Redan szuka skutecznego rozwiązania dla notującego straty segmentu modowego. Nie rezygnuje z planów wprowadzenia spółki zależnej TXM na giełdę, ale czeka na odpowiedni moment - poinformował na konferencji wiceprezes Bogusz Kruszyński. Kurs spółki w reakcji na wyniki spada w czwartek o ponad 8%.


Przychody Redanu wzrosły w ubiegłym roku o 11,2 proc. rdr do 560,4 mln zł. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły w tym czasie o 14,3 proc. rdr, a zysk na sprzedaży spadł o 40 proc. rdr do 8,1 mln zł. Na wyniki spółki wpływ miał odpis aktualizujący należności od partnera rosyjskiego w wysokości 5,7 mln zł.
Strata netto Redanu w 2015 roku wyniosła 7,1 mln zł, a całkowite dochody akcjonariuszy spółki były ujemne, na poziomie minus 14,4 mln zł.
Powodem słabych wyników grupy było pogorszenie wyników w części modowej Top Secret.
"Przyjęty w 2015 roku plan repozycjonowania marki Top Secret się nie powiódł. Szukamy dobrego rozwiązania dla biznesu modowego, ale nie mamy gotowej recepty. Analizujemy, co dalej należy zrobić" - powiedział Kruszyński, nie precyzując, kiedy spółka przygotuje strategię dla tego segmentu.
W 2015 roku obroty segmentu modowego wzrosły rdr o 7,7 proc. do 245,7 mln zł. Marża handlowa wzrosła o 0,1 p.p. do 42,7 proc. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zwiększyły się o 13,2 proc. Redan zanotował w tym segmencie 12,2 mln zł straty na sprzedaży wobec 6,4 mln zł straty rok wcześniej.
"2015 rok był ustawiony w segmencie modowym pod ekspansję. Zakładaliśmy wzrost sieci i wzrost sprzedaży. W listopadzie, gdy było jasne, że wyniki odbiegają od naszych założeń, postanowiliśmy zmienić podejście i wdrożyć pakiet działań dostosowawczych. Zredukowaliśmy zamówienia na sezon wiosna-lato, zredukowaliśmy plany ekspansji. Skupiamy się na pogłębieniu marż, uzyskaniu lepszych cen od dostawców" - powiedział wiceprezes.
Poinformował, że w kolekcji wiosna/lato 2016 spółka osiągnęła spadek średniej ceny zakupu w USD o ok. 7 proc.
"Na jesień powinniśmy uzyskać jeszcze lepsze efekty, spadek cen może wynieść nawet 10 proc." - powiedział.
Kruszyński zakłada, że tegoroczne koszty segmentu będą niższe rdr. Spółka ogranicza koszty działań promocyjnych, zmniejsza koszty centrali i modyfikuje prowizje franczyzowe.
W segmencie dyskontowym przychody wzrosły w 2015 roku o 14,1 proc. rdr do 314,8 mln zł. Marża handlowa wzrosła o 13,2 proc. do 129,6 mln zł, a koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły o 16,6 proc. Zysk na sprzedaży wyniósł 21,7 mln zł wobec 21,9 mln zł rok wcześniej.
"Te wyniki oceniamy pozytywnie, w drugim i czwartym kwartale zrealizowaliśmy cele biznesowe, w pierwszym i trzecim wyniki były nieco słabsze z powodu niesprzyjających warunków pogodowych" - powiedział Kruszyński.
Spółka chce kontynuować rozwój sieci Textilmarket. W Polsce planuje otworzyć ok. 25 sklepów, a na rynkach zagranicznych około 30 placówek. Nakłady na ten cel sięgną ok. 15 mln zł, a ok. 5 mln zł zostanie przeznaczone na poprawę infrastruktury i wdrożenie systemu wspomagającego zarządzanie.
Wydatki TXM będą finansowane ze środków własnych, ale Redan nie rezygnuje z planów wprowadzenia spółki na GPW.
Z końcem 2015 roku TXM złożyła do KNF wniosek o zawieszenie postępowania w sprawie zatwierdzenia prospektu emisyjnego celem dokonania pewnych aktualizacji.
"Prospekt był po 2-3 turach wymiany uwag z Komisją, w zasadzie jest gotowy. Od strony formalnej nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić spółkę na giełdę, ale nie ma takiego przymusu. Szukamy dogodnego momentu" - powiedział Kruszyński, nie wykluczając, że debiut mógłby być w tym roku.
Wcześniej przedstawiciele spółki informowali, że emisja miałaby być większa niż 20 mln zł, a całość środków zostałaby przeznaczona na rozwój sieci Textilmarket. (PAP)
pel/ ana/