REKLAMA

3 sposoby na to, jak sprawdzić czy Twoja strona www jest prawidłowo pozycjonowana

2014-08-26 11:39
publikacja
2014-08-26 11:39
fot. thinkstock / Bankier.pl

Decydując się na usługę pozycjonowania strony www w firmie zewnętrznej, warto mieć pod kontrolą podejmowane przez nią działania. Oprócz regularnie otrzymywanego raportu obrazującego wykonaną pracę i efekty, jakie przyniosła dla witryny, dobrze jest również wiedzieć, w jaki sposób samodzielnie sprawdzić, czy dane z raportu są autentyczne. Można to zrobić, korzystając z wybranych narzędzi, które sprawdzają profile linków prowadzących do danej strony www i interpretując otrzymane wyniki.

Zupełnie podstawową sprawą jest sprawdzenie, ile podstron danej witryny zostało zaindeksowanych przez roboty wyszukiwarki, a także czy sama witryna została odpowiednio przygotowana do pozycjonowania. Nawet duża grupa wartościowych linków prowadzących do witryny nie będzie miała takiego znaczenia dla jej pozycji, jeśli boty nie zaindeksują wcześniej jej podstron. Co więcej, jeśli witryna nie będzie stworzona w taki sposób, aby roboty mogły sprawnie się po niej poruszać, nie będą jej często odwiedzać, a co za tym idzie nie zadecydują, żeby podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

1. Optymalizacja witryny

Pierwszym elementem pozycjonowania jest optymalizacja strony, która zawsze jest poprzedzona doborem odpowiednich słów kluczowych. W przypadku braku optymalizacji, jakiekolwiek dalsze działania SEO mogą być nieskuteczne.

Przy podpisywaniu umowy należy więc zwrócić uwagę na to, czy zostały w niej zawarte wskazówki do samodzielnego dokonania optymalizacji strony, czy też te działania zobowiązuje się wykonać firma pozycjonująca. W przypadku gdy takie wskazówki nie zostały przekazane oraz gdy firma nie ma dostępu do kodu strony (czy panelu zarządzania) jest to sygnał, który powinien wzbudzić podejrzenie.

Można bardzo szybko zweryfikować, czy optymalizacja witryny została wykonana. Należy zwrócić uwagę na:


  • tytuły - są to elementy opisane w języku HTML znacznikiem <title></title>. Jednak, żeby je sprawdzić, nie trzeba wnikać w kod HTML – wystarczy wejść na stronę i sprawdzić belkę przeglądarki. Znacznik title powinien zawierać wybrane słowa kluczowe, w niektórych przypadkach także nazwę firmy. Warto też sprawdzić, jak wygląda znacznik title na podstronach. Powinien on być unikalny oraz zawierać najważniejsze dla danej podstrony słowa kluczowe;
  • opisy - czyli <meta description>, znacznik ten ma coraz mniejsze znaczenie dla robota Google, ale jest to element, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Powinien być więc napisany w sposób logiczny i stylistycznie poprawny, ważne jest też to, aby zawierał słowa kluczowe. Obowiązkowo opis powinien być na stronie głównej, na podstronach nie jest to konieczne;
  • adresy URL - nie powinny zawierać zbędnych znaków, przykład prawidłowego adresu URL: http://www.adresdomeny.pl/kategoria/tytuł-konkretnego-artykułu.html,
  • nagłówki - w kodzie strony powinny być używane znaczniki h1-h6, obowiązkowo znacznik H1 powinien pojawiać się w kodzie nie więcej niż jeden raz dla jednej podstrony.
  • atrybuty obrazków - dobrą praktyką jest to, aby każdy obraz opisany był za pomocą dwóch atrybutów: „alt” i „title”.

Powyższe elementy są szczególnie ważne dla Google, dlatego muszą być przygotowane w odpowiedni sposób.

2. Linki prowadzące do strony

Jeśli współpraca z firmą SEO trwa już dłuższy czas, warto sprawdzać ilość odnośników kierujących do pozycjonowanej strony. Najdokładniejszą liczbę linków można uzyskać dzięki Google Webmaster Tools. Jednak narzędzie to nie jest przyjazne pod kątem analizy przyrostu odnośników oraz ich jakości, dlatego warto dodatkowo skorzystać z narzędzi SEO służących do analizy linków takich jak: Ahrefs oraz Majestic SEO. Są to płatne narzędzia, jednak do podstawowej analizy można wykorzystać darmowe wersje. Ich działanie jest bardzo proste, wystarczy wpisać adres strony www, żeby otrzymać raport dotyczący linków.

Na co zwrócić uwagę:

  1. przyrost linków - oba narzędzia pokazują wykresy przyrostu lub spadku linków w wybranym czasie. Jeśli w okresie od podjęcia współpracy z firmą SEO nie ma przyrostu linków, jest to sygnał, że z pozycjonowaniem jest coś nie w porządku. Może się też zdarzyć, że firma SEO zdobywa linki z takich miejsc, do których wspomniane narzędzia nie mają dostępu (dzieje się to bardzo rzadko, ale jeśli do tego dojdzie, należy przeanalizować raport w Google Webmaster Tools);
  2. anchory - czyli słowa składające się na link prowadzący do strony www. W Ahrefs anchory oznaczone są jako Anchor Cloud, w MajesticSEO to wykres kołowy Anchor Text. Trzeba zwrócić uwagę na to, aby anchory z pozycjonowanymi słowami kluczowymi nie przeważały względem innych linków. Według Google odnośniki z anchorem zawierającym nazwę firmy lub adres strony internetowej są bezpieczniejsze (bardziej naturalne). Z kolei w przypadku gdy przeważająca ilość linków to linki ze słowami kluczowymi w anchorach, witrynie może grozić kara.

3. Sprawdź ruch na stronie

Celem pozycjonowania jest przyciągnięcie na stronę jak największego ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google i wygenerowanego przez użytkowników, którzy wyszukiwali fraz związanych z tematyką danej strony. Efekt ten powinien być widoczny już po kilku tygodniach od momentu rozpoczęcia działań SEO. W idealnej sytuacji w tym właśnie czasie powinna wzrosnąć też liczba konwersji – czyli zapytań telefonicznych, e-mailowych czy w przypadku sklepów internetowych – zakupów. Jednak gdy się tak nie dzieje, warto spojrzeć na 2 narzędzia i sprawdzić ilość oraz jakość ruchu pochodzącego z Google:

  • Google Analytics – w raporcie Pozyskiwanie → Słowa kluczowe → bezpłatne można sprawdzić ruch z wyszukiwarki Google. W przypadku dobrze pozycjonowanej strony, powinien być większy niż przed pozycjonowaniem. Niestety w Google Analytics coraz mniej wiemy na temat słów kluczowych, poprzez które użytkownicy odwiedzili naszą stronę.
  • Google Webmaster Tools – to jedyne narzędzie, które pozwala sprawdzić, dla jakich słów kluczowych dana witryna jest odwiedzana. Dodatkowo za pomocą raportu Ruch związany z wyszukiwaniem → Wyszukiwane hasła można dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe wpisują internauci odwiedzający stronę. Warto zwrócić uwagę na to, czy słowa kluczowe, które zostały wybrane do działań SEO, powodują wejścia na stronę. W przypadku, gdy wybrane frazy są wysoko i nie ma dla nich odwiedzin, trzeba je jak najszybciej zmienić.

Jeśli strona zajmuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i jest często odwiedzana przez internautów, jednak nie przekłada się to na liczbę zapytań ofertowych czy sprzedaż, warto się zastanowić nad jej użytecznością. Może się bowiem zdarzyć tak, że odwiedzający witrynę użytkownicy mają problemy z poruszaniem się po niej, w konsekwencji czego nie potrafią wykonać pożądanych przez jej właściciela akcji.

Dla własnego bezpieczeństwa

Analizując działania pozycjonerów, należy więc zwrócić uwagę na 2 kwestie: po pierwsze – indeksację i optymalizację strony, po drugie: liczbę i jakość linków zewnętrznych prowadzących do danej witryny. Warto jednak podkreślić, że zawsze liczba powinna iść w parze z jakością, ponieważ słabej jakości odnośniki (nawet w dużej liczbie) mogą spowodować nałożenie na stronę kary od Google'a, w rezultacie której witryna albo diametralnie spadnie w wynikach wyszukiwania, albo zupełnie z nich zniknie.

A trzeba podkreślić, że ukarana witryna stanowi duży problem dla jej właściciela, ponieważ przestaje być widoczna dla internautów, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani oferowanymi na niej usługami. Aby temu zapobiec, dobrze jest kontrolować działania pozycjonerów i starać się samodzielnie analizować profile zdobytych przez nich linków. Pozwoli to uniknąć nieporozumień i ustrzec się przed nieuczciwymi firmami pozycjonującymi.

Nie można też zapominać o celu pozycjonowania, jakim jest zwiększenie odwiedzalności strony, co powinno przekładać się na wzrost sprzedaży. Żeby jednak taki cel osiągnąć, trzeba pracować, analizować i systematycznie kontaktować się z firmą pozycjonującą – podejmowane przez nią działania muszą być bowiem spójne z celami biznesowymi jej klienta.

Joanna Poczęsna
Grzegorz Skiera
Silence!

Źródło:
Tematy

Otwórz konto w promocjach: 300 zł premii za otwarcie i polecenie konta

Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~Administrator
Konkretny artykul http://www.praca-magisterska24.pl
~saicos
bardzo przydatny artykuł , wszytko wykorzystałem tu : http://saicos.com.pl
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~ctlprzeprowadzki
Pomocny tekst - jednak najważniejsze to pozycjonować z głową :0

Pozdrawiam,

Przeprowadzki Białystok
~PP
Przydatne rzeczy!

http://www.nagramyto.pl
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~rajesh
czy ruch na stronie to to samo, co CTR? znalazłam taki artykuł http://alterweb.pl/-poznaj-ctr-i-pracuj-efektywniej-w-e-commerce i nie wiem, czy dobrze zrozumiałam

Powiązane: SEO/SEM

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki