Od 16 do nawet 46 proc. – o tyle średnio spada zasięg aut elektrycznych podczas mrozów – wynika z badania przeprowadzonego przez Recurrent, o czym informuje serwis antyweb.pl. Jak wypadają najpopularniejsze „elektryki” w Polsce?
Przedstawiciele serwisu Recurrent zbadali działanie dwunastu aut elektrycznych, biorąc pod uwagę pobór prądu i w konsekwencji zasięg przy minusowej temperaturze.
Wśród badanych aut były modele dostępne na amerykańskim rynku, jednak zdecydowana większość dostępna jest także w Europie i Polsce. Przebadane zostały najpopularniejsze auta elektryczne w Polsce w 2023 r.: tesla model y, tesla model 3, oraz volkswagen id.4, a także tesla model s, tesla model x, nissan leaf w dwóch generacjach, hyundai kona, audi e-tron oraz występujące głównie na rynku amerykańskim: ford mustang mach-e, ford f-150 lightning oraz chevrolet bolt.
Chcesz większego zasięgu? Nie grzej
Pomiędzy poszczególnymi „elektrykami” odnotowano spore różnice, jednak wpływ na zwiększony pobór prądu i tym samym ograniczony zasięg nie miała wcale wielkość baterii ani moc auta.
Niższy zasięg aut elektrycznych podczas minusowych temperatur powoduje m.in. ogrzewanie kabiny samochodu pochodzące wyłącznie z akumulatora. W tym przypadku trudno jednak szukać sposobu na zaoszczędzenie energii.
Jak podpowiada Recurrent, zminimalizować straty można poprzez ogrzewanie samochodu podczas jego ładowania, co w większości przypadków można ustawić, nie wychodząc z domu za pomocą aplikacji mobilnej. Co więcej, podczas jazdy korzystniej jest włączyć opcję podgrzewania foteli i kierownicy zamiast klasycznego nawiewu w kabinie.
Na jaki zasięg podczas mrozów mogą jednak liczyć użytkownicy aut elektrycznych? Spośród analizowanych modeli podczas ujemnych temperatur zasięg w najmniejszym stopniu obniża się w przypadku audi e-tron – o 16 proc. Na drugim biegunie znalazł się popularny w Polsce volkswagen id.4, który traci blisko połowę zasięgu (46 proc.), co oznacza, że na jednym ładowaniu można przejechać ok. 210 km.
Zasięg aut elektrycznych podczas mrozów wg Recurrent
Model | Utrata zasięgu [w proc.] |
volkswagen id.4 | 46 |
chevrolet bolt | 42 |
nissan leaf (I generacja) | 34 |
hyundai kona | 34 |
ford mustang mach-e | 34 |
tesla model s | 28 |
ford f-150 lightning | 26 |
tesla model y | 24 |
tesla model 3 | 24 |
tesla model x | 24 |
nissan leaf (II generacja) | 23 |
audi e-tron | 16 |
Źródło: Recurrent
Mróz przewraca klasyfikację
Dwa najpopularniejsze „elektryki” wśród polskich klientów w 2023 r. – tesla model y oraz tesla model 3 tracą podczas mrozów odpowiednio 28 proc. i 24 proc. zasięgu, gwarantując wówczas przejechanie na jednym ładowaniu ok. 250 km.
Porównanie tych trzech modeli pokazuje, że utrata zasięgu nie zależy od pojemności baterii. W normalnych warunkach, przy sprzyjającej pogodzie, volkswagenem id.4 można przejechać bowiem niespełna 400 km, a obiema najpopularniejszymi teslami ok. 330 – 340 km.
Różnice występują także w obrębie tych samych modeli. O ile tak popularny w Polsce w pierwszych latach rozwoju elektromobilności nissan leaf traci na mrozie ok. 34 proc. zasięgu, o tyle w przypadku drugiej generacji modelu zanotowano spadek zasięgu na poziomie ok. 23 proc.