REKLAMA
TYLKO U NAS

Te „elektryki” zimą najmocniej tracą zasięg. Niektóre prawie o połowę

Marcin Kaźmierczak2024-01-11 10:09redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-01-11 10:09

Od 16 do nawet 46 proc. – o tyle średnio spada zasięg aut elektrycznych podczas mrozów – wynika z badania przeprowadzonego przez Recurrent, o czym informuje serwis antyweb.pl. Jak wypadają najpopularniejsze „elektryki” w Polsce?

Przedstawiciele serwisu Recurrent zbadali działanie dwunastu aut elektrycznych, biorąc pod uwagę pobór prądu i w konsekwencji zasięg przy minusowej temperaturze.

Wśród badanych aut były modele dostępne na amerykańskim rynku, jednak zdecydowana większość dostępna jest także w Europie i Polsce. Przebadane zostały najpopularniejsze auta elektryczne w Polsce w 2023 r.: tesla model y, tesla model 3, oraz volkswagen id.4, a także tesla model s, tesla model x, nissan leaf w dwóch generacjach, hyundai kona, audi e-tron oraz występujące głównie na rynku amerykańskim: ford mustang mach-e, ford f-150 lightning oraz chevrolet bolt.

Chcesz większego zasięgu? Nie grzej

Pomiędzy poszczególnymi „elektrykami” odnotowano spore różnice, jednak wpływ na zwiększony pobór prądu i tym samym ograniczony zasięg nie miała wcale wielkość baterii ani moc auta.

Niższy zasięg aut elektrycznych podczas minusowych temperatur powoduje m.in. ogrzewanie kabiny samochodu pochodzące wyłącznie z akumulatora. W tym przypadku trudno jednak szukać sposobu na zaoszczędzenie energii.

Jak podpowiada Recurrent, zminimalizować straty można poprzez ogrzewanie samochodu podczas jego ładowania, co w większości przypadków można ustawić, nie wychodząc z domu za pomocą aplikacji mobilnej. Co więcej, podczas jazdy korzystniej jest włączyć opcję podgrzewania foteli i kierownicy zamiast klasycznego nawiewu w kabinie.

Na jaki zasięg podczas mrozów mogą jednak liczyć użytkownicy aut elektrycznych? Spośród analizowanych modeli podczas ujemnych temperatur zasięg w najmniejszym stopniu obniża się w przypadku audi e-tron – o 16 proc. Na drugim biegunie znalazł się popularny w Polsce volkswagen id.4, który traci blisko połowę zasięgu (46 proc.), co oznacza, że na jednym ładowaniu można przejechać ok. 210 km.

Zasięg aut elektrycznych podczas mrozów wg Recurrent

Model Utrata zasięgu [w proc.]
volkswagen id.4 46
chevrolet bolt 42
nissan leaf (I generacja) 34
hyundai kona 34
ford mustang mach-e 34
tesla model s 28
ford f-150 lightning 26
tesla model y 24
tesla model 3 24
tesla model x 24
nissan leaf (II generacja) 23
audi e-tron 16

Źródło: Recurrent

Mróz przewraca klasyfikację

Dwa najpopularniejsze „elektryki” wśród polskich klientów w 2023 r. – tesla model y oraz tesla model 3 tracą podczas mrozów odpowiednio 28 proc. i 24 proc. zasięgu, gwarantując wówczas przejechanie na jednym ładowaniu ok. 250 km.

Porównanie tych trzech modeli pokazuje, że utrata zasięgu nie zależy od pojemności baterii. W normalnych warunkach, przy sprzyjającej pogodzie, volkswagenem id.4 można przejechać bowiem niespełna 400 km, a obiema najpopularniejszymi teslami ok. 330 – 340 km.

Różnice występują także w obrębie tych samych modeli. O ile tak popularny w Polsce w pierwszych latach rozwoju elektromobilności nissan leaf traci na mrozie ok. 34 proc. zasięgu, o tyle w przypadku drugiej generacji modelu zanotowano spadek zasięgu na poziomie ok. 23 proc.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki