Ambra oczekuje poprawy wyników w roku 2016: 17

Ambra liczy, że w roku obrotowym 2016/2017, który rozpoczął się 1 lipca, uda się jej poprawić wyniki finansowe, m.in. dzięki osiągnięciu rentowności na poziomie zysku operacyjnego przez segment cydru - poinformowali w środę przedstawiciele spółki.

"Patrząc na perspektywy obecnego roku obrotowego, czujemy że możemy po raz kolejny pokazać poprawę, a na pewno dobry wynik, jeśli chodzi o zyski i przepływy pieniężne" - powiedział podczas konferencji prezes spółki, Robert Ogór.

"Nawet, jeśli nasze pozostałe kategorie byłyby płaskie, to sam fakt, że zakładamy osiągniecie rentowności EBIT przez segment cydru, wpłynie na poprawę wyniku" - dodał w rozmowie z dziennikarzami.

W roku obrotowym 2015/2016 Ambra zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 6,9 proc. do 424 mln zł. Zysk operacyjny spadł nieznacznie o 0,6 proc. do 34 mln zł, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej skurczył się o 6 proc. do 17,9 mln zł. Na wyniki okresu porównywalnego wpływały jednorazowe zyski ze sprzedaży aktywów nieoperacyjnych.

W tym roku obrotowym spółka nie oczekuje większych one-offów.

"Wszyscy inwestorzy czekają na sprzedaż działki w Rumunii, ale nie widzimy dużego prawdopodobieństwa zbycia całej nieruchomości w tym roku. Możliwe, że znajdziemy kupca na jakąś jej część, ale wpływ takiej transakcji nie będzie istotny dla wyniku czy płynności" - skomentował Piotr Kaźmierczak, dyrektor finansowy Ambry.

Spółka zanotowała w roku 2015/2016 spadek wolumenu sprzedaży cydru o 5,9 proc. do 8,1 mln litrów oraz spadek przychodów ze sprzedaży tej kategorii o 6,3 proc. do 23,3 mln zł.

W tym czasie rynek cydru wzrósł wolumenowo o 14,4 proc., a wartościowo o 6,7 proc. W ocenie zarządu Ambry, dynamiki wzrostu rynku cydru są rozczarowujące.

"Rynek cydru w Polsce powstał tak naprawdę w 2013 r. wraz z wprowadzeniem przez nas Cydru Lubelskiego i początkowo rozwijał się dynamicznie z tej zerowej bazy. W poprzednim roku wzrost był już jedynie kilkuprocentowy" - poinformował Ogór.

Wśród czynników, które wpłynęły na spadek dynamiki wzrostu tego rynku przedstawiciele spółki wskazują na wzmożoną kampanię reklamową producentów piwa podczas Euro 2016, a także wejście na rynek cydrów przemysłowych i ekonomicznych.

"O ile dwa lata temu kategorii cydrów pomogło embargo na jabłka ze strony Rosji, tak w tym roku Euro i masowe promocje piwa nie sprzyjały konsumpcji tego napoju. Kolejne miesiące, pozbawione takich jednorazowych zdarzeń, pokażą jaki jest faktycznie trend na tym rynku" - powiedział Kaźmierczak.

"Jedną z przyczyn było także wejście na rynek silnego gracza, Grupy Żywiec, która stosowała agresywną politykę cenową. Pojawienie się na rynku cydrów przemysłowych i ekonomicznych nie spowodowało ożywienia i przyspieszenia, wręcz przeciwnie. To może na pierwszy rzut oka zaskakiwać, ale tak naprawdę już po badaniach ostatniego sezonu widzieliśmy, że konsumenci postrzegają cydr jako kategorię wartości marki. Należy pamiętać, że konsument płaci dużą premię za cydr w stosunku do piwa" - dodał Ogór.

W związku z tym Ambra zdecydowała się na wprowadzenie droższych produktów do oferty cydrów.

"Przyjęliśmy do wiadomości, że scenariusz rozwoju rynku może być bardziej konserwatywny. Naszym celem jest zwiększanie średniej ceny, poprawa marż i osiągnięcie w tym roku punktu zwrotnego w tej kategorii" - poinformował prezes.

Grupa Ambra to producent, importer i dystrybutor win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. W swoim portfelu grupa ma takie marki jak: Dorato, Cin&Cin, El Sol, Piccolo, Cydr Lubelski, czy Pliska. (PAP)

jow/ osz/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
MARKA 0,00% 0,50
2019-12-09 11:00:00
WIG -0,53% 55 573,26
2019-12-10 10:58:00
WIG20 -0,55% 2 055,12
2019-12-10 11:13:45
WIG30 -0,54% 2 360,78
2019-12-10 11:13:00
MWIG40 -0,38% 3 808,71
2019-12-10 10:58:45
DAX -1,15% 12 954,64
2019-12-10 11:11:00
NASDAQ -0,40% 8 621,83
2019-12-09 22:03:00
SP500 -0,32% 3 135,96
2019-12-09 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.