

W Porcie Lotniczym Lublin bazę operacyjną uruchomiły linie Wizz Air. Ma to związek ze zwiększeniem lotów tego węgierskiego przewoźnika z Lublina. W roku 2015 lubelskie lotnisko ma obsłużyć 230 tys. pasażerów, a w roku następnym 430 tys.
Na lubelskim lotnisku od poniedziałku bazować będzie jeden samolot Wizz Air - Airbus A-320. Do obsługi samolotu i pasażerów zatrudnionych zostało 35 osób.
To nowy samolot, w nowych kolorach. Lublin jest szóstą bazą Wizz Air w Polsce. Polska z 21 samolotami jest naszą największą bazą operacyjną powiedział dyrektor ds. operacyjnych Wizz Air Dederik Pen.
Ulokowanie samolotu węgierskiego przewoźnika, to zdaniem prezesa Portu Lotniczego Lublin szansa na rozwój lotniska. To kamień milowy w rozwoju portu lotniczego. To oznacza dla portu większą ilość destynacji i więcej lotów - powiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Wójtowicz.
Z ulokowaniem bazy w Porcie Lotniczym Lublin wiąże się uruchomienie nowych połączeń Wizz Air z Lublina. W poniedziałek uruchomiono loty do Brukseli, od wtorku będą latać samoloty do Doncaster-Sheffield (Anglia) a od środy - do Glasgow (Szkocja). Wizz Air z Lublina wozi pasażerów także do Londynu, Oslo i Sztokholmu.
Samolot bazujący w Lublinie ma obsługiwać loty nawet na trzech kierunkach dziennie.
Wizz Air realizuje loty z Lublina od 2012 r. W roku 2014 r. przewiózł stąd 80 tys. pasażerów.
Efekt uruchomienia bazy będzie najbardziej widoczny w przyszłym roku. Na podstawie tego, co jest w systemach rezerwacyjnych przewoźnika, spodziewamy się na lubelskim lotnisku ok. 300 tys. pasażerów od samego Wizz Aira - powiedział dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin Ireneusz Dylczyk.
Obecnie z lubelskiego lotniska obsługiwanych jest łącznie dziewięć tras. Sześć realizuje Wizz Air; loty do Frankfurtu - Lufthansa, a loty do Londynu i Dublina - Ryanair.
W ciągu ośmiu miesięcy 2015 r. lotnisko obsłużyło ponad 152 tys. pasażerów. Spodziewamy się, że w 2015 r. obsłużymy 230 tys. pasażerów - powiedział Dylczyk.
W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 187,5 tys. pasażerów, a w 2013 - 189,7 tys. Spadek liczby pasażerów wynikał m.in. z zawieszenia przez linie Ryanair popularnych połączeń do Liverpoolu i Dublina.
W przyszłym roku spodziewamy się, że Wizz Air obsłuży 66 proc. wszystkich rejsów, które będą wykonywane z Lublina. () Spodziewamy się, że w 2016 r. będziemy mieli w sumie ok. 430 tys. pasażerów na lotnisku. To dosyć ostrożna prognoza - powiedział Dylczyk.
Zastępca prezydenta miasta Lublin Krzysztof Komorski uważa, że uruchomienie bazy Wizz Air i rozwój sieci połączeń ma znaczenie wizerunkowe dla miasta, ale też zwiększa potencjał miasta i regionu m.in. w przyciąganiu inwestorów.
Stawiamy kolejny krok w rozwoju infrastrukturalnym naszego portu. Ulokowanie tej bazy operacyjnej to dla nas wymierne korzyści w postaci zwiększonej dostępności komunikacyjnej, co pozwala nam rozbudowywać sieć kontaktów w obszarze kultury i turystyki. Zwiększa się też nasza przewaga konkurencyjna, dla potencjalnych inwestorów - powiedział Komorski.
Port Lotniczy Lublin, wybudowany w podlubelskim Świdniku, otwarto w grudniu 2012 r. Jego budowa kosztowała ogółem 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Lotnisko zbudowano na przestrzeni 300 ha; pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi pół miliona pasażerów rocznie.
Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.(PAP)
ren/ mhr/