Infrastruktura drogowa to "układ krwionośny" gospodarki, dlatego też warto w nią inwestować. Komisja Europejska zgodziła się, by w ramach Funduszy Europejskich udzielić 629 mln złotych dofinansowania do budowy odcinka Widoma-Kraków drogi ekspresowej S7.


Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję dla dużego projektu, jakim jest „Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Widoma-Kraków (w. Kraków Nowa Huta)”. Potwierdziła tym samym przyznanie ponad 629 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt projektu wyniesie niemal 1,26 mld zł.
Między niewielką małopolską wsią Widoma a węzłem Kraków Nowa Huta powstaje ponad 18-kilometrowy fragment trasy ekspresowej. W ramach inwestycji powstaną również 4 węzły drogowe - „Łuczyce”, „Raciborowice”, „Kraków Grębałów” oraz węzeł zespolony składający się z węzłów „Kraków Mistrzejowice I” i „Kraków Mistrzejowice II”.
Ta wyczekiwana przez kierowców trasa usprawni przejazd przez stolicę Małopolski, odciążając miasto ze wzmożonego ruchu. Zakończenie prac przewidziano na listopad 2024 roku.
Odcinek Widoma-Kraków Nowa Huta to najbardziej skomplikowana część budowanej trasy, przebiega przez zurbanizowane tereny i przecina m.in. linie kolejowe, tramwajowe, sieci elektroenergetyczne, gazowe, telekomunikacyjne i wodne - tłumaczył dla "Gazety Krakowskiej" Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wśród głównych celów projektu wskazuje się także:
- poprawę efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływających na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym
W ramach prac przewidziano także budowę m.in.: ekranów akustycznych, infrastruktury technicznej do sygnalizacji świetlnej, Systemu Zarządzania Ruchem, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, osłony przeciwolśnieniowe, ogrodzenie drogi ekspresowej, elementy oznakowania pionowego i poziomego). Nie zapomniano także o zwierzętach - w ramach inwestycji powstaną przepusty i przejścia dla zwierząt oraz ogrodzenia i płotki naprowadzające niezbędne do migracji zwierząt.
Tuż przed tegoroczną majówką oddano do użytku inny odcinek S7, którego budowę również dofinansowały Fundusze Europejskie. Chodzi o odcinek drogi ekspresowej S7 między Lesznowolą a Tarczynem, więcej informacji można znaleźć tutaj.
Jacek Misztal

