64,6 proc. zasięgu na rynku platform e-commerce w Polsce należy do platformy sprzedażowej Allegro. W czerwcu 2020 r. liczba użytkowników serwisu wzrosła o blisko 960,6 tys. osób w porównaniu z ubiegłym rokiem, wynika z raportu Gemius/PBI.


Pandemia COVID-19 zmieniła zachowania oraz przyzwyczajenia konsumentów. W tym czasie dostawa produktów do domu była jedną z niewielu możliwości kupienia niektórych artykułów. Obecnie niemal 80 proc. Polaków robi zakupy bez wychodzenia z domu, czytamy w Rzeczpospolitej. Z kolei z sondażu wykonanego na zlecenie aplikacji mobilnej Glovo wynika, że 40 proc. Polaków co najmniej raz w tygodniu zamawia jedzenie z dostawą do domu.
Przy zamawianiu produktów klienci korzystają m.in z platform pośredniczących w sprzedaży oraz oficjalnych stron sklepów. W Polsce najczęściej wybieranym serwisem e-commerce jest Allegro. W 2020 roku liczba użytkowników wyniosła blisko 17,58 mln osób, to wzrost prawie o 960,6 tys. użytkowników w porównaniu z ubiegłym rokiem. Na drugiej pozycji uplasowała się platforma ceneo.pl - 10,94 mln użytkowników i wzrostem o 229,2 tys. osób w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ostatnie miejsce na podium zajęła firma Media Expert, z której korzystało 8,74 mln konsumentów w czerwcu 2020 r.
Bankier.pl Czołowe serwisy e-commerce w Polsce | |||
---|---|---|---|
Platforma | Użytkownicy | Zasięg w 2020 r. | |
czerwiec 2020 r. | czerwiec 2019 r. | ||
allegro.pl | 17,58 mln | 16,62 mln | 64,6 proc. |
ceneo.pl | 10,94 mln | 10,71 mln | 40,2 proc. |
mediaexpert.pl | 8,74 mln | 6,06 mln | 32,1 proc. |
euro.com.pl | 7,35 mln | 5,37 mln | 27 proc. |
aliexpress.com | 5,87 mln | 4,78 mln | 21,6 proc. |
empik.com | 4,4 mln | 4,52 mln | 16,2 proc. |
castorama.pl | 3,9 mln | 3,55 mln | 14,3 proc. |
zalando.pl | 3,55 mln | 2,56 mln | 13 proc. |
doz.pl | 3,48 mln | 4,07 mln | 12,8 proc. |
leroymerlin.pl | 3,22 mln | 2,57 mln | 11,9 proc. |
Źródło: na podstawie badań Gemius/PBI |
W porównaniu z poprzednim rokiem wzrost liczby użytkowników zanotowały wszystkie serwisy sprzedażowe znajdujące się w pierwszej dziesiątce czołowych platform e-commerce przygotowanej przez Gemius/PBI poza:
- sklepem empik.com,
- apteką internetową doz.pl.
Odpowiednio w Empiku liczba użytkowników w czerwcu 2020 roku spadła o 119,7 tys. osób w porównaniu z ubiegłym adekwatnym okresem. Natomiast apteka internetowa doz.pl zanotowała zmniejszenie się liczby użytkowników o 588,3 tys. w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
DF