Największa platforma handlu internetowego od początku roku prowadzi także serwis dla klientów biznesowych. Hurtowe oferty dostępne na Allegro Biznes to odpowiedź na potencjał ogromnego rynku B2B, który coraz bardziej korzysta z zakupów w sieci.


Handel e-commerce rozkwitł w wyniku pandemii. Polityka lockdownów wymusiła na wielu firmach rozbudowanie kanału sprzedaży online. Klienci indywidualni robili więcej zakupów w sklepach internetowych, ale to samo dotyczyło biznesu, który coraz częściej zaglądał na popularne platformy, aby kupić towar do swojej firmy i odsprzedać go dalej.
Obroty na tym rynku są znacznie większe niż te generowane przez klientów indywidualnych. Z raportu „E-commerce B2B – Biznes w sieci” przygotowanego dla Santander Bank Polska wynika, że w 2021 r. obrót rynku hurtowego w sieci osiągnie poziom prawie 640 mld zł. Dla porównania, według raportu „Perspektywa rozwoju rynku e-commerce w Polsce” przygotowanego przez PwC w 2026 r. ta wartość dla handlu detalicznego osiągnie poziom 162 mld zł.


Allegro Biznes
Allegro, widząc liczby i mając gotowe rozwiązania technologiczne, otworzyło na początku roku odrębny serwis skierowany właśnie do klientów biznesowych. Według spółki w lutym liczba ofert Allegro Biznes wynosiła ok. 120 mln i pochodziła od ok. 100 tys. sprzedawców. W listopadzie było to już ponad 200 mln ofert.
Allegro podkreśla, że chce być platformą B2B pierwszego wyboru dla firmowych dostawców oraz odbiorców w Polsce, oraz pozyskać ruch hurtowy realizowany dotychczas poza Allegro – czytamy w "Pulsie Biznesu".
Oferty zawierają hurtowy cennik i rabaty ilościowe. W dodatku oferują możliwość zakupów leasingowych czy z tzw. odroczoną płatnością. Taki kredyt kupiecki pozwala użytkownikowi zapłacić za zamówienie, gdy sam zarobi na jego sprzedaży, o ile dalsza sprzedaż nastąpi w terminie 60 dni, bo tyle wynosi czas odroczenia w tej usłudze. Popularność opcji ”kup teraz i zapłać później” to nowa moda, na której wyrosły takie firmy jak, chociażby Klarna (założona przez debiutującego w gronie dolarowych miliarderów Forbesa, a pochodzącego z Polski Sebastiana Siemiątkowskiego).
"Na rynku biznesowym jest do ugrania znacznie więcej [niż na konsumenckim — red.], dlatego nie stawiamy sobie granic" — mówił z kolei w marcu dla Pulsu Biznesu PiotrTruszkowski, szef B2B w Allegro.
Wspólny projekt
W tym tygodniu napłynęły informacje istotne dla hurtowego handlu online. Wynika z nich, że Allegro przyspiesza ekspansję na rynku B2B, łącząc siły z platformą Marketpalanet, która służy do zarządzania procesem zamówień oraz łączenia podmiotów transakcji zakupowych. Marketplanet posiada także bazę 170 tys. firm, dzięki czemu łączenie kupujących i sprzedających pozwoliło wygenerować dotychczas wartość zakupów na platformie przekraczającą 50 mld zł.
Współpraca obu firm ma zapewnić dostęp do największego katalogu towarów w Polsce oraz usprawnić proces elektronicznej kontroli zamówień, obiegu dokumentów i faktur.
Marketplanet zapewnia dostęp do zweryfikowanych sprzedawców co wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Klientami dokonującymi zakupy są również duże firmy, takie jak np. Tauron, grupa PGE, mBank, Veolia, czy Orange. Z usług sprzedawców Allegro Biznes na platformie Marketplanet mogą jednak korzystać również mniejsze podmioty – czytamy w komunikacie prasowym Marketplanet.
"Od pewnego czasu obserwujemy zmiany w zakresie potrzeb użytkowników naszej platformy, wynikające w dużej mierze z przyczyn pokoleniowych. Osoby odpowiedzialne za procesy zakupowe w firmach chcą przenosić swoje nawyki ze świata konsumenckiego także na poziom B2B. W codziennej pracy chcą kupować równie łatwo i w tak samo przystępny sposób, jak robią to na co dzień, jako osoby prywatne, równocześnie jednak dochowując wszelkich korporacyjnych zasad i regulacji, np. w kontekście przepływu dokumentacji czy fakturowania. My im to umożliwiamy" – powiedział Piotr Matysik, prezes zarządu Marketplanet.
"Niemal co druga polska firma dokonała przynajmniej jednego zakupu na Allegro w ciągu ostatniego roku. Allegro jest silnie kojarzone z indywidualnymi zakupami konsumenckimi. Jednak od wielu lat wśród naszych klientów mamy firmy, które kupują nie tylko produkty codziennego użytku – herbatę, środki czystości czy sprzęt IT – ale także profesjonalne i bardzo drogie narzędzia czy też elementy wyposażenia. Wiele z nich zgłaszało, że potrzebuje rozwiązań szytych na miarę, takich jak ceny hurtowe, rabaty przy dużych zamówieniach, odroczone płatność czy cenniki netto. Postanowiliśmy odpowiedzieć na te potrzeby i uruchomiliśmy Allegro Biznes" – dodał Piotr Truszkowski, szef B2B w Allegro.
Być może dodatkowy strumień przychodów i nowy segment działalności operacyjnej na ogromnym rynku, pomoże Allegro w poprawie wyników, które mimo że były lepsze od tych rok temu, nie przekonały inwestorów do zakupów akcji. Obecnie kurs e-commercowego giganta osuwa się z każdym dniem coraz niżej, zaznaczając na wykresie nowe minima. Od debiutu kurs spadł o ok. 50 proc.