Sektor B2B znacznie różni się od wszystkich innych sektorów, związanych z elektronicznym przysyłanie danych. Przyczyny takiego stanu rzeczy upatruje się w fakcie, iż w sektorze B2B żadną z obu stron transakcji nie jest konsument, czyli osoba fizyczna. Siła nabywcza przedsiębiorstw jest dużo wyższa od siły nabywczej poszczególnych osób fizycznych. Z tego względu też średnia wartość transakcji, które są zawierane pomiędzy przedsiębiorstwami, wielokrotnie przewyższa średnią wartość transakcji w przypadku, gdy przynajmniej jedną ze stron jest osoba fizyczna.
B2B - poskromić "giganta"
Badacze z instytutu Forrester Research twierdzą, że liczba transakcji na rynku B2B (Business-to-Business) jest kilkanaście razy większa niż w handlu detalicznym (B2C - Business-to-Consumer). Te dane nie są niczym nowym dla konsultantów biznesowych i firm informatycznych, którzy zgodnie twierdzą, że potencjał rozwojowy elektronicznego handlu pomiędzy przedsiębiorstwami jest olbrzymi. Jednak oszałamiające prognozy wydają się być wciąż niedoceniane wśród prezesów firm. 
A przecież w handlu B2B istnieje o wiele więcej możliwości racjonalizacji procesów biznesowych i zwiększenia efektywności funkcjonowania firm. Już w 2000 roku dr Grzegorz Gruchman na łamach Biuletynu Akademii Promocji (e)Biznesu, przekonywał przedsiębiorców o jego możliwościach. W tym czasie pierwsza w Polsce platforma B2B - OPENKontakt.com miała już za sobą rok działalności. Pomysł był odważny, istniało też ryzyko, że takie usługi nie przyjmą się wśród Polaków, którzy dopiero zaczynali oswajać się z możliwościami sieci. Mimo to, wierzyliśmy w potencjał rynku Business-to-Business - wspomina Bartłomiej Niewiński - Prezes Zarządu i twórca OPENKontakt. Dziś - dokładnie po ośmiu latach pracy – stworzona przez OK Giełda Biznes Ofert, ma w swojej bazie ponad 4 500 000 ofert polskich i zagranicznych przedsiębiorców i działa jednocześnie na 92 portalach. Czyżby optymistyczne wskaźniki przemian na polskim rynku? 
Charakteryzując rynek krajowy, warto powiedzieć , że portal OPENKontakt.com powstał w 1999 roku, kiedy to w Polsce funkcjonowały wyłącznie portale ogólnotematyczne. Zatem brak konkurencji na początku działalności umożliwił mu prężny rozwój i zdobycie ugruntowanej pozycji na rynku. Przez przeszło 8 lat działalności zdobył pozycję lidera w kategorii portali biznesowych. Żaden inny polski portal nie zamieszcza codziennie tyle ofert biznesowych co OPENKontakt.com. Kilkadziesiąt nowych ofert innych portali nie jest w stanie konkurować z 6000 ofert zamieszczanych na OPENKontakt.com. Jako pierwszy portal w Polsce zamknął lata 2001 - 2005 zyskiem. Jest to dla firmy szczególnie ważne, ponieważ nie jest ona finansowana przez żadne fundusze inwestycyjne, fundacje itp. Właścicielem portalu jest polska spółka, z siedzibą w Polsce. Rozwój portalu jest finansowany z własnych funduszy, uzyskanych ze sprzedaży oferowanych usług. Wykorzystując nowoczesne technologie portal pomaga swoim klientom w nawiązaniu kontaktów z innymi firmami na całym świecie i dba o ich wizerunek w internecie. 
Lojalność poppłaca
Motorem rozwoju każdej firmy są lojalni klienci. Pamięta o tym także lider. Obchodzący w tym roku swoje 8 urodziny portal OPENKontakt.com przygotował dla swoich klientów nagrody o łącznej wartości 30 tys. zł. Nagrodą główną będzie sprzęt komputerowy - zestaw Logitech i Monitor LCD 17'' marki MAG Innovision - ufundowany przez Komputronik S.A. W konkursach OPENKontakt wszyscy wygrywają. Każda osoba, która weźmie w nich udział otrzyma od portalu atrakcyjny upominek. Jubilat przygotował również wiele urodzinowych promocji na swoje usługi.
 
- Świętowanie nie mogłoby się obyć bez naszych klientów, dlatego zgodnie z tradycją cały wrzesień będzie obfitował w konkursy i gry z atrakcyjnymi nagrodami - zapewniają twórcy OPENKontakt.com. Wszystkie decyzje podejmowane przez zarząd firmy mają na celu podtrzymanie pozycji lidera na rynku oraz poszerzanie zasięgu swojej działalności. "Nie tylko staramy się pozyskiwać nowych klientów, ale również dbamy o lojalnych użytkowników giełdy, oferując im korzystne warunki dalszej współpracy.
Naszym kluczem do sukcesu jest ułatwianie pracy menedżerom departamentów sprzedaży, szefom działów marketingu i innym osobom na stanowiskach kierowniczych. Platforma biznesowa OPENKontakt.com  jest świetnym narzędziem w ich rękach. Obsługa nie wymaga zbyt wielu nakładów pracy i czasu. Decyzja o skorzystaniu z usług internetowej firmy nie stanowi żadnego problemu z punktu widzenia budżetów sprzedażowych i promocyjnych firm" - twierdzą właściciele portalu.
Na urodzinowym wrześniu atrakcyjność OPENKontakt.com się nie skończy. Od początku istnienia bowiem twórcy realizują misję portalu wciąż dostosowując go do rosnących wymagań użytkowników. Tylko w ciągu ostatniego roku OPENKontakt.com nawiązał współpracę z kolejnymi 29 portalami, przez co liczba serwisów, na których dostępna jest Największa Giełda Biznes Ofert i oferty zamieszczane przez jej użytkowników wzrosła do 92. Na portalu uruchomiono m.in. forum biznesowe, wirtualną asystentkę, usługę e-VideoBoku, jak również całkiem nową szatę graficzną. Dla klientów ceniących swój czas serwis wprowadził usługę Złotego Pakietu Gwarantowanego. Obecnie na prowadzonej przez OPENKontakt.com Giełdzie Ofert zarejestrowanych jest około 500 000 użytkowników i ponad 4 500 000 biznes-ofert.
Wirtualne transakcje - prawdziwe pieniądze
Internetowe platformy typu B2B - jak OPENKontakt.com - to wirtualne odzwierciedlenie rzeczywistych sposobów na zawieranie transakcji. Użytkownicy mają do dyspozycji ogłoszenia, kontakty, katalogi produktów, wyszukiwarki ofert, systemy składania zamówień, nad wszystkim zaś czuwa system autoryzacji. Przez całą dobę, 7 dni w tygodniu przyszli kontrahenci siedząc wygodnie w domu lub biurze mają możliwość zapoznać się z ofertą zaprezentowaną w internecie. Jest to forma bardziej efektywna i tańsza niż inwestycje w tradycyjne formy reklamy, w przeliczeniu na liczbę osób, do których dotrze. W wygodny i prosty sposób nawiązać można współpracę na naprawdę korzystnych warunkach, ponieważ istnieje możliwość weryfikacji ofert i porównania ich z ofertami innych firm. Portale B2B zazwyczaj zatrudniają konsultantów do obsługi klienta, którzy pomagają firmom zaistnieć w branży i czerpać z tego korzyści. OPENKontakt, oprócz zatrudnienia tego typu doradców zdecydował się dodatkowo nawiązać współpracę z ekspertami pism branżowych. Specjaliści ci opiekują się użytkownikami w poszczególnych branżach Forum Biznesowego, udzielając im rad i odpowiadając na pytania on-line.
A to jeszcze nie wszystko! Właściciele portalu wierzą bowiem w to, że internet odwrócił relacje pomiędzy klientami i firmami a większość interakcji wynika z zapytań i zapotrzebowania odbiorcy. Na co dzień kierują się słowami guru użyteczności stron internetowych Jakoba Nielsena: "Albo się posiada to, czego szuka użytkownik, albo będzie tego szukał na stronie konkurencji".
Ewa Białokozowicz
BV Kontakty Międzynarodowe Sp. z o.o.
Przedsiębiorco, otwórz się na B2B!
2007-09-13 10:10
publikacja
2007-09-13 10:10
2007-09-13 10:10


























































