Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ruch w salonach samochodowych wraca do normy. TOP20 modeli w maju

Ruch w salonach samochodowych wraca do normy. TOP20 modeli w maju

Na rynku sprzedaży nowych aut sytuacja powoli się stabilizuje i wraca do normalności notowanej przed pandemią koronawirusa. Tegoroczny maj był drugim pod tym względem majem w historii – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Podobnie jak przed wybuchem pandemii koronawirusa wynik osiągnięty przez branżę w maju utrzymał się na podobnym poziomie względem kwietnia. W maju 2021 r. w Polsce zarejestrowano 47 993 nowe samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t. W porównaniu z kwietniem był to wynik o 2 proc. wyższy.

Wśród nich było 41 388 nowych aut osobowych (+3,1 proc. m/m). Tym samym tegoroczny maj był trzecim najlepszym pod tym względem majem w historii.

Od początku roku do końca maja w wydziałach komunikacji polskich urzędów zarejestrowano łącznie 230 999 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – o 41,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.

Japonia – Czechy 2:0

Maj był kolejnym miesiącem walki o prymat na polskim rynku nowych aut między Toyotą a Skodą. Najpopularniejszym modelem, biorąc pod uwagę zarówno klientów indywidualnych, jak i firmy, okazała się toyota corolla (1649 zarejestrowanych egzemplarzy), która wyprzedziła swoją młodszą siostrę – yaris (1580 szt.). Podium uzupełniła skoda octavia (1421 szt.), a próg tysiąca sprzedanych egzemplarzy przekroczyła jeszcze dacia duster (1050 szt.) oraz skoda fabia (1046 szt.).

Identycznie wygląda ranking sprzedaży, jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze pięć miesięcy 2021 r. Przewaga budowana przez corollę od początku roku jest jednak większa. Japoński model jako jedyny przekroczył próg 10 tys. sprzedanych egzemplarzy (10 483 szt.), co przełożyło się na wzrost sprzedaży w skali roku o 53 proc. Kolejne trzy modele w rankingu popularności (toyota yaris, skoda octavia i dacia duster) za sprawą nowych generacji dostępnych w polskich salonach również mogą pochwalić się dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży w skali roku.

Gust „Kowalskiego” bez zmian

Najpopularniejszy model 2020 r. wśród klientów indywidualnych – toyota yaris, po miesiącu przerwy wrócił na czoło rankingu. W maju 2021 r. polscy klienci indywidualni zarejestrowali 603 nowe egzemplarze tego modelu. I choć względem kwietnia był to wynik o 20 proc. niższy, yaris o dokładnie 200 egzemplarzy wyprzedziła drugą w rankingu dacię duster (403 szt.). Podium uzupełniła toyota corolla (359 szt.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – maj 2021

Lp. Model Maj ’21 Kwiecień ’21 Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 603 758 -20,4
2. dacia duster 403 498 -19,1
3. toyota corolla 359 437 -17,8
4. volkswagen t-roc 354 211 +67,8
5. hyundai tucson 334 424 -21,2
6. kia sportage 333 317 +5,0
7. dacia sandero 299 138 +116,7
8. toyota rav4 243 318 -23,6
9. toyota aygo 230 158 +45,6
10. skoda fabia 225 251 -10,4
11. skoda kamiq 218 201 +8,5
12. suzuki vitara 185 153 +20,9
13. kia stonic 168 179 -6,1
14. toyota c-hr 151 177 -14,7
14. volkswagen tiguan 151 203 -25,6
16. skoda octavia 149 137 +8,8
17. hyundai i20 147 158 -7,0
17. kia xceed 147 122 +20,5
19. hyundai kona 145 95 +52,6
20. hyundai i30 130 75 +73,3
1-20. 4974 5010 -0,7
Pozostałe 4944 4634 -+6,7
Suma 9918 9644 +2,8

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Z pierwszej piątki, w porównaniu z kwietniem, wypadła toyota rav4. Jej miejsce zajęły jednak dwa inne SUV-y: volkswagen t-roc (354 szt.), który zaliczył 68-procentowy wzrost sprzedaży w relacji do kwietnia, oraz hyundai tucson.

Względem kwietnia najmocniej – ponad dwukrotnie – wzrosła sprzedaż dacii sandero. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży zanotowało także suzuki vitara oraz trzy koreańskie modele: kia xceed, hyundai kona oraz hyundai i30.

Polscy klienci indywidualni od początku roku zarejestrowali 53 205 nowych samochodów osobowych – o 15,6 proc. więcej niż przed rokiem. Tak znaczący wzrost wynika jednak z niskiej bazy. Przed rokiem bowiem sprzedaż nowych aut sięgnęła dna za sprawą obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa – m.in. zamkniętych wydziałów komunikacji w urzędach.

Trzy czwarte aut na REGON

Blisko 76 proc. nowych samochodów osobowych, które w maju 2021 r. trafiły do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów, zostało zarejestrowanych przez działające w Polsce firmy. Fizycznie w bazie CEP przybyło 31 470 takich pojazdów – o 114,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – maj 2021

Lp. Model Kwiecień 21’ Maj 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1290 1851 -30,3
2. skoda octavia 1272 1293 -1,6
3. toyota yaris 977 895 +9,2
4. skoda fabia 821 787 +4,3
5. toyota rav4 680 761 -10,6
6. renault clio 657 617 +107,3
7. dacia duster 647 583 +11,0
8. kia cee’d 610 480 +27,1
9. hyundai i30 601 393 +52,9
10. hyundai tucson 597 559 +6,8
11. volkswagen t-roc 507 359 +41,2
12. volkswagen golf 491 5,6 -3,0
13. skoda superb 474 547 -13,3
14. toyota c-hr 453 599 -24,4
15. ford focus 445 568 -21,7
16. seat leon 394 352 +11,9
17. fiat tipo 387 227 +70,5
18. volkswagen tiguan 371 512 -27,5
19. bmw serii 3 366 319 +14,7
19. audi q5 366 214 +71,0
1-20. 12 406 12 122 +2,3
Pozostałe 19 064 18 383 +3,7
Suma 31 470 30 505 +3,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W maju 2021 r. podobnie jak w poprzednich miesiącach firmy najczęściej rejestrowały toyoty corolle (1290 szt.). Było ich jednak o 30 proc. mniej niż w kwietniu. Corolla nieznacznie, bo zaledwie o 18 zarejestrowanych egzemplarzy, wyprzedziła drugą w rankingu skodę octavię (1272 szt.). To jedyne modele, które przekroczyły próg tysiąca egzemplarzy.

Spory awans w klasyfikacji, o piętnaście pozycji, zanotowało renault clio (657 szt.), a to za sprawą dwukrotnego (+107,3 proc. m/m) wzrostu sprzedaży względem kwietnia. Kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży w relacji do kwietnia, podobnie jak w przypadku klientów indywidualnych, wśród firm zanotował także volkswagen t-roc (507 szt.).

W czołowej dwudziestce znalazły się także dwa modele segmentu premium, czyli modele, których bazowe wersje są warte co najmniej 150 tys. zł. To bmw serii oraz audi q5 (po 366 szt.).

Od początku roku firmy działające w Polsce zarejestrowały na REGON 146 197 nowych samochodów osobowych (+49,2 proc. r/r). W czołowej piątce popularności znalazły się trzy toyoty: corolla (7927 szt.), yaris (4282 szt.) oraz rav4 (3071 szt.) oraz dwie skody: octavia (6375 szt.) i fabia (3575 szt.).

Tematy
Komentarze
Ruch w salonach samochodowych wraca do normy. TOP20 modeli w maju
Marcin Kaźmierczak
Podziel się