REKLAMA

Raportowanie i sprawozdawczość realizowanego projektu POKL

2010-10-18 15:00
publikacja
2010-10-18 15:00
Kontrola jest to czynność, polegająca na sprawdzeniu działania stanu faktycznego i porównaniu ze stanem wymaganym (wyznaczonym) w normach prawnych, technicznych, ekonomicznych i innych oraz sformułowaniu wniosków, mających na celu zlikwidowanie nieprawidłowości, a także usprawnienie prac kontrolowanej jednostki.

Podstawowe funkcje kontroli to:
  1. sprawdzanie,
  2. ocenianie,
  3. wnioskowanie.
Etapy postępowania kontrolnego:
  • stwierdzenie stanu faktycznego badanych czynności, zjawisk, itp.,
  • porównanie stanu faktycznego ze stanem określonym w normach prawnych, technicznych i innych i ustalenie nieprawidłowości wobec stanu wymaganego,
  • ustalenie przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości (obiektywnych niezależnych od działania jednostki kontrolowanej; subiektywnych – zależnych od jej działania),
  • ustalenie osoby odpowiedzialnej za stwierdzone nieprawidłowości, tj. straty, szkody i inne negatywne skutki,
  • sformułowanie wniosków, zmierzających do likwidacji nieprawidłowości, usprawnienia działalności, osiągnięcia lepszych efektów.
Kontrola finansowa procesów księgowych

Najważniejszym rodzajem kontroli wewnętrznej jest kontrola finansowa procesów księgowych. Czynności kontrolne w księgowości polegają na przeglądzie dokumentów i ksiąg rachunkowych oraz sprawozdania finansowego, a także ich kontroli przeprowadzanej stosownie do obowiązujących przepisów odnoszących się do prowadzenia rachunkowości.

Każdy dowód będący podstawą księgowania operacji gospodarczej podlega kontroli:
  • merytorycznej,
  • formalnej,
  • rachunkowej.
Sprawdzenie dowodów pod względem merytorycznym polega na:

Chcesz wiedzieć, które produkty bankowe są najlepsze dla przedsiębiorcy?
Wejdź na zakładkę:
Bank dla firmy

  • ustaleniu rzetelności ich danych, celowości, gospodarności i legalności operacji gospodarczych wyrażonych w dowodach,
  • stwierdzeniu, że zgodne są z zawartą umową, jeżeli umowa była zawarta. Dowód księgowy pod względem merytorycznym podpisuje właściwy merytorycznie kierownik komórki organizacyjnej. Kierownik komórki organizacyjnej może upoważnić do podpisu podległego pracownika (pracowników).
Sprawdzenie dowodu pod względem formalnym polega na:
  • ustaleniu, że dowód został wystawiony w sposób technicznie prawidłowy (treść pełna, zrozumiała, dowód starannie i czytelnie sporządzony),
  • stwierdzeniu, że dowód zawiera wszystkie elementy prawidłowo wystawionego dokumentu (oznaczenie stron, nazwę, datę, treść, wartość, podpisy, pieczęcie).
Sprawdzenie dowodu pod względem rachunkowym polega na:
  • stwierdzeniu, że dane liczbowe nie zawierają błędów rachunkowych. Można zaniechać kontroli rachunkowej dowodów sporządzanych komputerowo.
Monitorowanie budżetu projektu
  • Sposoby kontrolowania realizacji budżetu projektu na etapie generowania kosztów
  • Weryfikacja kosztów budżetu projektu po dokonaniu zapłaty.

Kontrola w trybie ciągłym


Monitorowanie budżetu projektu stanowi podstawę właściwej realizacji projektu. Nie można realizować zadań wynikających z realizacji projektu bez stałego i systematycznego odnotowywania poniesionych kosztów i wydatków. Bieżące ewidencjonowanie poniesionych kosztów, pozwala na uzgadnianie sumy poniesionych kosztów i wydatków z wartościami uwzględnionymi w budżecie projektu zawartym w umowie o dofinansowanie projektu.

Sposoby   monitorowania   kosztów   i   wydatków   określa   sam   projektodawca   w najdogodniejszy  dla  siebie  sposób.  Może  skonstruować  zestawienie,  w  którym uwzględni poszczególne pozycje budżetu zadaniowego i systematycznie będzie nanosił do zestawienia wartości poniesionych i udokumentowanych kosztów. Po dokonaniu zapłaty   (dokonaniu   wydatku),   uzupełnia   zestawienie,   przypisując   wydatek   do  odpowiedniego kosztu.       
                                                                                         
Projektodawca może nanosić ww. wartości bezpośrednio do Załącznika Wniosku beneficjenta o płatność. Stosując te metodę monitorowania wysokości poniesionych, skumulowanych wydatków oszczędza czas poświęcony na realizację projektu.Najbezpieczniejszą, choć najbardziej pracochłonną formą monitorowania realizacji wydatków projektu, jest połączenie w zestawieniu poszczególnych pozycji budżetu zadaniowego z harmonogramem rzeczowym projektu.

W oparciu na harmonogramie rzeczowo-finansowym można stworzyć system rozbudowanego zestawienia, do którego nanosimy koszty i wydatki projektu w odpowiednim wierszu pozycji budżetu i odpowiednim czasie poniesienia kosztu i wydatku.


Eliza Tempska-Danielak jest Dyrektorem ds. Rozliczeń Unijnych / Główną Księgową w firmie donewell sp. z o.o. dobrze zrobiona księgowość
Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki