W 2022 r. spadła sprzedaż opon do aut osobowych i dostawczych, do czego przyłożył się zwłaszcza ostatni kwartał – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Już co piąty kupiony komplet to opony całoroczne.
Sprzedaż opon w całym 2022 r. spadła w ujęciu rocznym o 4 proc. Wzrost zanotowano jedynie w przypadku sprzedaży opon do samochodów z nadwoziem SUV (+8 proc. r/r). Miał on jednak przede wszystkim związek z rosnącą w ostatnich latach sprzedażą tego typu aut. Dość powiedzieć, że zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wśród 20. najpopularniejszych modeli aut osobowych siedem było SUV-ami, a kolejne cztery crossoverami.
Pokazują to także dane dotyczące rozmiarów sprzedawanych opon. Coraz większym zainteresowaniem kupujących cieszą się opony duże – 18-, 19-calowe i większe.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego
Zdecydowane pogorszenie sytuacji przyniosły ostatnie miesiące 2022 r. W IV kw. 2022 r. sprzedaż opon do aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t spadła w ujęciu rocznym o 18 proc. Sprzedawców ratowały jedynie niesłabnące zamówienia opon do SUV-ów. Gdyby z analizy wyłączyć auta z tym typem nadwozia, spadek w relacji rocznej wyniósłby 21 proc.
Tym razem nieznaczny wzrost (+1 proc. r/r) odnotowano jedynie w przypadku opon do samochodów ciężarowych.
– Spadki sprzedaży opon potwierdzają spowolnienie gospodarcze i wyczekiwanie na to, co wydarzy się w 2023 roku – zarówno w kontekście niższego popytu na samochody, jak i oszczędzania na wydatkach w gospodarstwach domowych – ocenia Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – I chociaż w porównaniu do czasów pandemii sprzedaż opon jest znacznie wyższa, to jednak widać niepewność w tym segmencie motoryzacji – dodaje.
Do spadków w całym 2022 r. przyczyniło się przede wszystkim mniejsze zainteresowanie Polaków oponami zimowymi (w tym w przypadku sprzedaż spadła o 7,5 proc. r/r), które w dalszym ciągu mają największy udział w rynku (43 proc.). Wzrost zanotowano z kolei po stronie opon letnich (+6,5 proc. r/r) oraz całorocznych (+5 proc. r/r). Ich udziały w rynku sprzedaży nowych opon wzrosły odpowiednio do 39 proc. (+3 pp. r/r) i 18 proc. (+1 pp. r/r).
Jak zauważa Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO, dynamika sprzedaży opon całorocznych znacząco spadła po kilku latach mocnych wzrostów.
– Wydaje się, że osiągnęła docelową pozycję na rynku – ocenia Sarnecki.