BMW, Fiat, Mercedes i Audi posiadają najmniej awaryjne auta w swoich klasach – wynika z raportu niemieckiej organizacji rzeczoznawców GTU o stanie aut używanych opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
BMW i3 poza konkurencją
Najmniej usterek podczas przeglądów technicznych wykrywano w bmw i3 (współczynnik 0,44). Model zwyciężył także w kategorii aut miejskich. Wśród kompaktów najmniej awaryjny okazał się fiat tipo (0,84), w klasie średniej mercedes klasy c (1,65), a wśród SUV-ów i aut terenowych audi q2 (0,86). Zwycięstwo zapewniły im egzemplarze młodsze niż 3-letnie.
Biorąc pod uwagę wszystkie przebadane roczniki, najmniej awaryjne okazały się toyoty, mercedesy i audi (po cztery pierwsze miejsca w poszczególnych segmentach i rocznikach).
Najmniej i najbardziej awaryjne modele samochodów
| Segment | Wiek | Model | Współczynnik | 
| auta miejskie | do 3 lat | bmw i3 | 0,44 | 
| auta miejskie | 4-5 lat | mazda 2 | 6,20 | 
| auta miejskie | 6-7 lat | mazda 2 | 13,43 | 
| auta miejskie | 8-9 lat | toyota iq | 18,38 | 
| auta miejskie | powyżej 9 lat | toyota iq | 24,07 | 
| auta kompaktowe | do 3 lat | fiat tipo | 0,84 | 
| auta kompaktowe | 4-5 lat | mercedes klasy a | 6,05 | 
| auta kompaktowe | 6-7 lat | volvo v40 | 8,60 | 
| auta kompaktowe | 8-9 lat | toyota prius | 22,49 | 
| auta kompaktowe | powyżej 9 lat | toyota prius | 34,55 | 
| klasa średnia | do 3 lat | mercedes klasy c | 1,65 | 
| klasa średnia | 4-5 lat | audi a4 | 5,84 | 
| klasa średnia | 6-7 lat | audi a4 | 13,10 | 
| klasa średnia | 8-9 lat | volvo s60/v60 | 22,30 | 
| klasa średnia | powyżej 9 lat | mercedes klasy c | 48,07 | 
| SUV-y, auta terenowe | do 3 lat | audi q2 | 0,86 | 
| SUV-y, auta terenowe | 4-5 lat | mercedes gla | 2,60 | 
| SUV-y, auta terenowe | 6-7 lat | audi q3 | 10,58 | 
| SUV-y, auta terenowe | 8-9 lat | bmw x1 | 17,36 | 
| SUV-y, auta terenowe | powyżej 9 lat | volvo xc60 | 29,97 | 
Źródło: GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung; opracowanie: Bankier.pl
Kia, dacia i citroen = awarie
W znacznie gorszej sytuacji podczas przeglądów technicznych byli właściciele aut, które w badaniu niemieckich rzeczoznawców z grupy GTU zdobyły współczynnik oscylujący wokół 100. W każdym z segmentów były to pojazdy co najmniej 9-letnie. Wśród aut miejskich najbardziej awaryjnym autem okazała się kia picanto (współczynnik 95,89), wśród kompaktów dacia logan (98,43), w klasie średniej citroen c5 (86,82), a wśród SUV-ów kia sorento (101,30).
Raport opracowano na podstawie 5 mln przeglądów technicznych aut w Niemczech. Przy ustalaniu współczynnika awaryjności brano pod uwagę stan techniczny pojazdów – hamulców, zawieszenia, układu wydechowego i kierowniczego, oświetlenia, a także karoserii. Auta zostały sklasyfikowane według segmentów, do których należą oraz wieku.
























































