8 trendów w e-commerce

Mimo ciągłej niepewności towarzyszącej konsumentom, rok 2010 okazał się okresem aktywnego rozwoju sklepów internetowych. Koniec roku pozwolił polskim menedżerom e-commerce optymistycznie spojrzeć w przyszłość i zastanowić się nad wyzwaniami zbliżającego się roku. Ich obserwacja i analiza może dać inspirację do dalszej poprawy efektywności działania e-sklepów.

 

Poniżej znajdziecie 8 trendów, które według nas będą kształtowały obliczę polskiego rynku e-commerce w następny roku.

Trend 1: Społeczność jako kanał komunikacji i sprzedaży

Wydaje się, że o mediach społecznościowych wiemy już wszystko. Znaczący wzrost ich popularności stanowi nie tyle wyzwanie, co ogromną szansę dla sklepów internetowych. Z jednej strony tworzą one swoiste forum wymiany informacji, rekomendacji, opinii, ale również dają szansę prowadzenia handlu za ich pośrednictwem. Oznacza to, że media społecznościowe powinny zostać włączone do polityki obsługi klienta i budowania relacji ze społecznością konsumentów realizujących zakupy on-line. Integracja sklepu on-line z Facebookiem umożliwia z jednej strony uruchomienie wygodnego kanału sprzedaży, z drugiej łączy sklep z istniejącą społecznością potencjalnych nabywców.

Trend 2: All-in-one, czyli pełna integracja

Wraz z rosnącą dynamiką sprzedaży, sklepy internetowe przestają jedynie pełnić roli swoistej ciekawostki, czy dodatku, ale stają się podstawą funkcjonowania silnego kanału sprzedaży. Platformy e-commerce pełnią faktycznie rolę swoistych hubów współpracujących z szeregiem różnorodnych systemów, takich jak platformy aukcyjne, porównywarki, pasaże, czy e-płatności. Koniecznością staje się otwartość platformy e-commerce na wymianę danych z aplikacjami do obsługi magazynu, sprzedaży, logistyki, księgowości czy rozwiązaniami klasy ERP lub CRM. Integracja sklepów on-line z rozwiązaniami wspierającymi zarządzanie świadczą o wzroście znaczenia e-commerce i dalszej profesjonalizacji zarządzania.   

Trend 3: Biznes na dwóch nogach

Coraz częściej tradycyjne placówki handlowe będą rozwijały biznes w sieci. E-commerce umożliwia rozszerzenie działalności na innych rynkach geograficznych, bez konieczności dużych inwestycji w klasyczne sklepy stacjonarne. Podobnie firmy odnoszące sukces w sieci mogą rozwinąć handel tradycyjny, by zapewnić możliwość sprawdzenia, przetestowania produktu. Produkty sprzedawane w Internecie uzupełniają niejednokrotnie braki handlu tradycyjnego. Daje szansę dostępu do unikalnej oferty, której nie znajdziemy w zwykłych sklepach nastawionych na klienta masowego. Dlatego, menedżerowie e-commerce powinni bardziej skoncentrować się na różnorodności i wyjątkowości oferty, a nie tylko konkurowaniu ceną.

Trend 4: Sprzedaż mobilna w natarciu

Według firmy analitycznej Gartner liczba smartfonów wzrosła w drugim kwartale 2010 r. o 50% w porównaniu
z analogicznym okresem roku poprzedniego. Ich udział w ogólnej skali rynku światowego wynosi teraz 19%, czyli około 62 milionów urządzeń. Rosnąca liczba smartfonów daje szansę dokonywania bardziej złożonych operacji, również zakupów on-line. Sklepy internetowe powinny dostosować się do tego trendu, który z czasem będzie się rozwijał. Adaptacja witryny do wymagań urządzeń mobilnych daje szansę wygodniejszej realizacji zakupów. W kontekście sprzedaży mobilnej, trudno przejść obojętnie obok tematu tabletów, które zyskały ogromną popularność za granicą i również dają możliwość wygodnej realizacji zakupów on-line. Dostosowanie do technologii tabletowej może być również swoistym wymogiem w sytuacji rozwoju tego rynku w Polsce.

Trend 5: Zarządzanie doświadczeniem e-dokumentów: poprawa użyteczności

Przyjazny charakter obsługi i wygoda użytkowania jest jednym z istotnych czynników prowadzących do finalnego zakupu i pozytywnego postrzegania e-sklepu. Determinuje to dalszy wzrost znaczenia analityki internetowej, czyli badania różnorodnych danych internetowych w celu zrozumienia i optymalizacji użyteczności strony internetowej. Na podstawie analizy zachowania klientów możemy dokonywać usprawnień na stronie i realizować skuteczniejsze kampanie reklamowe. Według Lynchpin Report, 41% badanych sklepów internetowych twierdzi, że podniesie budżet na Web Analytics. Trendy koncentrujące się na rozwoju społeczności i optymalizacji użyteczności stron dają podstawę do realizacji kompleksowych programów zarządzania doświadczeniem e-konsumentów. Jest to tematyka silnie rozwijająca się w obszarze obsługi klienta i budowania relacji z odbiorcami. Koncentruje się ona na planowaniu pozytywnych doświadczeń osoby kupującej w sklepie on-line poprzez odpowiednią prezentację produktu, kontakt w trakcie całego procesu, oferowanie wartości dodanej (np. doradztwa przy wyborze) i dalsze śledzenie poziomu satysfakcji z zakupu.

Trend 6: Personalizacja e-commerce

Wciąż obserwujemy, że konsumenci są lojalni raczej wobec niskiej ceny, a nie marki sklepu internetowego. Coraz więcej czasu poświęcają oni na monitorowaniu cen, porównywaniu ofert i śledzeniu promocji. Wyjściem z dołka niskich marż może być wspominana wcześniej różnorodność oferty oraz indywidualizacja sprzedaży, która zyskuje popularność za granicą. Powoli konsument zostaje włączany do procesu powstawania samego produktu określając swoje specyficzne wymagania np. dotyczące wyglądu kupowanego obuwia – konsument sam dobiera poszczególne elementy i dostosowuje je do swoich oczekiwań.

Trend 7: Prezentacja multimedialna

Wciąż jedną z barier sprzedaży internetowej jest problem z możliwością uprzedniego sprawdzenia i dotknięcia produktu, podpatrzenia, jak prezentuje się w działaniu. Z pewnością silnie rozwijającym się trendem jest tworzenie kontentu video, dzięki czemu klient uzyskuje lepszą prezentację oferty i dokładniejszą informację
o jego możliwościach. Co istotne, materiały video zwiększają również trafik i poprawiają wyniki pozycjonowana w przeglądarkach internetowych. Video podnosi zauważalność i rozpoznawalność produktów, co w konsekwencji może przełożyć się na podniesienie wartości ich sprzedaży.

Trend 8: Rozwój form płatności

Wraz z rosnącym doświadczeniem sklepów internetowych oferują one coraz bardziej wyrafinowane i dogodne formy płatności za oferowane produkty. Wciąż najczęstszym sposobem zapłaty, jest przelew na konto i opłata przy odbiorze, ale coraz większe znaczenie zyskują firmy świadczące usługi e-płatności zwiększające elastyczność i bezpieczeństwo transakcji. W kolejnym roku będziemy obserwowali wzrost popularności płatności elektronicznych zapewniających obsługę różnorodnych form zapłaty, takich jak płatności kartą, czy transfery bankowe.

James Gurd

 
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne