Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut w Polsce nabiera rozpędu

Sprzedaż nowych aut w Polsce nabiera rozpędu

Wyniki sprzedaży nowych aut w Polsce odnotowane w lipcu potwierdziły, że rozpoczęty w maju trend wzrostowy nabiera na sile. Choć sprzedaż aut osobowych wciąż jest niższa o 13 proc. niż przed rokiem, to, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w relacji do czerwca wzrosła o 18,5 proc.

Branży pomógł kalendarz

W lipcu 2020 r. Polacy zarejestrowali 42 426 nowych samochodów osobowych. Razem z autami dostawczymi o masie do 3,5 t było ich 48 257 – o 18 proc. więcej niż w czerwcu i jednocześnie o 11,9 proc. mniej względem lipca 2019 r. Wydziały komunikacji zarejestrowały także mniej nowych aut niż w lipcu 2018 r., ale z drugiej strony było ich więcej, jeśli porównamy tegoroczne dane z tymi sprzed trzech i więcej lat wstecz.

Branży w lipcu pomógł nieco kalendarz. Uwzględniając bowiem ilość dni roboczych, których tegoroczny lipiec miał o dwa więcej od czerwca, miesięczny wzrost sprzedaży topnieje do 7,7 proc.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – lipiec 2020

Lp. Model Lipiec 20’ Czerwiec 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 815 686 +18,8
2. dacia duster 548 512 +7,0
3. toyota corolla 381 328 +16,2
4. skoda octavia 348 267 +30,3
5. dacia sandero 297 172 +72,7
6. skoda kamiq 286 205 +39,5
7. skoda fabia 283 448 -36,8
8. volkswagen t-roc 273 103 +165,0
9. kia sportage 254 212 +19,8
10. fiat tipo 244 391 -37,6
11. kia stonic 240 207 +15,9
12. toyota c-hr 234 213 +9,9
13. hyundai tucson 227 285 -20,4
14. toyota rav4 221 191 +15,7
15. volkswagen tiguan 209 176 +18,8
16. renault captur 190 211 -10,0
17. hyundai i20 170 135 +25,9
18. suzuki swift 152 129 +17,8
19. renault clio 145 198 -26,8
20. suzuki vitara 144 117 +23,1
1-20. 5661 5186 +9,2
Pozostałe 5551 5204 +6,7
Suma 11 212 10 390 +7,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Od początku roku do końca lipca na polskich drogach przybyło 368 189 nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. Biorąc pod uwagę wyłącznie auta osobowe sprzedaż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. wyniosła 327 397 sztuk, co było wynikiem o 32,1 proc. niższym od osiągniętego przez branżę w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Skoda przez Toyotą

Lipiec przyniósł zmianę najpopularniejszej marki wybieranej przez Polaków. Słabnącą w ubiegłych miesiącach pozycję Toyoty wykorzystała Skoda, która przewagę wypracowała przede wszystkim w grupie klientów instytucjonalnych. Od początku roku czeski koncern sprzedał w Polsce 30 837 nowych aut, podczas gdy Toyota zamknęła pierwsze siedem miesięcy 2020 r. z wynikiem 30 731 sprzedanych aut. Kolejni producenci odstają od czołowej dwójki. Trzeci w zestawieniu Volkswagen od początku roku do końca lipca sprzedał w Polsce 19 145 nowych pojazdów.

To co udało się uczynić Skodzie jako marce, nie udało się jej najpopularniejszemu modelowi – octavii, która pierwsze siedem miesięcy roku zakończyła na drugim miejscu (9088 egzemplarzy), tracąc jednak do najpopularniejszej wśród Polaków toyoty corolli niewiele. Japoński model został bowiem zarejestrowany 9155 razy.

Trzecia była inna z toyot – yaris (7733 egzemplarze), która popularność zdobyła zwłaszcza wśród przysłowiowych Kowalskich. Wynik powyżej 5 tys. sprzedanych egzemplarzy osiągnęła jeszcze skoda fabia (7365) oraz dacia duster (5970).

Stabilny gust „Kowalskich”

Polscy klienci indywidualni zarejestrowali w lipcu 5661 nowych aut, co było wynikiem o 9,2 proc. lepszym od czerwcowego. Nominalnie sprzedaż w tej grupie wzrosła o niespełna 500 sztuk. Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w lipcu była wspomniana już toyota yaris (815 egzemplarzy), które sprzedaż w relacji miesięcznej wzrosłą o 18,8 proc. Druga w zestawieniu dacia duster osiągnęła 548 sprzedanych egzemplarzy (+7,0 proc. m/m), a podium uzupełniła toyota corolla (381 egzemplarzy i +16,2 proc. m/m).

Poza nim, na piątym miejscu uplasował się dawno niewidziany w pierwszej dziesiątce model – dacia sandero (297 egzemplarzy), który awansował z 18. pozycji zajmowanej w czerwcu.

Wynik sprzedażowy względem czerwca najmocniej poprawił volkswagen t-roc (273 egzemplarzy i +165 proc. m/m), który awansował z 25. na 8. pozycję. Z kolei najmocniejszy spadek sprzedaży spośród pierwszej dwudziestki zanotował fiat tipo (244 egzemplarze i -37,6 proc. m/m), który jeszcze w czerwcu plasował się na szóstym miejscu, a lipiec zakończył na dziesiątym.

Mniej chętnie niż w czerwcu polscy klienci indywidualni wybierali także najpopularniejsze modele produkowane przez Renault – captur (190 egzemplarzy i -10,0 proc. m/m) oraz clio (144 egzemplarze i -26,8 proc. m/m).

Mniej aut o jedną trzecią

Yaris przewodzi stawce także jeśli weźmiemy pod uwagę dane za pierwsze siedem miesięcy 2020 r. W tym czasie nowe egzemplarze tego japońskiego modelu zostały zarejestrowane przez klientów indywidualnych 4459 razy. Yaris jest też jednym z niewielu modeli, który osiągnął lepszy wynik sprzedażowy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – lipiec 2020

Lp. Model Lipiec 20’ Czerwiec 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. skoda octavia 1579 1031 +53,2
2. toyota corolla 1023 569 +79,8
3. skoda fabia 851 1098 -22,5
4. dacia duster 715 802 -10,8
5. volkswagen golf 703 445 +58,0
6. renault clio 633 934 -32,2
7. volkswagen passat 606 322 +88,2
8. toyota yaris 605 509 +18,9
9. opel astra 595 445 +33,7
10. ford focus 591 468 +26,3
11. toyota c-hr 571 435 +31,3
12. volkswagen tiguan 537 354 +51,7
13. skoda superb 512 444 +15,3
14. nissan qashqai 501 269 +86,2
15. seat leon 500 261 +91,6
16. renault megane 463 370 +25,1
17. volkswagen t-roc 439 238 +84,5
18. volvo xc60 438 428 +2,3
19. fiat tipo 437 254 +72,0
20. toyota rav4 429 459 -6,5
1-20. 12 728 10 135 +25,6
Pozostałe 18 486 15 272 +21,0
Suma 31 214 25 407 +22,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Takim wyczynem mogła się pochwalić jeszcze inna z toyot – rav4 (1821 egzemplarzy i +49,1 proc. r/r) oraz dwa modele produkowane przez Kię – stonic (1327 egzemplarzy i +16,7 proc. r/r) oraz rio (948 egzemplarzy i +5,5 proc. r/r).

Sprzedaż nowych aut wśród polskich klientów indywidualnych od początku roku wyniosła 67 613 egzemplarzy, co było wynikiem o 33,3 proc. gorszym od zanotowanego w analogicznym okresie 2019 r.

Skoda za skodę

Nieznacznie mniejszy spadek sprzedaży nowych aut w skali roku odnotowano w przypadku polski klientów instytucjonalnych. Firmy od początku roku zarejestrowały bowiem 154 634 nowe samochody (-31,6 proc. r/r). W samym lipcu liczba rejestracji aut na REGON wyniosła 31 214 egzemplarze i była o 22,9 proc. wyższa niż w czerwcu, lecz jednocześnie o 11,6 proc. niższym względem lipca 2019 r.

Palmę pierwszeństwa w lipcu w tej grupie klientów straciła skoda fabia (851 egzemplarzy zarejestrowanych w lipcu). Na czele rankingu zastąpił ją inny czeski model – octavia (1579 egzemplarzy). Na drugie miejsce wskoczyła toyota corolla (1023 egzemplarzy), która po kilku miesiącach przerwy ponownie przekroczyła próg 1000 sprzedanych sztuk.

Podobnie jak w czerwcu, tuż poza podium znalazła się dacia duster (715 egzemplarzy) oraz volkswagen golf (703 egzemplarze), który awansował z 10. na 5. miejsce.

Najmocniej wynik sprzedażowy względem czerwca poprawiły dwa modele produkowane przez Volkswagena: passat (606 egzemplarzy i +88,2 proc. m/m) oraz t-roc (439 egzemplarzy i +84,5 proc. m/m) oraz nissan qashqai (501 egzemplarzy i +86,2 proc. m/m).

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut w Polsce nabiera rozpędu
Marcin Kaźmierczak
Podziel się