Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Klasyki znikają z polskich dróg. Jakie modele Polacy oddają na złom?

Klasyki znikają z polskich dróg. Jakie modele Polacy oddają na złom?

W 2019 r. Polacy wyrejestrowali ponad pół miliona aut, z których 90 proc. zostało poddane kasacji – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Których marek i modeli Polacy pozbywali się najczęściej?

Kasacji, według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, poddano 468 882 samochody. To o 7 proc. mniej niż w 2018 r.

Samochody zdemontowane w Polsce w 2019 r. – najpopularniejsze marki

Lp. Marka Liczba zdemontowanych egzemplarzy
1. Opel 77 453
2. Volkswagen 61 055
3. Fiat 60 928
4. Renault 42 873
5. Ford 41 374
6. Daewoo 29 409
7. Peugeot 16 231
8. Audi 15 518
9. Seat 14 461
10. Skoda 13 120

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Co drugie auto z importu

Większość pojazdów (70 proc.), które uległy demontażowi, zostało wyprodukowanych jeszcze w XX wieku, zaś na złom najczęściej trafiały auta z rocznika 1999.

Więcej niż co drugie auto poddawane kasacji zostało wcześniej sprowadzone do Polski. Taką przeszłością charakteryzowało się 60 proc. z nich. Z kolei trzy na cztery demontowane auta wyposażone były w silniki benzynowe.

Najczęściej kasowane były samochody niemieckich marek: ople (77 453 egzemplarze) i volkswageny (61 055 egzemplarzy), które stanowiły blisko 30 proc. ogółu.

Na złom trafiały też często popularne w latach 90. XX w. i pierwszej dekadzie XXI w. samochody produkowane przez koreańskie Daewoo (29 409 egzemplarzy).

Samochody zdemontowane w Polsce w 2019 r. – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zdemontowanych egzemplarzy
1. opel astra (I generacja) 25 011
2. volkswagen golf (III generacja) 24 290
3. fiat seicento 18 080
4. opel corsa (II generacja) 17 429
5. opel vectra (II generacja) 16 973
6. volkswagen polo (III generacja) 13 688
7. daewoo matiz 11 374
8. ford focus (I generacja) 11 295
9. daewoo lanos 9609
10. renault megane (I generacja) 9500

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Klasyki sprzed 20 lat odchodzą

Co trzecim oplem, który zniknął w 2019 r. z polskich dróg była astra pierwszej generacji. Demontażowi uległo 25 011 egzemplarzy tego modelu. Kasacji poddawano także corsy drugiej generacji (17 429 egzemplarzy) i vectry drugiej generacji (16 973 egzemplarze). Z kolei wśród volkswagenów dominowały golfy trzeciej generacji (24 090 egzemplarzy).

W liczbie większej niż 10 tys. poddano kasacji w 2019 r. także fiaty seicento (18 080 egzemplarzy), volkswageny polo trzeciej generacji (13 688 egzemplarzy), daewoo matizy (11 374 egzemplarze) i fordy focusy pierwszej generacji (11 295 egzemplarzy).

W pierwszej dwudziestce najczęściej kasowanych w 2019 r. aut znalazły się także popularne w latach 90. XX w. modele: skoda felicia (8291 sztuk), fiat cinquecento (7824 sztuki) czy audi 80 (6561 sztuk).

Najwięcej aut w 2019 r. wyrejestrowano w woj. śląskim (61 986 egzemplarzy), z kolei najmniej w sąsiednim woj. opolskim (11 185 egzemplarzy).

Tematy
Komentarze
Klasyki znikają z polskich dróg. Jakie modele Polacy oddają na złom?
Marcin Kaźmierczak
Podziel się