47 proc. badanych klientów instytucji finansowych zetknęło się z problemem wyłudzeń danych - wynika z Raportu Antyfraudowego 2025, autorstwa Biura Informacji Kredytowej (BIK). Odsetek ten wzrósł o 10 pkt proc. w ciągu ostatniego roku.


W raporcie podkreślono, że najczęściej zgłaszane incydenty dotyczyły phishingu – 41 proc. respondentów stwierdziło, że miało kontakt z tego typu oszustwem, co stanowi wzrost o 4 pp. rok do roku.
Autorzy opracowania zauważyli, że równie wysoki odsetek dotyczy wyłudzeń kodów Blik oraz przejęć kont w mediach społecznościowych – oba typy zagrożeń wskazało 40 proc. badanych, czyli o 10 pp. więcej niż rok wcześniej.
„Szczególną uwagę zwraca rosnąca liczba prób wyłudzeń za pośrednictwem urządzeń mobilnych. 40 proc. ankietowanych wskazuje na oszustwa SMS-owe, a 22 proc. – na próby kontaktu przez komunikatory internetowe, takie jak Messenger czy WhatsApp” - poinformowano.
Z publikacji wynika, że 35 proc. Polaków, którzy mieli styczność z osobą podszywającą się pod przedstawiciela instytucji publicznej, zostało poproszonych o podanie numeru PESEL. „To jeden z najczęstszych sposobów pozyskiwania osobowych danych przez oszustów. Coraz częściej przestępcy próbują również nakłonić ofiary do wykonania przelewu – takiej próby doświadczyło 26 proc. badanych – lub do potwierdzenia nieznanej transakcji (23 proc.)” - dodano.
Zgodnie z raportem w 2025 roku wyłudzenia związane z fałszywymi zbiórkami charytatywnymi okazały się najbardziej skuteczną metodą oszustwa. 28 proc. badanych osób, które zetknęły się z tego typu próbą, poniosło straty finansowe. To wzrost o 8 pkt proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
„Urządzenia mobilne coraz częściej stają się celem działań przestępczych. Już 27 proc. Polaków deklaruje, że miało styczność z próbą zainfekowania swojego smartfona, co potwierdza rosnącą aktywność cyberprzestępców w tym obszarze. Aż 61 proc. respondentów uważa, że ryzyko związane z atakami na urządzenia mobilne – szczególnie w kontekście dostępu do bankowości elektronicznej, wyraźnie wzrosło, podczas gdy tylko 21 proc. nie zauważa zmiany” - zauważyli autorzy raportu.
Z badania wynika też, że 16 proc. ankietowanych w ogóle nie stosuje żadnej blokady ekranu telefonu - odsetek ten spadł jednak o 2 pkt proc. r/r. Najczęściej stosowanymi zabezpieczeniami smartfonów są kod PIN (40 proc.) oraz odcisk palca (36 proc.).
W raporcie podkreślono też, że bankowość mobilna staje się głównym kanałem obsługi klientów indywidualnych i korzysta z niej wyłącznie przez urządzenia mobilne 18 mln osób. Stanowi to 72 proc. wszystkich aktywnych użytkowników aplikacji bankowych, których liczba sięgnęła 25 mln – to wzrost o 13,7 proc. rok do roku.
W skład Grupy BIK wchodzą: Biuro Informacji Kredytowej (BIK) i Biuro Informacji Gospodarczej (BIG) InfoMonitor oraz Digital Fingerprints. (PAP)
fos/ mick/























































