REKLAMA

Śmierć prasy coraz bliżej. "Tego trendu nie da się już odwrócić"

Jacek Misztal2022-12-27 11:15redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-12-27 11:15

Postępująca cyfryzacja i zdecydowanie szybszy obieg informacji w internecie przyczyniają się do agonii prasy. Jak mówią eksperci, tego trendu nie da się już zatrzymać.

Śmierć prasy coraz bliżej. "Tego trendu nie da się już odwrócić"
Śmierć prasy coraz bliżej. "Tego trendu nie da się już odwrócić"
fot. Billion Photos / / Shutterstock

Malejąca sprzedaż prasy drukowanej nie jest zaskoczeniem. Dla przykładu, w III kw. 2022 roku sprzedaż dzienników szacowana była na 372 tys. egzemplarzy, z czego 132 tys. stanowił "Fakt", 76 tys. "Super Express", a 45,7 tys. "Gazeta Wyborcza". W dodatku drożeje papier, co podbija koszty druku papierowych wydań prasy. To wszystko odbija się na rynku.

W 2022 roku podjęto decyzję o zamknięciu wielu tytułów dzienników czy tygodników, które były na polskim rynku niemal od zawsze. "Auto Świat" w wersji drukowanej zniknął całkowicie, a "Przegląd Sportowy" w kioskach pojawi się jedynie w poniedziałki i w piątki. W wyniku tych zmian na jesieni Ringier Axel Springer Polska zdecydował się na zwolnienia grupowe.

Z rynku znikają również takie miesięczniki jak "Claudia" (na rynku od niemal 30 lat) i "Dobre Rady" czy dwutygodnik "Party. Życie Gwiazd" wydawany przez Burda Media Polska. Wydawnictwo to zdecydowało się na zamknięcie aż 20 drukowanych wydań swoich pism publikowanych z różną częstotliwością. Z czytelnikami żegnają się również takie tytułu jak: "Viva!", "Elle", "Elle Decoration", "Glamour", "National Geographic Polska" i "National Geographic Traveler"  informuje portal Wirtualne Media. Znika także "Burda Style"  magazyn dla miłośników samodzielnego szycia, zawierający wykroje i inspiracje modowe.

Cięcia etatów dotknęły także Agorę, o czym pisaliśmy wcześniej. W tym przypadku podjęto decyzję o likwidacji regionalnych tygodników w takich miastach jak: Białystok, Częstochowa, Kielce, Olsztyn, Opole, Płock, Radom, Rzeszów i Zielona Góra.

Drukowane tytuły, które pozostają na rynku często podrożały  miało to miejsce m.in. z dziennikami Polska Press (dwukrotnie), „Tygodnikiem Powszechnym”, „Do Rzeczy” i „Polityką”.

Schyłek prasy codziennej. "Trend się niestety nie odwróci"

Problemy branży prasy drukowanej komentuje dla Wirtualnych Mediów Monika Rychlica, head of press, OOH, cinema & ambient IPG Mediabrands.

Jej zdaniem "perspektywy prasowe nie są na przyszłość optymistyczne, z powodu pandemii niektóre branże ograniczyły wydatki". "Pogłębia się trend ograniczania inwestycji w prasę, a koszty papieru wystrzeli w górę. To problem dla prasy i wydawców, którzy nie inwestowali wcześniej w internet, nie budowali platform, nie połączyli prasy z internetem. Oni będą mieli kłopot, jeśli jeszcze go nie mają"  dodaje.

"Zostaną segmenty skierowane do trochę starszej grupy, ludzi mających swoje przyzwyczajenia. Może utrzymać się segment specjalistyczny, hobbystyczny, choć to nigdy nie były i nie są duże nakłady. Te magazyny cały czas prezentują wysoką jakość, za co ludzie są skłonni płacić"  podkreśla Rychlica.

