Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Parkowanie w mieście coraz droższe

Parkowanie w mieście coraz droższe

6 zł za godzinę – dwukrotnie więcej niż dotychczas – będą od grudnia płacić kierowcy chcący zostawić auto w centrum Krakowa. Podwyżkę we wrześniu wprowadzi także Gdańsk. Trudniej niż z podnoszeniem opłat za parkowanie idzie za to polskim miastom budowa parkingów Park&Ride. Tych w całym kraju jest mniej niż w samym Hamburgu.

W Krakowie do 2030 r. ma powstać 10 tys. miejsc na parkingach Park&Ride. Do tej pory najwięcej takich miejsc zbudował Wrocław. Ilość lokalizacji nie idzie jednak w parze z pojemnością. Najwięcej miejsc oferują parkingi w Warszawie. Tylko jeden z nich, przy stacji metra Młociny, może pomieścić ponad 1000 aut – tyle co wszystkie parkingi w Gdańsku i Poznaniu razem wzięte.

Polskim systemom Park&Ride daleko wciąż do ich zachodnich pierwowzorów. System, który pozwala zostawić auto i przesiąść się w tramwaj lub autobus, działa w pięciu spośród ośmiu największych polskich miastach. Do Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska dołączył niedawno Szczecin. Wszystkie parkingi mogą łącznie pomieścić 8602 aut. Tymczasem w samym tylko Hamburgu jest ich ponad 10 tysięcy.

Za nieco ponad rok z parkingów Park&Ride będzie można korzystać także w Bydgoszczy. Konsekwentnie tego typu miejsc nie buduje za to Łódź, choć i Poznań nie rozpieszcza kierowców liczbą miejsc.

Parkingi płatne i Park&Ride

Miasto Liczba miejsc w strefie płatnego parkowania Opłata za godzinę parkowania [w zł] Liczba miejsc na parkingach Park&Ride Największy parking Park&Ride Minimalne warunki do spełnienia
Warszawa 30 000 3 zł – pierwsza godzina, 3,6 zł – druga godzina, 4,2 – trzecia godzina, 3 zł – każda kolejna 4655 1010 – parking przy stacji metra Młociny 15 zł – zakup biletu dobowego na komunikację publiczną
Kraków 23 000 3 zł – pierwsza godzina, 3,5 zł – druga godzina, 4,1 zł – trzecia godzina, 3 zł – każda kolejna 1000 220 – parking Czerwone Maki na południowym-zachodzie Krakowa 10 zł – opłata za wjazd; na podstawie biletu można korzystać z komunikacji publicznej przez cały dzień
Wrocław 4366 3 zł – pierwsza godzina, 3,6 zł – druga godzina, 4,3 – trzecia godzina, 3 zł – każda kolejna 1450 162 – parking przy skrzyżowaniu ul. Opolskiej i Głubszyckiej 11 zł – zakup biletu dobowego na komunikację publiczną (wjazd na 9 parkingów zamkniętych szlabanami), na pozostałych wjazd bezpłatny
Poznań 8360 3 zł – pierwsza godzina, 3,6 zł – druga godzina, 4,3 zł – trzecia godzina, 3 zł – każda kolejna 130 Jedyny parking w pobliżu przystanku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju „Szymanowskiego” 10 zł – opłata za wjazd; na podstawie biletu można korzystać z komunikacji publicznej przez cały dzień
Gdańsk 5777 3 zł – pierwsza godzina, 3,6 zł – druga godzina, 4,3 zł – trzecia godzina, 3 zł – każda kolejna 884 387 – przystanek przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej „Rębiechowo” Parkingi Park&Ride są bezpłatne

Źródło: Bankier.pl

Parkingi w Warszawie

W warszawskiej strefie płatnego parkowania kierowcy mają do dyspozycji w sumie blisko 30 tys. miejsc. 1135 z nich udostępnionych jest wyłącznie osobom niepełnosprawnym.

Opłaty za postój przy warszawskich ulicach nie są jednak najdroższe w Polsce. W każdej ze stref pierwsza godzina kosztuje 3 zł, druga 3,6 zł, trzecia 4,2 zł, a każda kolejna 3 zł.

Warszawa przoduje, i to zdecydowanie, również pod względem liczby miejsc na parkingach Park&Ride. Na 16 placach dostępnych jest 4655 miejsc dla samochodów i 728 stojaki na rowery. Największy, wielopoziomowy parking na 1010 miejsc znajduje się przy stacji metra Młociny.

Z parkingów P&R w Warszawie bezpłatnie mogą skorzystać jedynie posiadający czasowe bilety na komunikację miejską i osoby uprawnione do bezpłatnych przejazdów. Jak informuje Tomasz Demiańczuk z wydziału prasowego warszawskiego magistratu, w innym przypadku za wjazd trzeba zapłacić 100 zł. Nie pomoże również bilet jednorazowy na tramwaj, autobus lub metro. Opłata zacznie być naliczana po 20 minutach od wjazdu na parking.

W kolejnych latach sieć parkingów P&R ma powiększyć się o 1652 miejsca. Największy nowy parking planowany jest przy stacji budowanej drugiej linii metra „Lazurowa”. Pomieści 1000 aut. 300 samochodów będzie mogło zaparkować przy budowanej stacji metra „Trocka”, 220 przy stacji kolejowej „Warszawa Żerań”, a 132 przy stacji „Warszawa Jeziorki”.

Parkingi w Krakowie

Parkuj, póki możesz – do takiego wniosku mogą dojść kierowcy w Krakowie. Miasto, które do tej pory miało najniższe stawki za parkowanie wśród największych polskich miast, postanowiło to zmienić i wysokimi opłatami odstraszyć kierowców przed wjazdem do centrum.

Choć pierwotny pomysł 9 zł za godzinę upadł, od 15 grudnia i tak trzeba będzie płacić dwa razy więcej niż w innych miastach. Godzina postoju w podstrefie A będzie kosztowała 6 zł, w podstrefie B – 5 zł, a w podstrefie C – 4 zł.

Jeszcze wcześniej, bo już od września, krakowska strefa płatnego parkowania będzie nie tylko droższa, ale i większa – zamiast 23 tys. miejsc, kierowcy będą musieli płacić za postój na jednym z 25 tys. miejsc.

Kierowcy bezpłatnie, przynajmniej w teorii, mogą za to zaparkować na jednym z pięciu parkingów Park&Ride, które w sumie oferują 1000 miejsc. Największy parking – Czerwone Maki – pomieści 220 auta.

Aby móc wjechać na parking, nie trzeba mieć wykupionego wcześniej biletu czasowego na komunikację miejską. Za wjazd trzeba zapłacić 10 zł, ale na podstawie wydanego biletu można jeździć komunikacją miejską przez cały dzień. Do wjazdu uprawniają także bilety miesięczne.

Do 2030 r. krakowski magistrat chce zwiększyć liczbę miejsc na parkingach Park&Ride dziesięciokrotnie. Nowe parkingi będą budowane przy przystankach i pętlach tramwajowych.

– Większej liczby miejsc postojowych raczej nie będziemy planować, tym bardziej że wokół miasta w okolicznych gminach powstają podobne węzły przesiadkowe przy dworcach kolejowych – mówi Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Parkingi we Wrocławiu

Najwięcej parkingów Park&Ride zbudował Wrocław. Według metodologii urzędników w mieście znajdują się 24 takie parkingi. Faktycznie mieszczą się one jednak w 18 lokalizacjach, z czego w kilku – m.in. przy stacji kolejowej „Wrocław Psie Pole” parking został podzielony na trzy części. Łącznie do dyspozycji kierowców jest ok. 1450 miejsc. Największy parking przy skrzyżowaniu ul. Opolskiej i Głubczyckiej na wjeździe od strony Opola może pomieścić 162 samochody.

Od maja wjazdy na 9 parkingów zostały zamknięte szlabanami. Wszystko po to, aby z darmowego parkowania nie korzystali mieszkańcy pobliskich osiedli. Aby otworzyć szlaban, trzeba mieć przy sobie kupiony wcześniej bilet okresowy na komunikację miejską, kartę miejską lub kartę uprawniającą do darmowych przejazdów.

W najbliższych latach we Wrocławiu mają powstać nowe parkingi przy stacji kolejowej „Wrocław Klecina”, szpitalu przy ul. Fieldorfa, dworcu kolejowym „Wrocław Osobowice” oraz przy ul. Kamiennogórskiej. Łącznie kierowcy wjeżdżający do miasta zyskają ok. 200 miejsc.

– Cały czas trwają analizy kolejnych lokalizacji i starania o pozyskanie terenów od PKP – przy stacjach: „Wrocław Leśnica”, „Wrocław Wschód” i „Wrocław Brochów” – informuje Klaudia Piątek z biura prasowego wrocławskiego magistratu.

We Wrocławiu kierowcy mogą zaparkować także na jednym z 4366 miejsc w strefie płatnego parkowania. Trzy czwarte z nich zlokalizowano w najtańszej podstrefie C, w której pierwsza godzina postoju kosztuje 2 zł. O złotówkę więcej za godzinę postoju trzeba zapłacić w podstrefach B i A.

Parkingi w Gdańsku

Gdańscy radni jako pierwsi już w marcu skorzystali z ustawy umożliwiającej wprowadzanie wyższych opłat za parkowanie. Podwyżka – przynajmniej w porównaniu z krakowską – jest jednak niewielka i wyniosła średnio 10 proc. Nowe stawki wejdą w życie we wrześniu, ponieważ do tego czasu zabrania tego vacatio legis. Wówczas za pierwszą godzinę parkowania na jednym z 5777 miejsc objętych strefą trzeba będzie zapłacić 3,30 zł, za drugą godzinę 3,90 zł, za trzecią 4,90 zł, a za każdą kolejną 3,30 zł.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni sprawuje pieczę także nad parkingami Park&Ride, które oferują kierowcom 884 miejsc – w większości przy stacjach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Największy przy stacji „Rębiechowo” może pomieścić 387 samochodów.

– Auto na parkingu Park&Ride można zaparkować w dowolnym dniu tygodnia o dowolnej porze doby bez jakiejkolwiek opłaty – mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Jak twierdzi Sieliwończyk, miasto zamierza rozbudować system Park&Ride, który jest jednym z elementów Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, ale nie ma na razie planów do co konkretnych terminów ani lokalizacji.

– Na pewno rozbudowy wymaga parking, który znajduje się przy przystanku PKM Gdańsk Jasień, gdzie zlokalizowanych jest 80 miejsc postojowych. Ta część miasta rozwija się dynamicznie, przybywa tam inwestycji mieszkaniowych, więc konieczność dostosowania m.in. infrastruktury parkingowej dla potrzeb mieszkających tam osób jest niezbędna – zaznacza.

Parkingi w Poznaniu

Tylko jeden parking Park&Ride działa za to w Poznaniu. Zlokalizowano go przy skrzyżowaniu ulic: Szymanowskiego, Opieńskiego i Szeligowskiego. Zmieści się na nim 130 samochodów.

Aby przeciwdziałać zatłoczeniu ulic, Zarząd Transportu Miejskiego zbuduje kolejne trzy parkingi, które pomieszczą 207 samochodów.

Parking na 100 aut powstanie w rejonie ulic: św. Marcin, Warszawskiej i Świętojańskiego, 50 miejsc znajdzie się na parkingu przy przystanku kolejowym „Poznań Strzeszyn”, zaś 57 samochodów będzie mogło zaparkować na parkingu w rejonie ul. Hetmańskiej, Starołęckiej i Wągrowskiej w pobliżu ronda Starołęka.

Poznań – choć nie szokuje ilością parkingów P&R, plasuje się na trzecim miejscu pod względem liczby miejsc objętych strefą płatnego parkowania. Jest ich 8630. Opłata za pierwszą godzinę postoju, w zależności od podstrefy, waha się od 2 do 3 zł. Za drugą godzinę trzeba zapłacić od 2,40 do 3,60 zł, za trzecią od 2,80 do 4,30 zł, a każda kolejna wyceniana jest ponownie na od 2 do 3 zł.

Parkingi Park&Ride w Szczecinie

Z parkingów Park&Ride można korzystać także w Szczecinie. Jak na razie powstały dwa. Większy przy ul. Hangarowej w prawobrzeżnej części miasta może pomieścić jednorazowo 425 samochody. Na mniejszym przy ul. Turkusowej znajduje się 58 miejsc postojowych. Pierwszy z nich często świeci jednak pustkami. Kierowcy nie decydują się na parkowanie na Hangarowej, bo choć na tramwaj z parkingu jest raptem kilkadziesiąt metrów, ten – w ich opinii – jest i tak zbyt daleko od centrum miasta.

Parkingi Park&Ride w Bydgoszczy

Ciekawy system Park&Ride wprowadzą wkrótce władze Bydgoszczy. Na pięciu parkingach, na których znajdą się łącznie 773 miejsca, postój będzie uzależniony od liczby osób, które przyjadą autem. Budowa parkingów ruszy latem przyszłego roku i potrwa do końca 2021 r. Parkingi będą ogólnodostępne, ale przeznaczone jedynie dla osób, które przesiądą się do komunikacji publicznej. Godzina postoju będzie kosztowała 6 zł – w tej cenie będzie wliczony już bilet na autobus i tramwaj. Postój dwugodzinny będzie kosztował 6,30 zł, czterogodzinny – 7 zł, a ośmiogodzinny – 11 zł.

Jeśli autem przyjadą dwie osoby, za godzinę postoju zapłacą 6,50 zł, dwie – 7,30 zł, cztery – 9 zł i osiem – 15 zł.

Największy parking Park&Ride mieszczący 276 aut powstanie przy ul. Grudziądzkiej. Kolejne zostaną zbudowane w pobliżu ronda Kujawskiego (136 miejsc), pętli na Przylesiu (161 miejsc), Węzła Zachodniego (75 miejsc) i Lesie Gdańskim (125 miejsc).

Parkingi Park&Ride w Łodzi

Na parkingi typu Park&Ride konsekwentnie – przynajmniej jak dotąd – nie stawiają władze Łodzi. Jeden z takich parkingów ma powstać w trakcie przebudowy ul. Wojska Polskiego. Miasto zbuduje go przy końcowym przystanku tramwaju linii nr 6 w pobliżu skrzyżowania ul. Wojska Polskiego i Grzegorza Palki.

Zostawiając tam auto, kierowcy będą mogli przesiąść się zarówno do komunikacji miejskiej, jak i pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (pół kilometra na północ znajduje się stacja PKP – Łódź Marysin).

Parkowanie będzie możliwe jednak nie wcześniej niż w 2023 r. – wtedy najwcześniej zakończy się przebudowa ul. Wojska Polskiego.

Tematy
Komentarze
Parkowanie w mieście coraz droższe
Marcin Kaźmierczak
Podziel się