Przewozy Regionalne uratowane

Największy przewoźnik kolejowy w Polsce uratowany. Marszałkowie 13 z 16 województw zgodzili się na reformę Przewozów Regionalnych. Ich akceptacja, jako formalnych właścicieli spółki, była niezbędna. Inwestorem strategicznym zostanie Agencja Rozwoju Przemysłu, która wpompuje w firmę 750 milionów złotych. Większość tych pieniędzy będzie przeznaczona na spłatę historycznego długu.

Przewozy Regionalne czeka reforma (fot. Bartosz Jakubowski / Bankier.pl)

Reforma firmy wiąże się też ze zwolnieniami wśród załogi. Prezes spółki Tomasz Pasikowski na razie nie chce jednak powiedzieć, ile osób będzie się musiało pożegnać z pracą. Zapewnił jednocześnie, że trwają rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych w sprawie osłon socjalnych. Nie jest wykluczone, że spółka zaproponuje program dobrowolnych odejść. Pracownicy, którzy zdecydują się na odejście z firmy otrzymają odprawy pieniężne.

Reforma ma ruszyć w drugim półroczu. Zmiany odczują też pasażerowie. Prezes wyjaśnia, że najbardziej deficytowe połączenia będą likwidowane. Pasikowski zaznaczył, że zostanie przeprowadzone dokładne badanie, które wskaże, ile osób korzysta z poszczególnych połączeń. Te najmniej popularne, a co za tym idzie najmniej dochodowe będą mogły być skasowane. Prezes zaznaczył jednak, że kryterium ekonomiczne będzie co prawda najważniejsze, ale nie jedyne, jeśli chodzi o ocenę połączeń.

Przedstawiciele zarządu firmy deklarują, że nadal prowadzą rozmowy z marszałkami województw, którzy na razie nie podpisali porozumienia. Wszystko wskazuje na to, że najmniej zainteresowanie przyszłością Przewozów Regionalnych wyrażają władze województwa dolnośląskiego.

Przewozy Regionalne to największa spółka kolejowa w Polsce. Codziennie z jej pociągów korzysta ponad 230 tysięcy osób. Wieloletnie zadłużenie spowodowało jednak, że firma nie pieniędzy na modernizację taboru i niezbędne inwestycje.

Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/A. Pszoniak/K.P.


Źródło: IAR

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~pamela78

Uważam ze ten przewoznik powinien być naprawde jak najdłużej na rynku. Ja jestem z niego bardzo zadowolona.

! Odpowiedz
0 0 ~podek66

Komu jak komu, ale przewozom regionalnym ratunek sie przyda. Tyle lat na rynku i żeby w takie zapomnienie popaść.

! Odpowiedz
0 0 ~laura56

A latem mozna u nich korzystać teraz z naprawde wielu bardzo ciekawych promocji http://przewozyregionalne.pl/node/18353
Zawsze sie to opłaca.

! Odpowiedz
0 1 talox

Znowu to samo, zlikwidować połączenia... Czy ktoś tam myśli, kolej ma przecież zarabiać na połączeniach zamiast usuwać się z rynku przewozów, trzeba zachęcić potencjalnych klientów. Przede wszystkim komfortem (nikt do cholery nie chce jeździć w brudzie) i ceną oraz czasem dojazdu. Sam często jeździłem często koleją ponieważ było wygodniej, niestety usuneli mi połączenia wiec muszę (często nie mam wyjścia) korzystać z prywatnych busów ale już mam dość, ciągły brak miejsc itp.
Ostatnio świetnym pomysłem jest ŁKA w łodzi, lokomotywy i wagony nowe, tańsze w utrzymaniu, krótsze i szybsze(czuć wyraźnie moment przyśpieszenia) w dodatku tanie. Przykładowo z łodzi do Sieradza pojadę tylko za 6zł (student) i wyrobie się w godzinę, często bywało że jechałem i wracałem w ten sam dzień.. Autobusem jest masakra ostatnio dodatkowo nie są tak tanie.
Po pierwsze inwestować w kolej, nowe wagony i lokomotywy tańsze w utrzymaniu.
Po drugie zdobywać rynek zamiast się z niego wycofywać.
Po trzecie zamiast usuwać połączenia, to ograniczać liczbę wagonów, nawet do jednego dwóch (po to by ludzie się nie odwracali od kolej). no ale kto by się chciał męczyć i narobić.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~luke

O ile mi wiadomo, to dług wynika z braku dotacji za przewozy zniżkowe, które PRom nie były przez długi czas płacone.

! Odpowiedz
2 0 ~endi

A dlaczego publiczne pieniądze idą na kolej ? od 15 lat jeżdżę wyłącznie prywatnymi autobusami bo jest taniej , czyściej i szybciej i to do takich przewoźników powinna trafiać pomoc

! Odpowiedz
0 2 ~luke

Jest coś takiego jak funkcja społeczna kolei- czyli dowożenie do szkół czy zakładów pracy. Takie przewozy są deficytowe gdyż trzeba zatrzymać się na każdym jednym przystanku (postój kosztuje) oraz co chwila rozpędzać skład (taka jazda, tak jak w przypadku aut, nie jest ekonomiczna). Tego typu przewozy nie mają możliwości na siebie zarobić. Zarabiają dopiero przejazdy dalekobieżne z niewielką ilością przystanków po drodze. Oczywiście takie busiki pewnie zarobią ale jednak kolej jest bezkolizyjna, bezpieczniejsza i często szybsza w porównaniu z przejechaniem się między kilkoma wsiami/miasteczkami po drogach i zgodnie z przepisami.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 7 ~qq

Nie ma pieniedzy bo wyplaca managerom po 40tys zl miesiecznie...

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% VI 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,3% VI 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr -2,7% VI 2019

Znajdź profil