Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Od 6 grudnia wysokie mandaty za brak jazdy na „suwak” i korytarza życia

Od 6 grudnia wysokie mandaty za brak jazdy na „suwak” i korytarza życia

Pexels/Life Of Pix

W piątek, 6 grudnia, na polskich drogach zacznie obowiązywać jazda na „suwak”. Kierowcy będą musieli tworzyć także tzw. korytarze życia. Jeśli tego nie zrobią, otrzymają nawet 500 zł mandatu.

Długo wyczekiwane przez kierowców zmiany wejdą w życie w Mikołajki. To efekt opublikowania w Dzienniku Ustaw nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Wprowadzone przepisy będą ułatwieniem w sytuacjach, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów oraz podczas wypadków, aby umożliwić służbom ratowniczym szybkie dotarcie do poszkodowanych.

– W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Zależy nam, by kierowcy wiedzieli, jak należy tworzyć korytarze życia, żeby odpowiednie służby mogły jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych – mówi minister infrastruktury, przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Adamczyk.

Jak jeździć na „suwak”?

W myśl nowych przepisów „gdy nie zaistnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy pasem ruchu na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku, jazdy z powodu wystąpienia utrudnienia na tym pasie lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia utrudnienia lub miejscem zanikania pasa, umożliwić kierującemu pojazdem znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa na sąsiedni, po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy. Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny” – czytamy w projekcie zmian w kodeksie drogowym.

GDDKiA

GDDKiA

Zasada prawej ręki

W sytuacji, gdy zarówno kierowca na pasie lewym, jak i prawym, nie będzie miał możliwości kontynuowania jazdy, będzie obowiązywała zasada „prawej ręki” – pierwszeństwo będzie miał kierujący pojazdem znajdującym się na skrajnym prawym pasie.

W uzasadnieniu przedstawiciele ministerstwa infrastruktury tłumaczą, że zmiana przepisów – o którą wnioskowali sami kierowcy – powinna zmniejszyć korki i zapewnić płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę.

Wraz z obowiązkową jazdą na „suwak” na drogach przed zwężeniami z dwóch pasów do jednego pojawią się nowe znaki D-56.

Korytarz życia w przepisach – jak go utworzyć?

Kolejną, równie istotną zmianą, jest wprowadzenie obowiązku ustawiania „korytarza życia”, który do tej pory zależał jedynie od dobrej woli stojących w korku kierowców. Zgodnie z dotychczasowymi zaleceniami korytarz na drogach dwupasmowych będzie tworzony pośrodku, a na drogach szerszych – pomiędzy skrajnym lewym i sąsiadującym z nim środkowym pasem.

Ministerstwo Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury

Kierowcy znajdujący się na lewym pasie, aby ustąpić miejsca służbom, będą musieli zjechać maksymalnie w lewo, a znajdujący się na pozostałych pasach maksymalnie w prawo.

Jazda na „suwak” i korytarz życia – mandaty

W przypadku, gdy kierowca nie zastosuje się do przepisów nakazujących ustąpienie pierwszeństwa i jazdę na „suwak”, policja potraktuje tę sytuację, jako utrudnianie ruchu lub uniemożliwianie wjazdu innym pojazdom. Po stwierdzeniu wykroczenia, kierowca będzie mógł zostać ukarany mandatem od 50 do 500 zł.

Równie wysokim mandatem – maksymalnie 500 zł – będą mogli zostać ukarani kierowcy, którzy nie stworzą korytarza życia. Jeśli policjanci stwierdzą, że kierowca rażąco zablokował przejazd służb ratunkowych, sprawa nie skończy się na mandacie. Wówczas policjanci skierują wniosek do sądu, który zdecyduje o karze dla kierowcy.

Tematy
Komentarze
Od 6 grudnia wysokie mandaty za brak jazdy na „suwak” i korytarza życia
Marcin Kaźmierczak
Podziel się