Kontrola jest to czynność, polegająca na sprawdzeniu działania stanu faktycznego i porównaniu ze stanem wymaganym (wyznaczonym) w normach prawnych, technicznych, ekonomicznych i innych oraz sformułowaniu wniosków, mających na celu zlikwidowanie nieprawidłowości, a także usprawnienie prac kontrolowanej jednostki.Podstawowe funkcje kontroli to:
- sprawdzanie,
- ocenianie,
- wnioskowanie.
- stwierdzenie stanu faktycznego badanych czynności, zjawisk, itp.,
- porównanie stanu faktycznego ze stanem określonym w normach prawnych, technicznych i innych i ustalenie nieprawidłowości wobec stanu wymaganego,
- ustalenie przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości (obiektywnych niezależnych od działania jednostki kontrolowanej; subiektywnych – zależnych od jej działania),
- ustalenie osoby odpowiedzialnej za stwierdzone nieprawidłowości, tj. straty, szkody i inne negatywne skutki,
- sformułowanie wniosków, zmierzających do likwidacji nieprawidłowości, usprawnienia działalności, osiągnięcia lepszych efektów.
Najważniejszym rodzajem kontroli wewnętrznej jest kontrola finansowa procesów księgowych. Czynności kontrolne w księgowości polegają na przeglądzie dokumentów i ksiąg rachunkowych oraz sprawozdania finansowego, a także ich kontroli przeprowadzanej stosownie do obowiązujących przepisów odnoszących się do prowadzenia rachunkowości.
Każdy dowód będący podstawą księgowania operacji gospodarczej podlega kontroli:
- merytorycznej,
- formalnej,
- rachunkowej.
| Chcesz wiedzieć, które produkty bankowe są najlepsze dla przedsiębiorcy? Wejdź na zakładkę: Bank dla firmy |
- ustaleniu rzetelności ich danych, celowości, gospodarności i legalności operacji gospodarczych wyrażonych w dowodach,
- stwierdzeniu, że zgodne są z zawartą umową, jeżeli umowa była zawarta. Dowód księgowy pod względem merytorycznym podpisuje właściwy merytorycznie kierownik komórki organizacyjnej. Kierownik komórki organizacyjnej może upoważnić do podpisu podległego pracownika (pracowników).
- ustaleniu, że dowód został wystawiony w sposób technicznie prawidłowy (treść pełna, zrozumiała, dowód starannie i czytelnie sporządzony),
- stwierdzeniu, że dowód zawiera wszystkie elementy prawidłowo wystawionego dokumentu (oznaczenie stron, nazwę, datę, treść, wartość, podpisy, pieczęcie).
- stwierdzeniu, że dane liczbowe nie zawierają błędów rachunkowych. Można zaniechać kontroli rachunkowej dowodów sporządzanych komputerowo.
- Sposoby kontrolowania realizacji budżetu projektu na etapie generowania kosztów
- Weryfikacja kosztów budżetu projektu po dokonaniu zapłaty.
Kontrola w trybie ciągłym
Monitorowanie budżetu projektu stanowi podstawę właściwej realizacji projektu. Nie można realizować zadań wynikających z realizacji projektu bez stałego i systematycznego odnotowywania poniesionych kosztów i wydatków. Bieżące ewidencjonowanie poniesionych kosztów, pozwala na uzgadnianie sumy poniesionych kosztów i wydatków z wartościami uwzględnionymi w budżecie projektu zawartym w umowie o dofinansowanie projektu.
Sposoby monitorowania kosztów i wydatków określa sam projektodawca w najdogodniejszy dla siebie sposób. Może skonstruować zestawienie, w którym uwzględni poszczególne pozycje budżetu zadaniowego i systematycznie będzie nanosił do zestawienia wartości poniesionych i udokumentowanych kosztów. Po dokonaniu zapłaty (dokonaniu wydatku), uzupełnia zestawienie, przypisując wydatek do odpowiedniego kosztu.
Projektodawca może nanosić ww. wartości bezpośrednio do Załącznika Wniosku beneficjenta o płatność. Stosując te metodę monitorowania wysokości poniesionych, skumulowanych wydatków oszczędza czas poświęcony na realizację projektu.Najbezpieczniejszą, choć najbardziej pracochłonną formą monitorowania realizacji wydatków projektu, jest połączenie w zestawieniu poszczególnych pozycji budżetu zadaniowego z harmonogramem rzeczowym projektu.
W oparciu na harmonogramie rzeczowo-finansowym można stworzyć system rozbudowanego zestawienia, do którego nanosimy koszty i wydatki projektu w odpowiednim wierszu pozycji budżetu i odpowiednim czasie poniesienia kosztu i wydatku.
Eliza Tempska-Danielak jest Dyrektorem ds. Rozliczeń Unijnych / Główną Księgową w firmie donewell sp. z o.o. dobrze zrobiona księgowość
Zobacz też:
» Kredyty dla firm
» Jak rozliczać podróże śłużbowe -cz. 2
» Jak rozliczać podróże służbowe -cz. 1
» Kredyty dla firm
» Jak rozliczać podróże śłużbowe -cz. 2
» Jak rozliczać podróże służbowe -cz. 1
Źródło:Informacja prasowa




















































