Akcje niegdyś modnego producenta roślinnych zamienników mięsa straciły w ciągu 5 lat 99%. Ostatni skok na wykresie Beyond Meat wyczarowali drobni inwestorzy z platformy Robinhood, gdy walory spółki zyskały status "meme stock". Po szybkim podbiciu, przyszły jednak szybkie spadki, a wyniki finansowe nie przestają zawodzić.


Spółka Beyond Meat debiutowała na giełdzie w maju 2019 roku i krótko po tym, jej akcje osiągnęły rekordową wycenę prawie 240 dolarów. Kapitalizacja spółki przekroczyła wtedy 14 mld dolarów. 6 lat później notowania producenta wegańskich zamienników mięsa szorują po dnie.
W połowie października 2025 roku walory spółki kosztowały 50 centów, a jej kapitalizacja znajdowała się poniżej 50 mln dolarów. Stało się tak m.in. za sprawą wrześniowej zamiany długu na akcje, która uratowała spółkę przed niewypłacalnością.
Również w październiku masowo shortowanymi przez fundusze akcjami Beyond Meat zainteresowali się drobni spekulanci. Po dodaniu do funduszu Roundhill Meme Stock ETF spółka zyskała status mema, a inwestorzy na Robinhood i innych platformach maklerskich zaczęli masowo kupować jej akcje. W ciągu 3 dni pod koniec października udało im się podbić kurs o ponad 1350% do 8 dolarów.
Spekulacyjny kurz zdążył jednak szybko opaść. 14 listopada notowania spółki znajdowały się znów na poziomie ok. 1 dolara. To duża zasługa przedstawionych we wtorek wyników finansowych Beyond Meat, które wskazują, że konsumenci wciąż nie zwiększają swojego zainteresowania roślinnymi zamiennikami mięsa.
Spadek popytu na "mięso" dla wegan i koniec chińskiego rynku
Przedstawione z tygodniowym opóźnieniem wyniki za III kwartał pokazują, że Beyond Meat nie radzi sobie dobrze. Strata operacyjna spółki wzrosła do 112 milionów dolarów, w porównaniu do 31 milionów dolarów w trzecim kwartale 2024 roku. Był to efekt dużych odpisów z tytułu utraty wartości aktywów długoterminowych oraz zamknięcia działalności w Chinach.
Strata netto Beyond Meat sięgnęła 111 milionów dolarów, co stanowi wzrost o 316% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Marża brutto spadła z 18% przed rokiem do 10%. Sprzedaż produktów spadła o 10% rok do roku. Odpowiadały za to głównie zmniejszona dystrybucja detaliczna w USA oraz niższy popyt ze strony sieci fast food (Beyond Meat jest m.in. dostawcą dla McDonalda, dostarczając zamiennik mięsa do roślinnych burgerów).
W omówieniu do wyników agencja Reutera zwracała uwagę, że producent sztucznego "mięsa" zmaga się ze spadkiem zainteresowania klientów po początkowym boomie. Konsumenci, których portfele ucierpiały w wyniku inflacji, odwracają się od produktów Beyond Meat, które znajdują się na wyższej cenowej półce. Pojawia się również moda na mniej przetworzoną żywność.
Spółka obniżyła swoje prognozy sprzedaży na IV kwartał ze wstępnych szacunków na poziomie 70 milionów dolarów do przedziału od 60 do 65 milionów. Prezes firmy, Ethan Brown, zapowiedział, że będzie dążyć do dalszych cięć kosztów.
MM

























































