REKLAMA

Za nami XII edycja Kongresu CFO Spółek Giełdowych SEG

2024-10-29 15:01
publikacja
2024-10-29 15:01

W dniach 22-23 października br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu CFO Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania dyrektorów finansowych poruszone zostały tematy dotyczące otoczenia rynkowego, otoczenia regulacyjnego, raportowania czynników zrównoważonego rozwoju oraz najważniejszych wyzwań CFO.

Za nami XII edycja Kongresu CFO Spółek Giełdowych SEG
Za nami XII edycja Kongresu CFO Spółek Giełdowych SEG
/ SEG

Pierwszy dzień Kongresu wypełniły trzy bloki dyskusyjne, podzielone na kilka mniejszych rozmów eksperckich. Podczas pierwszej z nich, zatytułowanej „sytuacja makroekonomiczna i implikacje dla finansów spółek” dr Mirosław Kachniewski (prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Ludwik Kotecki (członek RPP) i dr Marcin Mrowiec (główny ekonomista, Grant Thornton) rozmawiali o najważniejszych danych makro i ich interpretacji oraz prognozach na 2025 rok i ich praktycznemu zastosowaniu.

Druga dyskusja dotyczyła odbudowania sensu notowania. Z rozmowy Roberta Wąchały (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) i Agnieszki Gontarek (dyrektor działu emitentów, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie) uczestnicy dowiedzieli się o nowych projektach wsparcia spółek, zmianach regulacyjnych oraz o bieżącej i przewidywanej sytuacji rynkowej.

Kolejna debata została poświęcona wsparciu dla notowanych spółek ze strony KDPW. W tej części Robert Wąchała (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) w rozmowie z Maciejem Trybuchowskim (prezes zarządu, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych) opowiedzieli o współpracy KDPW z emitentami, korzyściach płynących z nowych projektów oraz liście życzeń notowanych spółek.

Pierwszy blok zamknęła debata zatytułowana „Od robotów do sztucznej inteligencji w finansach”. Małgorzata Szewc (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Anna Machowska-Lasek (IT Project Manager, Betacom) oraz Piotr Zając (konsultant UiPath do spraw Sztucznej Inteligencji w regionie South Eastern Europe) przybliżyli słuchaczom kwestie związane z możliwościami wykorzystywania robotów oraz tym, kiedy ma sens „zatrudnienie” AI.

Po krótkiej przerwie rozpoczął się panel dotyczący nowych możliwości pozyskiwania finansowania. W trakcie tej dyskusji Robert Wąchała (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Marcin Marczuk (radca prawny, partner zarządzający, KMD.Legal) rozmawiali o emisjach bezprospektowych, uproszczeniach prospektowych oraz finansowaniu dłużnym.

Następnie eksperci zastanawiali się nad podatkowymi zachętami wspierającymi budowanie struktur kapitałowych. Magdalena Raczek-Kołodyńska (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) w rozmowie z Tomaszem Gałką (partner, doradca podatkowy, Olesiński i Wspólnicy) przybliżyli słuchaczom tematy związane z podatkową grupą kapitałową, grupą VAT-owską oraz reżimem spółki holdingowej.

Kolejnym tematem był Krajowy System e-Faktur. Magdalena Raczek-Kołodyńska (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Janina Fornalik (partner, doradca podatkowy, MDDP) oraz dr Paweł Selera (starszy menedżer, doradca podatkowy, MDDP) opowiedzieli o aktualnym statusie prac legislacyjnych, dla kogo wystawianie i odbiór faktur w KSeF będzie obowiązkowe oraz o praktycznych problemach przy wdrożeniu.

Kolejna sesja dotyczyła transferu ryzyka związanego z cyberzagrożeniami. Robert Wąchała (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Marta Równa (menadżer ds. kluczowych klientów, broker ubezpieczeniowy, International Risk & Corporate Advisory) przedstawili naruszenia praw osób trzecich (w tym RODO, analizowali zarządzanie informacją publiczną w kontekście ataków hakerskich oraz omówili szkody wyrządzone przez obecnych i byłych pracowników.

"W czasach szybkiego rozwoju technologii (w tym AI) i uzależnienia bieżącej działalności od systemów informatycznych oraz dostępu do internetu ryzyko cyberataku staje się realnym zagrożeniem. Konsekwencją takiego zdarzenia mogą być nie tylko straty własne poniesione przez spółkę, ale także jej odpowiedzialność wobec osób trzecich. Nie wolno zapominać o regulacjach prawnych zaostrzających wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa i ochrony danych, jak RODO, NIS 2 czy DORA. W sytuacji kryzysowej polisa cyber zapewniająca pomoc ekspertów z dziedziny zarządzania cyberincydentami i szeroki katalog świadczeń (w tym pokrycie kar) może uchronić firmę przed stratami finansowymi, utratą reputacji i klientów" - mówiła Marta Równa, menadżer ds. kluczowych klientów, brokerubezpieczeniowy, International Risk & Corporate Advisory (IRCA).

Drugi blok tematyczny zamknęła debata zatytułowana „Wsparcie technologiczne przy wdrażaniu regulacji z perspektywy CFO”. Dr Mirosław Kachniewski (prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) w rozmowie z Krzysztofem Ducalem (sales director, board member, Dell Technologies) i Michałem Rakowskim (wiceprezes ds. finansów, Amica) poruszyli zagadnienia związane z zakresem dostępnych rozwiązań IT, integracją z wcześniej stosowanymi systemami oraz wyzwaniami na etapie wdrażania.

Po kolejnej przerwie rozpoczął się ostatni blok tematyczny, na początku którego Magdalena Raczek-Kołodyńska (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Małgorzata Szewc (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) opowiedziały o wpływie ESRS-ów na ład korporacyjny. Prelegentki przedstawiły wymogi dotyczące kompozycji organów, kwestie zarządzania informacjami ESG w spółce oraz skoncentrowały się na odpowiedzialności za działania i zaniechania.

Następnie poruszona została tematyka ESRS-ów w kontekście dostępu do finansowania. Słuchacze w trakcie debaty Małgorzaty Szewc (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Sylwii Wochal (dyrektor Centrum ESG w Obszarze Klientów Strategicznych, ING Bank Śląski) dowiedzieli się, jakie dane ESG są wymagane i analizowane przez instytucje finansowe, czy dodatkowy zakres danych jest powiązany z zarządzaniem ryzykiem kredytowym oraz jaka jest sytuacja podmiotów nieraportujących satysfakcjonujących danych ESG.

W kolejnej części Piotr Biernacki (przewodniczący Komitetu Zrównoważonego Rozwoju SEG) w rozmowie z Pawłem Zaczyńskim (partner, biegły rewident, Grant Thornton) wyjaśnili, na czym polega audyt danych ESG, a w szczególności: zakres i przebieg badania, ślad rewizyjny danych ESG oraz współpraca z biegłym rewidentem.

"Począwszy od sprawozdawczości za rok 2024 audytorzy będą korzystać z Krajowego Standardu - Usługi atestacyjne dające ograniczoną pewność w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, którego celem będzie m.in. zapewnienie spójnego podejścia do atestacji raportowania ESG. Audytorzy będą mieli za zadanie wypowiedzieć się w czterech obszarach: zgodności sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju ze standardami ESRS oraz z taksonomią środowiskową, procesie oceny istotności oraz dla późniejszych okresów o oznakowaniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem ESEF. Wytyczne standardu nakładają na audytorach obowiązek opisania podsumowania prac, które są podstawą do wyrażenia opinii. Z punktu widzenia spółek najważniejsze dla sprawnej współpracy z audytorem będzie z jednej strony właściwe zaplanowanie harmonogramu atestacji, z drugiej zapewnienie śladu rewizyjnego dla wszystkich procedur, czy aktywności, jakie podejmowała spółka aby przygotować sprawozdawczość ESG" - mówił Paweł Zaczyński, partner, biegły rewident, Grant Thornton.

Następnie Piotr Biernacki (przewodniczący Komitetu Zrównoważonego Rozwoju SEG), Marek Marzec (kierownik działu IT, system Consolia ESG) oraz Marek Dobek (biegły rewident, system Consolia ESG) omówili zarządzanie danymi ESG, na które składają się takie kwestie, jak: zbieranie i agregacja danych, formuły wyliczania wskaźników, XBRL jako wartość dodana.

Część merytoryczną pierwszego dnia Kongresu zamknął temat finansowania transformacji ESG. Małgorzata Szewc (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) i Piotr Frankowski (dyrektor zarządzający, Ayming Polska) pochylili się nad dostępnymi instrumentami, ulgami podatkowymi oraz przykładami praktycznymi. Dzień uwieczniła wieczorna gala, której gościnią specjalną była Joanna Jędrzejczyk, polska zawodniczka MMA, mistrzyni UFC, wielokrotna mistrzynią Europy i Polski w boksie. W trakcie części wieczornej odbył się również turniej futbolu stołowego.

Program drugiego dnia Kongresu wypełniły praktyczne warsztaty dotyczące m. in zagadnień takich jak:

  • Analiza podwójnej istotności - punkt wyjścia do raportowania zrównoważonego rozwoju zgodnie z CSRD.
  • Jak wykorzystać potencjał emisji bezprospektowych.
  • Aspekty podatkowe zarządzania własnością intelektualną w grupach kapitałowych.
  • Wsparcie IT w zarządzaniu danymi ESG.
  • Cyberbezpieczeństwo a finanse - ile kosztuje spokój?

Dwudniowe spotkanie zamknęła dyskusja panelowa pt. „Najważniejsze wyzwania CFO”, podczas której Magdalena Raczek-Kołodyńska (wiceprezeska zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), dr Mirosław Kachniewski (prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Małgorzata Opalińska (wiceprezeska zarządu, Notoria) i prof. Waldemar Rogowski (główny analityk, BIG InfoMonitor, grupa BIK) omówili kwestie nowych rodzajów ryzyk, danych ESG w kontekście podejmowanych decyzji finansowych oraz relacji emitentów z nadzorem.

Nie ma biznesu bez ryzyka. Każdy świadomy tego menadżer wdraża dziś procesy związane z zarządzaniem ryzkiem. Identyfikacja, kwantyfikacja oraz właściwa mitygacja ryzyka pomagają obniżyć potencjalne straty -  mówił prof. Waldemar Rogowski (główny analityk, BIG InfoMonitor, grupa BIK).

- Obecnie spółki są narażone na różne rodzaje ryzyka: technologiczne, regulacyjne, operacyjne, finansowe, rynkowe, a także nabierające na znaczeniu ryzyko nieprzestrzegania standardów ESG. Ważne jest wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania ryzykiem, który obejmuje wszystkie obszary działalności spółki. Jednym z trudniejszych do rozpoznania jest ryzyko, które wynika z niewypłacalności kontrahentów, bądź sytuacji, w której już w trakcie współpracy nasz partner biznesowy traci płynność finansową. Dlatego niezbędne jest sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy, a także monitorowanie jego sytuacji finansowej w trakcie. Wykorzystując odpowiednie narzędzia można skutecznie zminimalizować potencjalne, jak i rzeczywiste zagrożenia wynikające ze złej sytuacji partnera biznesowego" - dodał prof. Waldemar Rogowski (Główny Analityk, BIG InfoMonitor, grupa BIK).

Organizatorem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami wydarzenia byli: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych jako Partnerzy Instytucjonalni, Grant Thornton jako Partner Strategiczny, APP TREND - Consolia, Dell Technologies, Olesiński i Wspólnicy jako Partnerzy Główni, Ayming, Betacom, BIG InfoMonitor, International Risk & Corporate Advisory (IRCA), MDDP jako Partnerzy Wspierający, Unicomp-WZA jako Partner Technologiczny.

SEG

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki