REKLAMA

Zapłony samochodów elektrycznych. Korea Południowa wprowadza środki bezpieczeństwa

2024-08-26 10:30
publikacja
2024-08-26 10:30

Wywołany przez samochód elektryczny pożar w parkingu podziemnym w mieście Incheon w Korei Południowej wywołał obawy społeczeństwa i skłonił władze do przyspieszenia prac nad programem certyfikacji baterii do pojazdów EV.

Zapłony samochodów elektrycznych. Korea Południowa wprowadza środki bezpieczeństwa
Zapłony samochodów elektrycznych. Korea Południowa wprowadza środki bezpieczeństwa
fot. Rico Loeb / / Shutterstock

Władze Korei Południowej rozpoczną program certyfikacji baterii używanych w samochodach elektrycznych w październiku, czyli wcześniej niż pierwotnie planowano, żeby zwiększyć bezpieczeństwo - przekazał w niedzielę Han Zeea, rzecznik rządzącej krajem Partii Władzy Ludowej, przekazała agencja Reutera.

Południowokoreańscy politycy postanowił również wprowadzić wymóg identyfikacji producentów baterii używanych w samochodach elektrycznych na terenie kraju. Nowe środki to pokłosie niedawnego incydentu.

1 sierpnia zapłon samochodu elektrycznego w garażu podziemnym kompleksu mieszkaniowego w mieście Incheon wywołał trwający 8 godzin pożar, w którym spłonęło około 140 pojazdów, a część mieszkańców budynku została zmuszona do ewakuacji.

Właściciel sprawcy - samochodu Mercedes-Benz EQS 450 - zeznał, że pojazd odbył rutynową kontrolę w zeszłym roku i nie było z nim żadnych problemów. Zanim doszło do zapłonu, stał na parkingu przez 3 dni. Na nagraniu sprzed pożaru widać, jak z wnętrza samochodu zaczął ulatniać się biały dym.

Po wypadku koreański oddział Mercedesa podał na swojej stronie, że wszystkie akumulatory używane w pojazdach elektrycznych marki są wytwarzane przez spółki zależne koncernu, ale baterie dostarczają różni zewnętrzni producenci. W przypadku samochodu, od którego rozpoczął się pożar w Incheon, była nim chińska firma Farasis Energy.

Dyskusje wśród specjalistów budzi sens wprowadzanego wymogu, ponieważ nie istnieją statystyki ani badania pozwalające ocenić bezpieczeństwo konkretnych baterii, np. poprzez liczbę pożarów z ich udziałem. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że niektóre firmy zaczęły już dobrowolnie publikować informacje na temat producenta baterii używanej w ich pojazdach.

Ryzyko zapłonu samochodów elektrycznych

Pożary pojazdów EV trwają dłużej niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi, są trudniejsze do ugaszenia i mają tendencję do ponownego zapłonu po ugaszeniu. Tym samym stwarzają istotny problem związany z bezpieczeństwem w przypadku parkingów podziemnych, garaży lub zajezdni autobusowych.

Zdaniem amerykańskich mediów przepisy przeciwpożarowe nie nadążają za rosnącą popularnością samochodów elektrycznych. Wiceprezes firmy inżynieryjno-budowlanej WSP w rozmowie z portalem "Axios" zwracał uwagę, że brak odpowiednich przepisów był dla jego firmy dużym zaskoczeniem.

Przedstawiciel WNP mówił dziennikarzom, że projektując centrum operacyjne dla 100 autobusów elektrycznych, jego firma wyposażyła parking w zabezpieczenia takie jak zaawansowany system zraszaczy wodnych i powłok ognioodpornych, ulepszoną wentylację i system wykrywania pożaru.

Na to, jak ważne jest wykrycie zapłonu samochodu elektrycznego na wczesnym etapie, zwrócono uwagę w polskich wytycznych przeciwpożarowych. W tegorocznej publikacji na ten temat naukowcy i straż pożarna zalecają instalację urządzeń automatycznie wykrywających ogień, dym lub podwyższoną temperaturę i informujących o tym straż pożarną, lub ochronę budynku.

Drugim filarem bezpieczeństwa ma być "zastosowanie środków ograniczających możliwość swobodnego rozprzestrzeniania się pożaru, przynajmniej do chwili przybycia na miejsce zdarzenia ekip ratowniczych".

W dokumencie podkreślono, że według statystyk straży pożarnej w 2023 roku doszło w Polsce do 69 pożarów samochodów elektrycznych lub elektrycznych hybryd. Statystyka wynosi więc 1 na 10 000 pojazdów EV jeżdżących po polskich drogach. W przypadku samochodów osobowych pozostałych typów statystyka pożarowa wyniosła 1 na 2806. 

Pomimo że, jak pokazuje powyższe zestawienie, pożary samochodów EV są rzadkim zjawiskiem, niepokój ekspertów budzi ich przebieg. Pojedyncze ogniwo w baterii litowo-jonowej może zostać uszkodzone na skutek wypadku lub nawet przez tzw. kolce litu, które przyrastają w niej w miarę upływu czasu.

Jeśli membrana ogniwa zostanie przerwana i atomy litu połączą się z tlenem z powietrza, może dojść do zapłonu, a nawet eksplozji, a ogień rozprzestrzeni się błyskawicznie na pozostałe ogniwa w baterii. Powstałe reakcje chemiczne sprawiają, że możliwy jest ponowny zapłon baterii na kilka godzin, a nawet dni po jej ugaszeniu.

Oprac. MM

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (22)

dodaj komentarz
tomitomi
Baterie były powodem pożaru i wybuchu w Poznaniu !

...teraz , wystarczy tylko pomyśleć !
marcin321
Czemu oni tendencyjnie zakłamują statystyki?
"Pomimo że, jak pokazuje powyższe zestawienie, pożary samochodów EV są rzadkim zjawiskiem"

Proszę zawęzić krąg do roczników występujących, a nie wszystkie trupy spalinowe jeżdżące po serwisie pana zenka.
himomountain
Dla piszących o niebezpieczeństwie elektrów. W bloku w którym mieszkałem zapalił się w garażu podziemnym samochód spalinowy (również Mercedes) kilka lat temu. Spłonął doszczętnie. Pół bloku w tym mieszkania do remontu. Rozmawiałem ze strażakiem i mówi „nie pierwszy nie ostatni”. https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-pozar-na-tarnogaju-Dla piszących o niebezpieczeństwie elektrów. W bloku w którym mieszkałem zapalił się w garażu podziemnym samochód spalinowy (również Mercedes) kilka lat temu. Spłonął doszczętnie. Pół bloku w tym mieszkania do remontu. Rozmawiałem ze strażakiem i mówi „nie pierwszy nie ostatni”. https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-pozar-na-tarnogaju-samochod-doszczetnie-splonal/ar/11762858
inwestor.pl
Na zdjęciu ekologia w praktyce. Fit for CO2. :-)
jkl777
... powiedział chłop orajacy pole zaprzegiem na widok samochodu.
tkn
Spalinowiec nigdy nie zapala sie na parkingu (no chyba ze umyslnie podpalony). Za to elektryk moze sie zapalic samoczynnie, kiedykolwiek i gdziekolwiek. Tak jak w tym przypadku, stal sobie przez kilka dni w garazu i nagle jebudu. Co gorzej, nie da sie go ugasic.
tomitomi
nieszczelność baterii + tlen z powietrza = zapłon / pożar .
himomountain
Nieprawda. U mnie na osiedlu także zapalił się kilka lat temu samochód i to spalinowy. Stał na swoim miejscu cały dzień i nagle był samozapłon. Pół bloku włącznie z mieszkaniami do remontu od czarnego kopcącego dymu. Znalazłem stary artykuł, proszę bardzo. Później interesowałem się tematem i to nie jedyny przypadek. https://gazetawroclawska.Nieprawda. U mnie na osiedlu także zapalił się kilka lat temu samochód i to spalinowy. Stał na swoim miejscu cały dzień i nagle był samozapłon. Pół bloku włącznie z mieszkaniami do remontu od czarnego kopcącego dymu. Znalazłem stary artykuł, proszę bardzo. Później interesowałem się tematem i to nie jedyny przypadek. https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-pozar-na-tarnogaju-samochod-doszczetnie-splonal/ar/11762858
tomitomi odpowiada himomountain
stary trup paliwowy*+ warunki = samozapłon

* - minimum 30 lat .
mirek6504
W Normal Illinois USA na terenie zakładu Rivian dziś się spaliło 12 aut elektrycznych !!

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki