Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Rynek moto w Europie na plusie, ale wciąż w dołku. Polska w czołówce wzrostów

Rynek moto w Europie na plusie, ale wciąż w dołku. Polska w czołówce wzrostów

W pierwszej połowie 2021 r. w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano 5,36 mln samochodów osobowych – wynika z raportu stowarzyszenia ACEA. Choć to wynik o 25 proc. wyższy od osiągniętego w I poł. 2020, w relacji dwuletniej rynek moto w Europie wciąż znajduje się pod kreską.

Tylko w jednym kraju – Niemczech – w I poł. 2021 r. zarejestrowano ponad 1 mln nowych samochodów osobowych (1,39 mln). Tym samym co czwarte nowe auto osobowe zarejestrowany w Unii Europejskiej otrzymało niemieckie tablice rejestracyjne.

Rejestracje nowych aut w państwach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii – I poł. 2021

Kraj Liczba rejestracji Zmiana r/r [w proc.] Zmiana względem I poł. 2019 r. [w proc.]
UE 5 361 857 +25,2 -22,5
UE + EFTA + UK 6 486 351 +27,1 -23,0
Austria 134 396 +19,2 -23,6
Belgia 232 391 +7,3 -25,2
Bułgaria 12 926 +27,2 -29,5
Chorwacja 25 975 +49,1 -32,0
Cypr 5794 +17,9 -11,9
Czechy 112 805 +18,7 +12,2
Dania 96 506 +9,2 -21,1
Estonia 12 940 +41,7 -7,1
Finlandia 56 730 +19,7 -5,9
Francja 922 765 +28,9 -20,9
Grecja 58 362 +59,6 -11,0
Hiszpania 456 833 +34,4 -34,0
Holandia 163 173 +3,3 -28,0
Irlandia 63 861 +20,8 -20,9
Litwa 18 648 +10,9 -20,6
Luksemburg 25 287 +21,6 -18,8
Łotwa 7684 +17,0 -19,0
Niemcy 1 390 889 +14,9 -24,8
Polska 243 113 +35,2 -12,7
Portugalia 81 445 +25,6 -36,7
Rumunia 47 169 -4,9 -34,1
Słowacja 38 449 +13,0 -26,2
Słowenia 31 009 +10,7 -22,2
Szwecja 173 163 +37,8 +3,1
Węgry 64 794 +16,4 -13,1
Włochy 884 750 +51,4 -18,2
EFTA 214 521 +28,8 -11,6
Wielka Brytania 909 973 +39,2 -28,3

Źródło: ACEA

W całej Unii Europejskiej zarejestrowano w I poł. 2021 r. 5 361 857 nowych samochodów osobowych – o 25,2 proc. więcej niż przed rokiem, ale jednocześnie o 22,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., a więc przed wybuchem pandemii koronawirusa. Nominalnie na unijnych drogach przybyło o 1,55 mln mniej osobówek niż przed dwoma laty.

Podobnie jak w poprzednich latach tak i w I poł. 2021 r. drugim największym rynkiem motoryzacyjnym w UE była Francja (922 tys.), a na trzecim miejscu po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE plasują się Włochy (884 tys.).

Polska piątym rynkiem sprzedaży nowych aut w UE

W bazie polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów w tym czasie zarejestrowano 243 113 nowych aut osobowych. Tym samym Polska, wyprzedzając Belgię, znalazła się na piątym miejscu wśród państw należących do Unii Europejskiej.

Polski rynek sprzedaży nowych aut znalazł się także w czołówce unijnych rynków pod względem odrabiania strat względem pandemicznego pierwszego półrocza 2020 r. W relacji rocznej liczba rejestracji nowych aut osobowych nad Wisłą wzrosła o 35,2 proc., co było szóstym wynikiem w UE. Najwyższy wzrost w tym okresie odnotowano w Grecji (+59,6 proc. r/r), a powyżej 40 proc. sprzedaż nowych aut osobowych wzrosła także we Włoszech (51,4 proc. r/r), Chorwacji (+49,1 proc. r/r) oraz Estonii (+41,7 proc. r/r).

Na drugim biegunie znalazła się Rumunia, gdzie względem I poł. 2020 r. zanotowano spadek sprzedaży nowych aut osobowych o blisko 5 proc. oraz dwa kraje Beneluksu: Holandia, gdzie sprzedaż wzrosła jedynie o 3,3 proc. i Belgia (+7,3 proc. r/r).

W porównaniu z I poł. 2019 r., a więc wynikami osiąganymi przez branżę jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, sprzedaż nowych aut osobowych w 26 spośród 27 państw Unii Europejskiej obniżyła się. Na tym tle spadek zainteresowania kupnem nowych aut wśród Polaków był jednym z niższych w UE i wyniósł 12,5 proc. Obniżkę poniżej 10 proc. zanotowano jedynie na północy Europy: w Finlandii i Estonii, a wzrost miał miejsce jedynie w Szwecji i wyniósł 3 proc.

Najmocniej w relacji dwuletniej – o ponad 30 proc. – sprzedaż nowych aut osobowych spadła w Chorwacji, Hiszpanii, Rumunii i Portugalii.

Europejczycy kupują inne auta niż Polacy

Najpopularniejszą marką wśród rejestrujących samochody w Unii Europejskiej w I poł. 2021 r. został Volkswagen (625 tys.), który podobnie jak w poprzednich latach zdeklasował konkurencję. Na podium uplasowały się jeszcze dwie francuskie marki, popularne przede wszystkim w swoim macierzystym kraju: Peugeot (380 tys.) i Renault (347 tys.).

Rejestracje nowych aut osobowych w UE w I poł. 2021 r. – najpopularniejsze marki

Lp. Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. Volkswagen 625 094
2. Peugeot 380 796
3. Renault 347 641
4. Toyota 318 070
5. Skoda 298 797
6. BMW 292 330
7. Mercedes 276 614
8. Fiat 266 125
9. Audi 263 296
10. Citroen 242 078
11. Ford 227 437
12. Opel 218 238
13. Hyundai 204 550
14. Kia 200 169
15. Seat 197 145
16. Dacia 181 528
17. Volvo 127 097
18. Nissan 95 840
19. Mini 68 224
20. Jeep 68 059

Źródło: ACEA

Na kolejnych miejscach, już za podium, znalazły się dwie marki, które od kilku lat święcą największą popularność nad Wisłą: Toyota (318 tys.) oraz Skoda (298 tys.). Oznacza to, że co siódma Toyota zarejestrowana w UE w I poł. 2021 r. trafiła do bazy polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów. W przypadku Skody stało się tak z co dziesiątym autem tej marki.

Popularne w Polsce modele produkowane przez Kię i Hyundaia w UE nie cieszyły się w I poł. 2021 r. taką popularnością. Z drugiej strony popularne w innych państwach należących do UE peugeoty i renault wciąż nie znajdują znacznego zainteresowania wśród polskich klientów.

Tematy
Komentarze
Rynek moto w Europie na plusie, ale wciąż w dołku. Polska w czołówce wzrostów
Marcin Kaźmierczak
Podziel się