Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Spadek sprzedaży aut w Polsce hamuje. Nowy lider rankingu sprzedaży

Spadek sprzedaży aut w Polsce hamuje. Nowy lider rankingu sprzedaży

Za branżą motoryzacyjną kolejny miesiąc z rocznym spadkiem sprzedaży nowych aut o ponad 50 proc. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Producenci i dilerzy mogą jednak czerpać nadzieję z przyhamowania tendencji spadkowej i wzrostu liczby rejestracji względem kwietnia.

W maju w Polsce zarejestrowano 24 629 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. I choć to wynik gorszy aż o 53,7 proc. od osiągniętego w maju 2019 r., to branża może upatrywać szans na odbudowanie we wzroście sprzedaży w relacji miesięcznej. W porównaniu z kwietniem, w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło o 38,8 proc. więcej aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t.

Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie samochody osobowe, liczba rejestracji przekroczyła 20 tys. i wyniosła 21 149 sztuk – o 55,1 proc. mniej niż w maju 2019 r. i jednocześnie o 38,8 proc. więcej niż w kwietniu 2020 r.

Otwarte urzędy napędziły sprzedaż

Powodów powoli odbijającej się od dna sprzedaży nowych aut należy upatrywać w zdejmowaniu kolejnych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i tym samym większej aktywności Polaków oraz, a może przede wszystkim, w otwarciu wydziałów komunikacji, dzięki czemu rejestrowanie aut znów stało się możliwe.

Jak twierdzą eksperci Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, spowolnienie spadku sprzedaży nowych aut w relacji rocznej powinno mieć miejsce także w czerwcu, czyli ostatnim miesiącu przed wakacjami.

– Ostatnia dekada marca to, w przypadku aut osobowych, spadek sprzedaży w skali rocznej o 65 proc., kwiecień to -67,1 proc. r/r, a maj już -55,1 proc. r/r. Dodatkowo, według badań Głównego Urzędu Statystycznego, nastroje wśród konsumentów poprawiły się o 6,3 proc. w stosunku do kwietnia. Szczególnie cieszy poprawa obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów – o 11,6 proc. – czytamy w raporcie PZPM.

Sprzedaż nowych aut liczona od początku roku wciąż jednak jest na mizernym poziomie. Od 1 stycznia do końca maja w bazie CEP zarejestrowano 144 024 nowe samochody osobowe (-38,3 proc. r/r), podczas gdy w analogicznym okresie 2019 r. było ich 233 282.

Koniec hegemonii Corolli

W maju najpopularniejszym modelem rejestrowanym przez polskich klientów – zarówno indywidualnych jak i firmy – okazała się skoda fabia (772 egzemplarze), która zdetronizowała prowadzącą w tym zestawieniu przez kilka ostatnich miesięcy toyotę corollę (754 egzemplarze). Wyprzedzenie corolli przez fabię było możliwe za sprawą spadku sprzedaży japońskiego modelu względem kwietnia – o 4,1 proc.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – maj 2020

Lp. Model Maj 20’ Kwiecień 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 334 245 +36,3
2. toyota yaris 309 224 +37,9
3. toyota rav4 271 177 +53,1
4. toyota corolla 235 197 +19,3
5. skoda fabia 219 98 +123,5
6. kia sportage 181 82 +120,7
7. hyundai tucson 161 67 +140,3
8. fiat tipo 161 77 +109,1
9. kia stonic 151 75 +101,3
10. toyota aygo 145 101 +43,6
11. skoda octavia 137 60 +128,3
12. skoda kamiq 124 94 +31,9
13. toyota c-hr 124 84 +47,6
14. dacia sandero 118 86 +37,2
15. suzuki swift 115 55 +109,1
16. opel corsa 112 72 +55,6
17. hyundai i20 105 65 +61,5
18. kia rio 104 54 +92,6
19. renault clio 101 83 +21,7
20. volkswagen tiguan 82 61 +34,4
1-20. 3289 2057 +59,9
Pozostałe 3196 2333 +47,7
Suma 6485 4390 +47,7

Źródło: Bankier.pl na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Majowe podium zamknęła skoda octavia (716 egzemplarzy), a kolejne dwa miejsca w rankingu należą do SUV-ów. Wysoką pozycją, głównie za sprawą rejestracji przez klientów indywidualnych, zachowała dacia duster (673 egzemplarze), a wynik powyżej 600 osiągnęła również toyota rav4 (642 egzemplarze).

Największym miesięcznym wzrostem liczby sprzedanych egzemplarzy może pochwalić się jednak Renault. Model clio znalazł 593 nabywców – o 202,6 proc. więcej niż w kwietniu. Bardziej okazały miesięczny wzrost sprzedaży osiągnął jedynie seat leon (262 egzemplarzy i +249,3 proc. m/m).

Najlepsze wyniki sprzedażowe w pierwszych czterech miesiącach 2020 r. pozwoliły jednak toyocie corolli utrzymać palmę pierwszeństwa, gdy weźmiemy pod uwagę wyniki sprzedażowe od 1 stycznia do 31 maja. Corolla znalazła 6854 nabywców, podczas gdy druga w zestawieniu skoda octavia sprzedała się w 5863 egzemplarzach, a trzecia toyota yaris w 5118.

SUV-y pukają do czołówki

Procentowo sprzedaż nowych aut mocniej wzrosła względem kwietnia w segmencie klientów indywidualnych, którzy w maju zarejestrowali 6485 egzemplarzy – o 47,7 proc. więcej niż w kwietniu. Był to również wynik o 51 proc. gorszy względem maja 2019 r.

Liderem wśród „Kowalskich” pozostała dacia duster, która na czoło zestawienia wyszła przed miesiącem. W maju osiągnęła wynik 334 sprzedanych egzemplarzy.

Podobnie jak przed miesiącem drugie miejsce zajęła toyota yaris (309 egzemplarzy). Coraz lepsze wyniki sprzedażowe notuje toyota rav4. SUV produkowany przez Toyotę w maju wskoczył na podium z wynikiem 271 sprzedanych egzemplarzy), wyprzedzając inny japoński model – corollę (235 egzemplarze).

W stosunku do kwietnia, sprzedaż najmocniej wzrosła w przypadku innego SUV-a – hyundaia tucsona (161 egzemplarzy i +140,3 proc. m/m). Wzrost sprzedaży w relacji miesięcznej powyżej 100 proc. osiągnęło jeszcze sześć innych modeli, w tym dwa SUV-y: kia sportage, kia stonic, a poza nimi fiat tipo, suzuki swift, skoda octavia i skoda fabia.

Od początku roku do końca maja najwięcej egzemplarzy w segmencie klientów indywidualnych sprzedała Toyota, które dwa modele – yaris (2958 egzemplarzy) i corolla (2020 egzemplarzy) jako jedyne przekroczyły próg 2 tys. sztuk.

Do tysiąca egzemplarzy w maju dobiła toyota c-hr (1026 sprzedanych egzemplarzy), skoda kamiq (1087), toyota aygo (1109). Próg ten jeszcze w poprzednich miesiącach przekroczyły: skoda octavia (1144), hyundai tucson (1210), fiat tipo (1269) oraz skoda fabia (1400).

Czechy vs Japonia – 2:1

Firmy w maju zarejestrowały 14 664 nowe samochody (+35,2 proc. m/m i -56,6 proc. r/r). Największą popularnością w tym segmencie w maju mogły pochwalić się dwie skody: octavia (579 egzemplarzy i +8,0 proc. m/m) i fabia (553 egzemplarze i +41,1 proc. m/m), które wyprzedziły toyotę corollę (519 egzemplarzy i -11,9 proc. m/m). Wynik osiągnięty w kwietniu znacząco poprawiło czwarte w zestawieniu renault clio (492 egzemplarze i +335,4 proc. m/m).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – maj 2020

Lp. Model Maj 20’ Kwiecień 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. skoda octavia 579 536 +8,0
2. skoda fabia 553 392 +41,1
3. toyota corolla 519 589 -11,9
4. renault clio 492 113 +335,4
5. toyota rav4 371 262 +41,6
6. dacia duster 334 182 +68,7
7. kia cee’d 334 182 +83,5
8. volkswagen golf 322 214 +50,5
9. skoda superb 257 215 +19,5
10. skoda scala 254 132 +92,4
11. opel astra 248 141 +75,9
12. seat leon 235 59 +298,3
13. bmw x5 216 150 +44,0
14. toyota c-hr 208 215 -3,3
15. toyota camry 199 94 +111,7
16. ford focus 191 153 +24,8
17. toyota yaris 188 139 +35,3
18. volvo cx60 173 247 -30,0
19. mercedes-benz (klasa gle) 164 86 +90,7
20. toyota aygo 162 82 +97,6
1-20. 6004 4202 +42,9
Pozostałe 8660 6647 +30,3
Suma 14 664 10 849 +35,2

Źródło: Bankier.pl na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Oprócz toyoty corolli, spadek sprzedaży w relacji miesięcznej zaliczyła toyota c-hr (208 egzemplarzy i -3,3 proc. m/m) oraz lider segmentu premium w ostatnich miesiącach – volvo xc60 (-30 proc. m/m).

Dzięki dobremu wynikowi osiągniętemu w maju, do liderującej od początku roku toyoty corolli (4834 sprzedanych egzemplarzy od 1 stycznia do 31 maja 2020 r.), zbliżyła się skoda octavia (4719 egzemplarzy). Oba modele znacząco odskoczyły stawce. Trzecia skoda fabia mogła pochwalić się 3285 sprzedanymi egzemplarzami, a kolejny w zestawieniu volkswagen golf był rejestrowany od początku roku 2201 razy.

Komentarze
Spadek sprzedaży aut w Polsce hamuje. Nowy lider rankingu sprzedaży
Marcin Kaźmierczak
Podziel się