REKLAMA

Tunel pod Łodzią i coraz większe problemy. "Środki są niewystarczające"

2025-07-02 09:41, akt.2025-07-02 11:38
publikacja
2025-07-02 09:41
aktualizacja
2025-07-02 11:38

Największa infrastrukturalna inwestycja w Łodzi – tunel średnicowy PKP – mierzy się z gigantycznymi problemami. Prace są opóźnione o kilka lat, wykonawca przyznaje, że środki przekazywane przez zamawiającego są niewystarczające, a ewakuowani mieszkańcy od miesięcy nie mogą wrócić do domów.

Tunel pod Łodzią i coraz większe problemy. "Środki są niewystarczające"
Tunel pod Łodzią i coraz większe problemy. "Środki są niewystarczające"
/ Ministerstwo Infrastruktury

Tunel kolejowy pod centrum Łodzi, nazywany przez niektórych „łódzkim metrem”, miał być przełomem komunikacyjnym. Budowa rozpoczęła się w 2017 roku, a pierwotny termin zakończenia ustalono na 2021 rok. Obecnie mówi się o końcu 2026 r., choć coraz częściej pojawiają się głosy, że inwestycja może potrwać nawet do 2027 roku.

Na przeszkodzie stanęły trudne warunki gruntowe, nieprzewidziane zjawiska geologiczne oraz zły stan techniczny kamienic na trasie tunelu. Wszystko to doprowadziło do przerwania drążenia tunelu i konieczności wstrzymania wszelkich prac.

Środki są niewystarczające, by skutecznie i sprawnie realizować inwestycję

Jak podaje portal tulodz.pl, budowa tunelu realizowana jest przez firmę PBDiM Mińsk Mazowiecki, która przejęła zadanie po wcześniejszych opóźnieniach innego wykonawcy. Dziś firma wskazuje, że środki przekazywane przez zamawiającego – PKP PLK są niewystarczające, by skutecznie i sprawnie realizować tę inwestycję, ale trwają mediacje między PBDiM a Zamawiającym, których celem jest rozwiązanie tego problemu. Mediacje powinny zakończyć się w drugiej połowie tego roku. Obie strony chcą jak najszybciej dojść do porozumienia i wypracowania skutecznego sposobu, by zgodnie z obowiązującymi przepisami przekazać środki na kontynuację inwestycji - przekazał Piotr Grabowski, Rzecznik Prasowy Budowy.

Łączne koszty, jakie poniosła spółka, sięgają pół miliarda złotych – to m.in. wydatki na wkład własny, kredyty, energię (która podrożała o 380% od 2017 r.) oraz... hotele dla wysiedlonych mieszkańców.

– Od września 2024 roku płacimy ok. 2 mln zł miesięcznie za zakwaterowanie ewakuowanych rodzin. To nie jest nasz obowiązek, ale nie chcieliśmy zostawić ludzi bez dachu nad głową – mówi przedstawiciel wykonawcy.

Do tej pory tylko na ten cel wydano już 20 mln złotych. Jeśli nie uda sie dokończyć budowy, Polska może zostać zmuszona do zwrotu nawet 3 miliardy złotych z unijnego dofinansowania.

W ostatnich dniach na temat problemów z budową  tunelu średnicowego w Łodzi debatowała Sejmowa Komisja Infrastruktury. Przedstawiciel PKP PLK przyznał, że budowa tego tunelu to jedna z najbardziej opóźnionych inwestycji kolejowych w Polsce.

Mieszkańcy w zawieszeniu: „miało być kilka dni, mija prawie rok”

Budynki przy ul. 1 Maja i Próchnika, położone nad trasą tunelu, zaczęły pękać i osiadać. W sierpniu i wrześniu 2024 roku mieszkańcy zostali ewakuowani – zgodnie z zapowiedziami „na kilka dni”. Dziś od tamtego momentu mija ponad 300 dni.

– Czujemy się jak śmieci. Nikt nie mówi nam nic konkretnego. Nie wiemy, kiedy wrócimy do domu. Nie wiemy nawet, czy będzie do czego wracać – relacjonuje jedna z ewakuowanych mieszkanek.

W międzyczasie w opuszczonych lokalach pojawiły się ślady wilgoci, grzybów i zniszczeń. Ludzie, którzy mieli wrócić „za chwilę”, dziś czują się porzuceni przez system.

Ekspertyzy, ekspertyzy, ekspertyzy…

Obecnie prowadzone są intensywne badania i zabezpieczenia konstrukcyjne. Oceniono już stan około 200–300 budynków w centrum Łodzi, przez które przebiegać ma tunel. Dopóki nie zostaną wzmocnione fundamenty kamienic, maszyna TBM „Katarzyna” nie ruszy dalej z drążeniem. Prawdopodobny nowy termin wznowienia prac to dopiero druga połowa 2026 roku.

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska przyznała, że według niej rozwiązaniem byłoby wybudowanie dwóch tuneli mniejszych, zamiast jednego dużego, co mogłoby zmniejszyć ryzyko i koszty. Jednak na to jest już za późno – projekt realizowany jest według wcześniejszych założeń.

Oprac. JM

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (28)

dodaj komentarz
szprotkafinansjery
Głupia, niepotrzebnie inwestycja. Mogli zbudować tory na ziemi i oddzielny dworzec pod KDP,. No ale chcieli jak Warszawa to teraz mają za swoje....
darius19
Januszki robia z tego sprawe polityczna, typu 'winien Tusk', albo 'winien PiS'. A sprawe jest czysto techniczno - ekonomiczna. No i zawsze jest margines na blad w ocenie. Fajnie sie krytykuje z fotela przy PC. Szczegolnie ci najbardziej roszczeniowi frustraci
santoriusz
po to kończysz szkoły żeby zakładać nawet pesymistyczne warianty, wtedy wiesz co jest optymalne w tak trudnych warunkach. Problemem było najpierw zbadać X kamienic które były na trasie projektu? Wiadomo by było z grubsza z czym się przyjdzie zmierzyć. .A te twoje polityczne głupotki to serwuj takim jak ty intelektualnie po to kończysz szkoły żeby zakładać nawet pesymistyczne warianty, wtedy wiesz co jest optymalne w tak trudnych warunkach. Problemem było najpierw zbadać X kamienic które były na trasie projektu? Wiadomo by było z grubsza z czym się przyjdzie zmierzyć. .A te twoje polityczne głupotki to serwuj takim jak ty intelektualnie niedorośniętym.
xxpp
Bezsensowna inwestycja. To się nigdy nei zwróci, koszt utrzymania już po zbudowaniu to ciężkie miliony miesięcznie.
samsonn
od poczatku nie moglem uwierzy ze beda podtrzymywac tego trupa Lodz Fabryczna. Niestety publiczne pieniadze sa zawsze do zmarnowanie. Zaden pociag tym tunelem nie pojedzie. Zmarnowali miliardy. Trzeba bylo pociagnac kolej na wysokosci jak im proponowali amerykanie. Byloby futurystycznie i 1000 razy taniej.
bha
Niestety drożyzna cenowa i % z roku na rok coraz większa nie tylko w detalu robi się coraz szerzej i potężniej odczuwalna na rynku wielu budżetach nie tylko w tych domowych!!!.
greg_waw
Tak wyglądają inwestycje realizowane przez PIS.
Kaczyński (Lech) tak budował jeden wiadukt w Warszawie, gdy tu rządził.
sajetan
ROTFL! Inwestycja ta realizowana jest na podstawie Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Łódzkiego podpisanego 12.11.2014 przez Ewę Kopacz (PO)...
rafifi
co za brednie. Sprawdź CPI w okresie
derper
Największym błędem było pozostawienie tych rozpadających się nawet samoistnie kamienic, które sami właściciele w praktyce porzucili (oczywiście wciąż czerpiąc zyski z wynajmu). Niby to "zabytki", a bardziej straszą niż cieszą. Należało je wyburzyć (co było jedną z rozważanych opcji) zamiast pompować pod nie beton. A nawet Największym błędem było pozostawienie tych rozpadających się nawet samoistnie kamienic, które sami właściciele w praktyce porzucili (oczywiście wciąż czerpiąc zyski z wynajmu). Niby to "zabytki", a bardziej straszą niż cieszą. Należało je wyburzyć (co było jedną z rozważanych opcji) zamiast pompować pod nie beton. A nawet i teraz da się to zrobić, ja jako łodzianin jestem za, byle jak najszybciej. Zaoszczędzone na projekcie i zakwaterowaniu pieniądze można przeznaczyć na zakup lub budowę lokali socjalnych i tam przenieść ludzi.

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki