REKLAMA
TYLKO NA BANKIER.PL

Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości

2024-07-05 12:05
publikacja
2024-07-05 12:05

Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości, czy rozwiązania przyjęte w Warszawie umożliwiają wjazd do strefy czystego transportu samochodom wszystkich seniorów, którzy mają skończone 70 lat.

Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości
Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości
fot. Valentyn Chernetskyi / / Unsplash

Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje strefa czystego transportu (SCT). Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców. RPO zwraca uwagę, że zgodnie z uchwałą Rady Warszawy, zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70. rok życia.

"Literalna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że z zakazu wyłączono pojazdy osób, które urodziły się w 1953 r., bowiem tylko te osoby ukończyły w 2023 r. 70. rok życia. Przy takim rozumieniu osoby, które w 2023 r. miały ukończone 71 lat i więcej nie mogłyby korzystać z przywileju wjazdu do strefy" - zauważa RPO w przesłanym PAP w piątek komunikacie.

RPO zaznacza, że gdyby jednak zinterpretować ten przepis w ten sposób, że słowo „ukończyły" rozumieć jako „miały ukończony", to z zakazu wjazdu do strefy byłyby wyłączone auta osób, których wiek w 2023 r. wynosił 70 lat i więcej. "Taka wykładnia oznacza jednak, że osoby, które ukończyły 70. rok życia w 2024 r. albo wiek ten ukończą w 2025 r. i w latach następnych, nie mogłyby korzystać z wyłączenia od zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, bowiem w 2023 r. miały ukończone 69 lub mniej lat" - podkreśla RPO.

Według RPO kryterium ukończonych w 2023 r. 70 i więcej lat życia, od którego spełnienia uzależnione jest niepodleganie zakazowi wjazdu do strefy, prowadzi do zróżnicowania sytuacji prawnej właścicieli aut. "Strefa czystego transportu została ustanowiona na czas nieokreślony, co oznacza, że każdego roku pewna liczba właścicieli będzie kończyć 70. rok życia. Nie będą oni jednak zwolnieni z zakazu wjazdu do strefy, mimo że w latach następujących po 2023 r. będą w wieku 70. i więcej lat" - zauważa RPO. RPO podkreśla, że tego rodzaju zróżnicowanie uprawnień seniorów nie znajduje racjonalnego wytłumaczenia.

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Biura RPO Piotr Mierzejewski zwrócił się do dyrektora Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy Tamasa Dombi o wyjaśnienia.

W Warszawie od 1 lipca do strefy czystego transportu nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.

Na stronie ZDM https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/ jest zakładka „Sprawdź swój pojazd”. Można tam dowiedzieć się, czy pojazd może wjechać do strefy. (PAP)

kno/ agz/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (6)

dodaj komentarz
salad77
co to za RPO który nie reprezentuje obywateli? przecież takie strefy są z założenia nielegalne i sprzeczne z konstytucją! jeśli miasto lub państwo uznaje że kupiony legalnie pojazd z homologacją nie może być używany na publicznych drogach, to miasto lub państwo powinno kupić właścicielowi nowy samochód a stary zezłomować!!!
bartek_kaboom
Nazywanie Strefy Czystego Transportu, do której mogą wjeżdżać 27 letnie graty benzyniaki i ponad 20 letnie Diesle, to jest jakaś kpina.

Do takiej strefy powinno móc wjeżdżać się tylko autami elektrycznymi bez wyjątku dla osób fizycznych i z wyjątkami, jeśli chodzi o służby ratownicze i utrzymania miasta.
and00
Powinno to dotyczyć także ludzi
Wydzielają CO2 a niekiedy (np wegetarianie po soczewicy) także metan
A jeżeli nawet by złagodzić te regulacje i jednak wpuszczać ludzi do miasta to na pewno powinno być zabronione używanie gazu np do gotowania (szczególnie w restauracjach)
and00
"RPO podkreśla, że tego rodzaju zróżnicowanie uprawnień seniorów nie znajduje racjonalnego wytłumaczenia"

A zróżnicowanie uprawnień staruszków i nie staruszków ma uzasadnienie?

Powiązane: Strefa Czystego Transportu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki