Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

SUV-y uciekają hatchabackom. Polacy coraz częściej wybierają większe auta

SUV-y uciekają hatchabackom. Polacy coraz częściej wybierają większe auta

otomobil/Shutterstock

W 2020 r. SUV-y stanowiły już ponad 40 proc. wszystkich nowych aut zarejestrowanych w Polsce – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W drugą stronę zmierzają auta z nadwoziem hatchback, których popularność lawinowo spada.

SUV-y wyprzedziły hatchbacki pod względem rejestracji nowych aut w Polsce już w 2019 r. W minionym roku różnica udziałów obu nadwozi wzrosła już do ponad 12 pp.

Udział poszczególnych nadwozi w rejestracjach nowych aut w 2020 r.

Nadwozie Udział [w proc.] Zmiana udziału [w pp.]
SUV 41,1 +4,9
hatchback 28,7 -3,6
kombi 14,8 -0,6
sedan 8,8 -0,1
kombivan 2,4 -0,2
van 1,6 -1,5
pozostałe 2,5 -0,1

Źródło: IBRM Samar

Jeszcze w pierwszej dekadzie XXI w., z przerwą na lata 2004-2005 auta z nadwoziem hatchback stanowiły ponad połowę nowych aut rejestrowanych w Polsce. Od 2011 r. ich udział systematycznie spada. W 2020 r. już tylko co trzecie nowe auto rejestrowane w Polsce było hatchbackiem.


Od 2011 r. rośnie za to popularność SUV-ów. Wówczas stanowiły one 12,4 proc. wszystkich nowych aut zarejestrowanych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów. W 2020 r. ich udział wyniósł już 41,1 proc.

Najpopularniejsze SUV-y w Polsce

Popularność SUV-ów widać także wśród najpopularniejszych modeli 2020 r. Jednym z aut, których sprzedaż w Polsce w 2020 r. przekroczyła 10 tys. egzemplarzy była dacia duster. 11 565 sprzedanych egzemplarzy dało temu rumuńskiemu modelowi 5. miejsce za skodą octavią, toyotą corollą, toyotą yaris i skodą fabią. Drugim najczęściej kupowanym nowym SUV-em okazała się toyota rav4 (9587 egz.). W pierwszej dwudziestce spośród crossoverów znalazły się jeszcze: toyota c-hr (8271 egz.), volkswagen tiguan (6720 egz.), hyundai tucson (5423 egz.), skoda kamiq (5252 egz.) i nissan qashqai (5059 egz.).

SUV-y cieszyły się jeszcze większą popularnością wśród klientów indywidualnych. Duster w tym rankingu zajął 2. miejsce (5327 egz.), toyota rav4 była czwarta (3330 egz.), hyundai tucson ósmy (3028 egz.), a w czołowej dziesiątce spośród crossoverów znalazły się jeszcze skoda kamiq (2644 egz.) oraz toyota c-hr (2544 egz.).

Vany odchodzą do lamusa

Na podobnym poziomie od dwudziestu lat utrzymują się auta z nadwoziem kombi, które największy udział w rynku posiadały w 2010 r. (16,2 proc.). W 2020 r. samochody typu kombi stanowiły 14,8 proc. wszystkich rejestracji.

Coraz mniejszą popularnością cieszą się z kolei vany, których udział w 2020 r. wśród wszystkich nowo zarejestrowanych aut wyniósł jedynie 1,6 proc.

Tematy
Komentarze
SUV-y uciekają hatchabackom. Polacy coraz częściej wybierają większe auta
Marcin Kaźmierczak
Podziel się