 punktów, Japonii - 562 punktów i Tajwanu - 558 punktów. Wyższe wyniki niż polscy czwartoklasiści uzyskali uczniowie z Finlandii, Łotwy, Norwegii, Stanów Zjednoczonych i Litwy.

Wyniki wyższe, lecz statystycznie podobne jak polscy uczniowie, uzyskali uczniowie ze Szwecji, Anglii, Czech i Australii. Wyniki niższe, lecz statystycznie podobne, mają uczniowie z Hongkong, Węgier, Irlandii i Turcji.

Polscy uczniowie klas IV w badaniu przeprowadzonym 2019 r. osiągnęli niższe rezultaty niż w poprzedniej edycji badania przeprowadzonej w 2015 r. Wówczas polscy uczniowie zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu, a pod względem osiągnięć przyrodniczych zajęli 9. miejsce na 47 krajów.

Komentując wyniki badania TIMSS 2019 wiceminister Maciej Kopeć podkreślił, że - analizując wyniki badania - należy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, w jakim stopniu na ich wynik wpłynął ubiegłoroczny strajk nauczycieli, wprowadzenie nowej podstawy programowej oraz to, że udział w badaniu wzięli uczniowie, którzy swoją edukację rozpoczęli w wieku sześciu lat.

Zwrócił uwagę na to, że średni wiek polskich uczniów biorących udział w obecnej edycji badania był niższy niż w poprzedniej i wynosił 10,2 lat, podczas gdy wówczas wynosił 10,8 lat. Wskazał, że w grupie wiekowej poddanej badaniu TIMSS 2019 znaleźli się uczniowie urodzeni w 2009 r. i II połowie 2008 r., a tym samym wyraźnie wzrósł rozrzut wiekowy poddanego badaniu rocznika czwartoklasistów.

"Należy się zastanowić, na ile przyczyną obniżenia wyników TIMSS 2019 była tzw. reforma sześciolatków i czy mamy do czynienia z porażką tej reformy widoczną w tym badaniu" - mówił Kopeć.

Wskazał też, jeśli chodzi o nauki przyrodnicze na to, że uczniowie, którzy uczestniczyli w badaniu w 2015 r. uczyli się według innej podstawy programowej niż ci, którzy brali udział w badaniu w 2019 r.

Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej opublikowano omówienie wyników badania.

"Nasi uczniowie lubią matematykę i przyrodę, chwalą swoich nauczycieli i rozumieją, co nauczyciel do nich mówi. Nie brakuje jednak takich, których lekcje nudzą i mają trudności z ich zrozumieniem, w szczególności matematyki. W porównaniu z chłopcami, dziewczynki są lepsze z biologii, a także w rozumowaniu i znajomości podstaw metody naukowej. Chłopcy lepiej poradzili sobie za to z geografią oraz w zadaniach fizyko-technicznych" - czytamy w omówieniu.

"Polscy uczniowie zespołowo lepiej poradzili sobie w matematyce z rozumowaniem, słabiej w zadaniach wymagających wiedzy, wiadomości i znajomości arytmetyki. Mocną stroną naszych uczniów są elementy statystyki, odczytywanie tabel i wykresów, a w przyrodzie, stosowanie wiedzy. Słabsze wyniki uczniowie otrzymali z wiedzy i rozumowania, a także rozumienia zasad myślenia naukowego czy z zadań z podstaw fizyki" - podano.

Wskazano też, że w Polsce i sześciu innych krajach chłopcy poradzili sobie z zadaniami matematycznymi nieznacznie lepiej od dziewczynek (statystycznie istotna różnica to 8 punktów). Mimo wyższej średniej, osiągnięcia chłopców są jednak bardziej zróżnicowane. Więcej jest chłopców, którzy osiągają bardzo słabe i bardzo dobre wyniki. Umiejętności dziewczynek są zaś bardziej wyrównane. Nie ma natomiast różnic między średnim wynikiem chłopców i dziewczynek w przyrodzie.

Zauważono także, że dzieci lepiej wykształconych rodziców osiągają wyższe wyniki. W IV klasie szkoły podstawowej różnica między przeciętnymi umiejętnościami ucznia mającego rodziców z wykształceniem najwyżej zasadniczym zawodowym, a ucznia, którego przynajmniej jeden rodzic ma wykształcenie wyższe, wynosi aż 76 punktów w matematyce i 70 punktów w przyrodzie.

Wyniki badania pokazały, że dzieci lepiej wykształconych rodziców wcześniej zaczynały edukację przedszkolną i uczęszczały do żłobka (badany nie była jeszcze objęty rozszerzeniem prawa do opieki przedszkolnej w wieku 3 lat). Status społeczno-ekonomiczny różnicuje częstość aktywności edukacyjnych podejmowanych przez rodziców z dziećmi w ich wczesnym dzieciństwie. Dodatkowo uczęszczanie na płatne zajęcia poza szkołą także sprzyja zwiększaniu nierówności.

Z badania wynika również, że polscy uczniowie bardzo dobrze oceniają przystępność prowadzenia lekcji przez swoich nauczycieli: 91-93 proc. uważa, że ich nauczyciele dobrze tłumaczą matematykę i przyrodę. Opinie polskich czwartoklasistów o przystępności prowadzenia lekcji są nieco bardziej krytyczne niż opinie ich rówieśników z innych krajów. Ok. 20 proc. polskich czwartoklasistów przyznało np., że nie rozumie wszystkiego, co mówi nauczyciel.

"Polscy czwartoklasiści lubią uczyć się matematyki i przyrody, ale znacznie mniej niż ich rówieśnicy w innych krajach. Dla 30 proc. uczniów matematyka jest nudna. Niewiele mniej uczniów, bo 22 proc. wypowiada się w ten sam sposób o przyrodzie. Co trzeci polski czwartoklasista uważa, że matematyka jest dla niego trudniejsza niż dla większości uczniów w jego klasie – w przyrodzie sądzi tak co czwarty uczeń" - czytamy.

Badanie TIMSS jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie. Przeprowadzane jest co cztery lata począwszy od 1995 r. Polska wzięła do tej pory udział w TIMSS trzykrotnie – w roku 2011, 2015 i 2019. W 2011 r. badano trzecioklasistów, a w latach 2015 i 2019 badanie objęło uczniów klasy IV. Badanie TIMSS realizowane jest też w klasach VIII, jednak Polska nie bierze udział w tej części badania.

Badanie w 2019 r. w Polsce przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej - przeprowadzono je na reprezentatywnej próbie 4882 uczniów klas IV z 149 szkół podstawowych; do badania losowani są nie pojedynczy uczniowie, ale całe klasy. Oprócz badania sprawdzającego wiedzę i umiejętności uczniów przeprowadzane jest też badanie ankietowe, w którym oprócz uczniów biorą udział ich rodzice, nauczyciele uczący ich matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół.

W ostatniej edycji badania wzięli udział uczniowie z 58 krajów świata - łącznie ponad 300 tys. czwartoklasistów z ok. 11 tys. szkół. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Kupuj taniej wszystko, czego potrzebujesz z pożyczką bez prowizji. RRSO 12,08%

Kupuj taniej wszystko, czego potrzebujesz z pożyczką bez prowizji. RRSO 12,08%

Komentarze (10)

dodaj komentarz
_xyz
Przynajmniej mają 5 i 6 z religii.
A to wg min. Czarnka to klucz do społeczeństwa obywatelskiego, wyedukowanego, zdigitalizowanego i obeznanego z nowymi technologiami.
grab
Kiedyś mówiło się o amerykanach-tumany, teraz niestety mówi się tak o Polakach.
To jest wynik ciągłej i nieudolnej reformy szkolnictwa. A teraz jeszcze z takim ministrem, to dopiero będzie tragedia!
marxs
uczniowie z Federacji Rosyjskiej - 567 punktów? lepiej niz w Japonii i na Tajwanie? to musi być jakis fakenews przecież prawdomówne PISty mówiom że Rosji juz nie ma tam jest tylko głód,nędza i bankructwo
and00
Mamy denny poziom nauczania
I oczywiście nauczyciele się nie poczuwają do winy
Oni chcą podwyżek za te kilkanaście godzin pracy tygodniowo i 3 miesiące urlopu rocznie
--__hubert__---__--__--__--__-
Więcej podwyżek dla wszystkich nauczycieli zgodnie z wolą ZNP a wyniki się poprawią :)
Cały system edukacji powinien zostać przebudowany , nauczyciele powinni mieć większą swobodę ale też być rozliczani z efektów pracy również przez rodziców !
Wzorować się na systemach edukacyjnych Wielkiej Brytanii , Japonii
Więcej podwyżek dla wszystkich nauczycieli zgodnie z wolą ZNP a wyniki się poprawią :)
Cały system edukacji powinien zostać przebudowany , nauczyciele powinni mieć większą swobodę ale też być rozliczani z efektów pracy również przez rodziców !
Wzorować się na systemach edukacyjnych Wielkiej Brytanii , Japonii , Francji , Niemiec.
artureg
PiS woli mniej wykształcony elektorat i dlatego my mamy drugi rok zamknięte szkoły. A leniwy elektorat woli PiS, bo mogą sobie posiedzieć w domu i oglądać tv.
potiomkin
Jest dobrze, wyniki nie są słabe. Po prostu mamy swoje wartości, których uczymy naszych uczniów, które nie są szanowane przez resztę świata. Nie trzeba się tym przejmować ani brać udział w takich bezsensownych testach.
artureg
Wartościami nikt nigdy się jeszcze nie wyżywił. Nobla w tej dziedzinie też jeszcze nie przyznają. No i na giełdzie też nie widziałem notowań „wartości”.
katzpodola odpowiada artureg
Nobla to teraz przyznają za koszerne pochodzenie a nie za wiedzę

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki