Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Obowiązkowa jazda na „suwak” coraz bliżej

Obowiązkowa jazda na „suwak” coraz bliżej

Fot. Lukasz Dejnarowicz / FORUM

Jazda na „suwak” stanie się obowiązkowa. Nowe regulacje mają zlikwidować korki i upłynnić ruch przed zwężeniami. Kierowcy nieprzepuszczający aut z sąsiedniego, kończącego się, pasa będą karani mandatami.

Konieczność jazdy na „suwak” polegająca na jeździe po obu pasach ruchu do samego momentu zwężenia do jednego pasa i przepuszczaniu przez każdy pojazd jednego auta z kończącego się pasa będzie obowiązywała od początku października. Sposób jazdy, który w Polsce był do tej pory jedynie zalecany, od wielu lat z powodzeniem obowiązuje m.in. w Niemczech.

Jak jeździć na „suwak”?

W myśl nowych przepisów „gdy nie zaistnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy pasem ruchu na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku, jazdy z powodu wystąpienia utrudnienia na tym pasie lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia utrudnienia lub miejscem zanikania pasa, umożliwić kierującemu pojazdem znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa na sąsiedni, po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy. Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny” – czytamy w projekcie zmian w kodeksie drogowym.

Zasada prawej ręki

W sytuacji, gdy zarówno kierowca na pasie lewym jak i prawym nie będzie miał możliwości kontynuowania jazdy będzie obowiązywała zasada „prawej ręki” – pierwszeństwo będzie miał kierujący pojazdem znajdującym się na skrajnym prawym pasie.

W uzasadnieniu przedstawiciele ministerstwa infrastruktury tłumaczą, że zmiana przepisów – o którą wnioskowali sami kierowcy – powinna zmniejszyć korki i zapewnić płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę.

Wraz z obowiązkową jazdą na „suwak” na drogach przed zwężeniami z dwóch pasów do jednego pojawią się nowe znaki D-56.

Korytarz życia w przepisach – jak go utworzyć?

Kolejną, równie istotną zmianą, jest wprowadzenie obowiązku ustawiania „korytarza życia”, który do tej pory zależał jedynie od dobrej woli stojących w korku kierowców. Zgodnie z dotychczasowymi zaleceniami korytarz na drogach dwupasmowych będzie tworzony po środku, a na drogach szerszych pomiędzy skrajnym lewym i sąsiadującym z nim środkowym pasem.

Tematy
Komentarze
Obowiązkowa jazda na „suwak” coraz bliżej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się