Ekspertka zapowiada schyłek prasy codziennej. "Nie mają szansy konkurować z internetem szybkością informacji. To na pewno perspektywa kilku-, a nie kilkunastoletnia. W przypadku magazynów perspektywa nie jest tak krótka, na rynku kilka tytułów powalczy, nie wyobrażam sobie, żeby wszyscy nagle zginęli. Trend jednak nie jest korzystny dla prasy i on już się niestety nie odwróci"  zaznacza.

JM

Źródło:
Jacek Misztal
Jacek Misztal
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom, absolwent ekonomii oraz przedsiębiorczości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Wśród zainteresowań można wymienić geopolitykę, rynki finansowe oraz kino. Telefon: 502 924 237

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (32)

dodaj komentarz
zoomek
To w sumie dobre info. Lepiej od razu robić papier toaletowy. Ta prasa w szczególności kolorowa z kredowym papierem to porażka jeśli chodzi o podcieranie.
mohel
Wyborcza znika? I czym ja teraz będę podcierał …
300_pala
Nie stać cię na papier toaletowy ?
langdon25
Tylko prasa narodowo-socjalistyczno-pisowska przetrwa i będzie jedyną drukowaną prasą z nakładem idącym w miliony !!!
abcx
Zapotrzebowanie na prasę jest ale na taką co podaje fakty i prawdę a nie przeżutą papkę propagandową :(
ministerprawdy
Dobrze, że Orlen od niemców wykupił większość rynku prasy bo musieli zwyski z tylu lat utopić w staratach. Pozdrowania dla Jakoba vel Sztudent.
samsza
Ja widzę śmierć portalu bankier.pl, zwłaszcza z moderatorami na poziomie studenta, wymagającego grup wsparcia, aby móc jako tako egzystować...
kacz-dzong-un
Moderator jest podejrzany o manipulowanie łapkami (przykład: kilka godzin - 20 łapek w górę, a nagle w ciągu jednej chwili 30 łapek w dół) oraz usuwanie niewygodnych komentarzy. Zgadzam się.
samsza odpowiada kacz-dzong-un
A jest regulamin społeczności i wytyczne "niewygodnych" komentarzy ?
Właścicielom portalu podpowiadam, że jak znajdę w komentarzach tylko słuszne opinie (czy nie kontrowersyjne?) to nie widzę powodu żeby czytać czy zamieszczać. Mogą mnie przekonać.
Natomiast ci co stale zamieszczają wpisy, jesteś na liście, nie lubię
A jest regulamin społeczności i wytyczne "niewygodnych" komentarzy ?
Właścicielom portalu podpowiadam, że jak znajdę w komentarzach tylko słuszne opinie (czy nie kontrowersyjne?) to nie widzę powodu żeby czytać czy zamieszczać. Mogą mnie przekonać.
Natomiast ci co stale zamieszczają wpisy, jesteś na liście, nie lubię cię, nie, w zamian oczekuję cudu, że douczą się i kiedyś zamieszczą jakiś original content.
elon_tusk
Gwno informacji dostarcza internet, w dodatku za darmo, po co za to płacić?
Na dobre dziennikarstwo pieniądze się zawsze znajdą, niestety jak teraz kupię gazetę to nie wiem czy kupiłem propagandową tubę rządu, propagandową tubę czyichś interesów czy gazetkę reklamową. Będzie jakość to będą klienci, ja zrezygnowałem z prawie wszystkich
Gwno informacji dostarcza internet, w dodatku za darmo, po co za to płacić?
Na dobre dziennikarstwo pieniądze się zawsze znajdą, niestety jak teraz kupię gazetę to nie wiem czy kupiłem propagandową tubę rządu, propagandową tubę czyichś interesów czy gazetkę reklamową. Będzie jakość to będą klienci, ja zrezygnowałem z prawie wszystkich prenumerat - raz że nie starcza mi już czasu żeby to czytać a dwa że niewiele mi te gazety dawały w porównianiu do tego co mam w netice. Ba czasami kanapowi eksperci z YouTube mieli trafniejsze prognozy niż eksperci z prasy...

Powiązane: Dziennikarze i media

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki