REKLAMA
TYLKO U NAS

Raport z rynku IPO: Czy warto zainwestować w akcje Oponeo.pl?

2007-08-29 06:01
publikacja
2007-08-29 06:01
29 sierpnia rozpoczynają się zapisy na walory firmy Oponeo.pl. Zajmuje się ona przede wszystkim detalicznym handlem oponami za pośrednictwem internetu. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem ponad 80 domen zarejestrowanych w 23 krajach. Oferta spółki obejmuje 111 marek opon wszystkich najważniejszych światowych producentów. Stawia to Oponeo.pl na miejscu lidera na krajowym rynku. Asortyment konkurencji jest o wiele uboższy, a wicelider pod tym względem jest w stanie zaproponować jedynie 40 marek.

Firma szacuje swój udział w rynku internetowej sprzedaży opon na 60-65%, a udział w całym rynku sprzedaży opon - na 1,0-1,5%. Wartość całego rynku oponiarskiego na świecie określa się na przeszło 70 mld USD. Długoterminowe szacunki wskazują na 2-3% średnioroczne tempo wzrostu tego rynku. Według informacji spółki, wzrost sprzedaży wtórnej nowych opon w Polsce szacowany jest na 7-8%, a jego wartość wynosi obecnie 2,4 mld zł. Perspektywy na najbliższe lata są dobre. Zdaniem analityków Continental sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce będzie rosła (jest to główny segment sprzedaży Emitenta). W 2006 r. nabywców znalazło ponad 8 mln opon. Do 2010 roku sprzedaż ilościowa wzrośnie o ponad 25%. Ponadto, od 2001 r. z każdym rokiem zwiększa się odsetek internautów korzystających z transakcji online. Według szacunków Nettrack SMG/KRC w 2006 r. prawie co czwarty korzystający z internetu zdecydował się dokonać zakupu. Szacunki Internet World Stats podają, iż z Internetu korzysta 11,4 mln użytkowników w Polsce, co oznacza, że penetracja wynosi 29,9%. Plasuje to Polskę wśród krajów UE o najniższym wskaźniku penetracji. Średnia dla Unii wynosi 50,9%. Z drugiej jednak strony Polska należy do czołówki państw o najdynamiczniejszym wzroście penetracji w latach 2000-2007. Wynosi ona ponad 300%. W opinii ITU najbliższe lata powinny stanowić kontynuację wzrostu popularności Internetu w Polsce.

Wolne i zdyskontowane przepływy pieniężne



*) oznacza ostatni z czterech zsumowanych kwartałów

Źródło: giełdowe.pl

Spółka jest atrakcyjna zarówno pod względem asortymentu, jaki i oferowanych cen. Emitent wyróżnia się na tle konkurencji także podejściem do klienta. Rywale koncentrują się głównie na handlu, podczas gdy Oponeo.pl zaimplementował m.in. interaktywne narzędzie pozwalające użytkownikom na ocenianie opon według różnych kryteriów. Obecnie jest to największa w Europie i jedna z większych na świecie baz niezależnych opinii w branży. Ponadto, dzięki integracji systemu IT emitenta z systemami kurierów oraz hurtowników, spółka ma wgląd w możliwości realizacji poszczególnych zamówień już w momencie złożenia zlecenia przez klienta. Pozwala to zaoszczędzić czas oraz stwarza możliwości pełnej automatyzacji obsługi. W handlu za pośrednictwem Internetu szybkość realizacji zleceń jest bardzo dobrze postrzegana przez odbiorów oraz świadczy o przewadze konkurencyjnej.

Od momentu publikacji raportów finansowych emitent prowadził zyskowną działalność. Poniesione koszty na wnikliwą analizę rynku oponiarskiego, stworzenie sieci sprzedaży oraz utworzenie profesjonalnego call center przyniosły bardzo szybko wymierne efekty. W 2006 roku spółka wypracowała 29,8 mln zł przychodów, czyli o prawie 68% więcej niż rok wcześniej. W tym roku po raz pierwszy osiągnęła ponad 1 mln zł zysku netto (prawie 8 razy więcej niż w 2005 roku) oraz 1,25 mln zł zysku operacyjnego (ponad 6 razy więcej). W obecnym roku ta wzrostowa tendencja utrzymała się. W I kwartale emitent uzyskał sprzedaż na poziomie 9,4 mln zł, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zysk operacyjny wyniósł z kolei 485 tys zł, a wynik netto 372 tys. zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 29 tys. zł i 17 tys. zł. Taka dynamika wynikała z kilku czynników. Po pierwsze rośnie penetracja Internetu oraz popularność handlu w sieci wśród Polaków. Po drugie klienci doceniają profesjonalne podejście firmy do obsługi klienta. Obecnie spółka osiąga najwyższe w historii poziomy rentowności. Rentowność EBIT wyniosła w I kwartale 2007 roku 5,2%, a rentowność netto 4%. Emitent podzielił się z inwestorami także prognozami wyników na najbliższe lata. Zarząd zamierza uzyskać 45 mln zł przychodów w 2007 roku (wzrost o 50%) oraz 90 mln zł rok później. Jeszcze większą dynamiką mają się charakteryzować zyski. W 2007 roku mają one ulec potrojeniu w stosunku do roku poprzedniego, a w 2008 roku mają być 6-7 krotnie wyższe niż w 2006 roku.

Wykres zysku operacyjnego i marży



*) oznacza ostatni z czterech zsumowanych kwartałów

Źródło: giełdowe.pl

Rynek sprzedaży opon charakteryzuje się sezonowością sprzedaży. Najwyższe przychody spółka uzyskuje w sezonie wymiany opon, czyli wiosną i zimą (II i IV kwartał). W celu zminimalizowania znaczenia tego ryzyka emitent planuje szerzej wejść w segment felg aluminiowych, który charakteryzuje się najwyższą sprzedażą w okresie maj-wrzesień oraz wysoką rentownością. Pozwoli to zrekompensować spadek sprzedaży opon w tym okresie. Potencjał branży oraz niskie bariery wejścia mogą zachęcić zagraniczne podmioty do penetracji polskiego rynku. Może to skutkować zmiejszeniem wolumenu sprzedaży i udziałów rynkowych, a także pogorszeniem relacji z dostawcami.

Wykres odtwarzania majątku (inwestycje – amortyzacja)



*) oznacza ostatni z czterech zsumowanych kwartałów

Źródło: giełdowe.pl

Akcje Oponeo.pl wyceniamy na 9,42 zł, czyli lekko poniżej maksymalnej ceny emisyjnej. Nasza wycena nie uwzględnia jednak przyszłych inwestycji, gdyż ich wpływ jest obecnie trudny do oszacowania. Uważamy jednak, że prognozy zarządu dotyczące wyników są realne. Spółka w I kwartale, który zazwyczaj jest jednym ze słabszych, zrealizowała 20% planowanych rocznych przychodów. Prognozujemy, że w 2007 przychody spółki wzrosną o 50%, a w okresie do nieskończoności o 4,3%. Specyfika działalności (sklep internetowy) powoduje, że wzrost skali działalności nie przekłada się na proporcjonalny wzrost kosztów stałych. W związku z tym szacujemy znaczny wzrost marż operacyjnych netto z obecnych 3,9% do 6,8% w 2007 roku i do 10% w okresie do nieskończoności.

Wykres przychodów i stopy wzrostu



*) oznacza ostatni z czterech zsumowanych kwartałów

Źródło: giełdowe.pl

Pozytywnie oceniamy plany Oponeo.pl dotyczące ekspansji na rynki zagraniczne oraz głębszego wejścia w segment felg aluminiowych (nowy portal). Wzrost skali działalności przy takiej specyfice sprzedaży (Internet) powinien przełożyć się na wzrost uzyskiwanych marż. Dotychczasowe wyniki emitenta wskazują, że jest on odpowiednio zarządzany, co dobrze wróży na przyszłość. Spółka rozwija się znacznie szybciej od rynku, a cena emisyjna została ustalona na rozsądnym poziomie. Wobec poprawiającej się sytuacji na GPW możemy oczekiwać więc wzrostów w debiucie.

Grzegorz Hryniewicz

giełdowe.pl



Prezentowane analizy i wyceny stanowią wyraz poglądów autorów i nie mogą być traktowane jako rekomendacja czy zalecenie podjęcia określonych działań inwestycyjnych.

Kopiowanie w całości bądź fragmentów bez zgody Bankier.pl zabronione.
Źródło:

Do pobrania

logojpglogojpglogojpglogojpglogojpglogojpglogojpg
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki