Gigant handlu elektronicznego – amerykański Amazon – najprawdopodobniej jeszcze w tym roku wejdzie do Polski – donosi „Gazeta Wyborcza”. Spółka prowadzi rozmowy na temat współpracy z Pocztą Polską.


Choć Polacy od dawna mogą robić zakupy za pośrednictwem serwisu Amazon, czynią to poprzez polskojęzyczną wersję niemieckiego oddziału Amazona. Wkrótce ma się to zmienić. Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, Poczta Polska przeszła już testy jakościowe Amazona.
Jeśli rozmowy zakończą się podpisaniem umowy o współpracy, polski operator pocztowy będzie odpowiedzialny za dystrybucję przesyłek zamawianych przez polską wersję serwisu Amazon.com na terenie Polski i Ukrainy. Decyzja zostanie podjęta wiosną. Ostateczne rozmowy zaplanowano na kwiecień.
Nowy ukad sił w polskim e-handlu
Wejście Amazona do Polski może zmienić diametralnie układ sił na polskim rynku handlu elektronicznego. Amerykański gigant o klientów walczyłby bowiem z obecnymi potentatami: Allegro i serwisem AliExpress należącym do holdingu Alibaba.
Amazon nad Wisłą nie zaczynałby jednak od zera. Spółka zatrudnia w Polsce ponad 16 tys. osób. Posiada m.in. siedem centrów dystrybucyjnych: w Poznaniu, Wrocławiu, Bielanach Wrocławskich, Okmianach pod Bolesławcem, Sosnowcu, Kołbaskowie pod Szczecinem, Pawlikowicach pod Łodzią. Kolejne budowane jest w Gliwicach. Wkrótce pracę znajdzie w nim blisko tysiąc osób i blisko 4 tys. pracowników odpowiedzialnych za transport. Spółka posiada także Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku oraz biuro Amazon Web Services w Warszawie.
Idzie nowe dla sprzedawców
Wejście Amazona do Polski zmieni przede wszystkim sytuację sprzedawców. Jak zauważa „Gazeta Wyborcza”, do tej pory handel komplikowały m.in. problemy z rozliczaniem podatku VAT, a sprzedawcy musieli rejestrować się jako płatnicy VAT w Niemczech.
Sprzedaż produktów za pośrednictwem Amazona kosztuje jednak sporo. Za założenie i utrzymanie konta w serwisie spółka życzy sobie 39 euro miesięcznie (ok. 165 zł). Do kosztów należy dołożyć jeszcze prowizje od sprzedaży, które wahają się od 8 do 15 proc. Amazon wymaga także wysyłki co najmniej 90 proc. zamówień w ciągu dwóch dni roboczych. Pomaga w tym płatna usługa Fulfillment By Amazon, która po uprzednim wysłaniu zamówienia do magazynu Amazona zapewnia pakowanie i ostateczne wysłanie paczki do adresata.
W 2019 r. Amazon znalazł się po raz trzeci z rzędu na czele zestawienia 500 najcenniejszych marek świata, przygotowywanego przez firmę Brand Finance. Spółka została wyceniona na 220,8 mld dol. i jako pierwsza w historii przekroczyła próg 200 mld dol. W rankingu wyprzedziła inne amerykańskie marki: Google i Apple.
MKZ